رینوپلاستی چیست؟ جراحی زیبایی بینی!!! فواید و عوارض

رینوپلاستی چیست؟ جراحی زیبایی بینی!!! فواید و عوارض

جراحی | زیبایی

رینوپلاستی مشکل ترین و پیچیده ترین جراحی زیبایی کل صورت است. هر سال تعداد زیادی از افراد عمل جراحی زیبایی بینی را انجام می دهند تا نمای صورت خود را زیباتر کنند، رینوپلاستی جراحی تغییر شکل بینی با هدف زیباسازی بینی و با حفظ عملکردهای طبیعی آن است.

جراحی زیبایی بینی (رینوپلاستی) مشکل ترین و پیچیده ترین جراحی زیبایی کل صورت است. هر سال تعداد زیادی از افراد عمل جراحی زیبایی انجام می دهند تا نمای اندام ها وصورت خود را زیباتر کنند.

در جوامع امروزی به علت تأکید بیش از حد بر زیبایی و تصاویر ارائه شده در نشریات، سینما و سایر رسانه‌ها، توجه به ظاهر به ویژه در زنان، شکل افراطی به خود گرفته است، جراحی زیبایی یکی از موضوعات مطرح شده در جامعه شناسی بدن است.

جراحی زیبایی براي کسانی که داوطلب می شوند، یک نوع کناره گیري از واقعیت یا به عبارتی مکانیسم دفاعی است، به طوری که فرد با اعتقاد به این موضوع که قادر است خودش را از نو بسازد، با توهم خودسازی، از واقعیت عقب نشینی می کند.

استفاده از جراحی و روش هاي زیبایی در سال هاي اخیر به شدت افزایش یافته است، به طوری که هر سال میلیون ها نفر برای انجام جراحی هاي زیبایی، داوطلب می شوند. در کشور ما نیز تمایل به انجام این گونه جراحی ها در سال هاي اخیر روز افزون بوده، اما مباحث پیرامون آن عمدتاً بر پایه تخمین ها و آمارهای حداقلی است.

در این مطالعه پس از بیان مقدمه در ادامه به رینوپلاستی و مطالب مربوط به آن پرداخته شده است و ضمن آشنایی با روش های انجام این نوع از جراحی زیبایی و آثار و همچنین عوارض ناشی از آن به معرفی و بیان چندی از مقالات مرتبط انجام شده در مورد رینو پلاستی و نتایج آن پرداخته شده است.

مقدمه

در طول تاريخ، بشر همواره سعی کرده است که تعريفی جامع براي زيبايی ارائه دهد ولی ماهيت مبهم زيبايی اين عمل را بسیار سخت نموده است. اولين يافته های نظام مند در مورد زيبايی در مصر باستان شكل گرفت كه نسبت های زيبايی را به صورت ايده آل در ملكه نفرتيتی خلاصه می کرد.

مطالعات انجام گرفته طی سال های متمادی به شكل گيری نسبت های جديدی براي زيبايی منتهی شد. البته اين نسبت ها به مرور زمان و با توجه به فرهنگ جامعه تغييرات قابل توجهی را شاهد بوده است. یکی از روش هایی که بیشتر از سوی جوانان برای تغییر در تصویر بدنی و کسب زیبایی بیشتر استفاده می شود جراحی زیبایی است که به نظر می رسد در 50 سال اخیر این روش به فراوانی مورد استفاده قرار گرفته است، شاید دلیل عمومیت فراگیر استفاده از جراحی زیبایی، وجود چندین عامل باشد که از جمله آنها، تنوع طلبی، امکان پذیری تغییر در صورت، حداقل نارضایتی، ماندگاری تغییر و تمرکز فزاینده رسانه های جمعی بر تصویر بدنی در سال هاي اخیر باشد، در همین راستا جراحی رینوپلاستی از آنجا كه يكی از رايج ترين جراحي های زيبايی صورت می باشد نقش قابل ملاحظه ای در تغيير نسبت‌های زيبايی صورت داشته است.

رینوپلاستی ( زیبایی – ترمیمی ) که در جهان به عنوان ظریف ترین و در عین حال مشکل ترین عمل جراحی پلاستیک پذیرفته شده است به یکصدمین سال تحول مدرن خود نزدیک می شود . اگرچه اصلاحاتی که در روش عمل ایجاد شده باعث پذیرش بهتر آن در سه ربع اول قرن بیستم گردید، ولی اساس عمل جراحی عمدتاً به صورت کاهش و برداشتن بافت باقی مانده است.

رینوپلاستی در آغاز پیدایش بیشتر به عنوان یک شیوه بازسازی مطرح بود ولی از اواخر سال 1800 میلادی به تدریج راه خود را به عنوان یک جراحی متداول باز کرده است. در این مطالعه ضمن آشنایی با رینوپلاستی و روش های انجام آن به اثرات ناشی از آن بر انسان می پردازیم.

رینوپلاستی

امروزه عمل جراحی رینو پلاستی بهترین روش شناخته شده جهت زیبایی و بهبود دادن به شکل بینی می باشد،جراحی بینی یا رینوپلاستی عمل تغییر شکل بینی با هدف زیباسازی بینی و با حفظ عملکردهای طبیعی آن است. رینو به معنای بینی و پلاستی به معنای تغییر شکل دادن است. رینوپلاستی یا جراحی بینی به عملی گفته می شود که در آن، جراحی با در نظر گرفتن ملاحظاتی از قبیل عدم ایجاد مشکلات تنفسی، اقدام به زیباسازی و انجام تکنیک های جراحی پلاستیک و جراحی زیبایی بینی با هدف تغییر شکل و بهبود ظاهر بینی می نماید.

رینوپلاستی به دو دسته تقسیم می شود:

دسته اول: رینوپلاستی اصلاحی

رینوپلاستی اصلاحی به مواردی گفته می‌شود که  بینی به دلیل صدمات جراحی، تومور، نقایص مادرزادی و تروما از نظر شکل ظاهری و عملکرد قابل قبول نمی باشد، زیرا از آنجایی که بینی عضو مرکزی و برجسته صورت می باشد و دارای نقش اساسی زیبایی و تنفسی است و به علت وضعیت خاصی که دارد، توسط انواع مختلف تروما، از جمله تروماهای صورت دچار آسیب می‌شود و ممکن است ساختمان، شکل و حتی عملکرد اولیه آن به شدت دچار اختلال گردد، ممکن است به رینوپلاستی احتیاج شود. هر چند برخی از نویسندگان اعتقاد دارند که مخاط بینی از صدمه مصون می ماند، فراهم کردن یک ظاهر هماهنگ و تنفس راحت بسیار دشوار می‌باشد.

هدف اصلی رینوپلاستی در این دسته، برگرداندن عملکرد اصلی بینی و همچنین هماهنگ نمودن آن با سایر اعضای صورت می باشد. بینی ایرانیان معمولاً دارای یک برجستگی یا قوز و یک نوک افتاده می باشد، این شکل بینی در خانم ها ظاهر خوشایندی ندارد که با عمل جراحی رینوپلاستی می توان آن را به شکل و ظاهر بهتری تغییر دارد. به همین دلیل در کشور ما رینوپلاستی از اعمالی است که به طور مکرر انجام می شود. تصحیح قسمت استخوانی غضروفی بینی حتی در افرادی که دچار سوختگی شده اند نیز می تواند سبب شود تا فرد احساس ظاهر خوشایندی از خود داشته باشند.

 

رینوپلاستی

شکل 1: جراحی رینو پلاستی جهت رفع برجستگی یا قوز

عمل اصلاحی همانطور که از اسمش پیداست در کل برای ترمیم و بهبود عملکرد بینی می باشد و برای رفع مشکلاتی همچون خروپف، مشکلات تنفسی و… انجام می شود و مشکلاتی که در عمل اصلاحی همزمان با عمل رینوپلاستی هم ممکن است انجام شود می توان موارد زیر را بیان کرد:

  • قوز اضافی بینی: قوز بینی افرادممکن است مادرزادی و یا براثر عوامل بیرونی مثل شکستگی به وجود آمده باشد که علاوه بر داشتن ظاهری زشت ممکن است تنفس فرد هم باعث ایجاد مشکل شود.
  • پولیپ بینی: پولیپ بینی به توده هایی گفته می شود که به دلایلی مثل عفونت، آلرژی فرد و… به وجود می آید و باعث مسدود و بسته شدن مجرای تنفسی و اختلال در نفس کشیدن فرد خواهد شد داشتن پولیپ بیشتر برای اشخاصی است که دارای بیماری اسم، آلرژی، ابریزش بینی شدید نیز هستند که این پولیپ وضعیت بدی را برای فرد دارای پولیپ و این بیماری ها ایجاد می‌کند.
  • انحراف بینی: انحراف بینی به معنای این است که غضروف تیغه ای که بین دو حفره ی بینی آسیب دیده باشد و معمولاً در ظاهر بینی افراد تغییری ایجاد نکرده و قابل دیدن نیست اما اگر به موقع برای درمان آن اقدام نشود باعث ایجاد مشکلاتی نظیر خرخر کردن در حین تنفس، خشک شدن مداوم گلو، خونریزی و… می شود که کیفیت زندگی عادی فرد را تا حدودی تحت تاثیر قرار می دهد.

 

رینوپلاستی

شکل 2: شکل بالا (انحراف بینی) – شکل پایین (اصلاح انحراف بعد از عمل جراحی )

دسته دوم: رینوپلاستی زیبایی

رینوپلاستی زیبایی انجام می گردد و هدف از آن ایجاد تغییرات در ظاهر بینی به شکل مورد نظر در عین حل حفظ عملکرد بینی می باشد، بیماران برای این عمل به چند دسته تقسیم می شوند:

  • بیماران دارای بینی استخوانی و دارای قوز پشت بینی: از خصوصیات و ویژگی های این نوع بینی ها می توان گفت که پوست بینی این افراد درحد نازک و یا متوسط می باشد و به خاطر نازک بودن پوست همه ی جزئیات استخوان بینی از زیر پوست قابل دیدن و لمس کردن می باشد به گونه ای که اگر بینی این افراد از قبل شکسته باشد شکستگی هم قابل دیدن و لمس کردن خواهد بود. در سر و نوک بینی این افراد افتادگی کمتری وجود دارد همچنین نوک بینی پهن نیست. به دلیل نازک تر بودن پوست بینی این افراد نسبت به کسانی که دارای بینی گوشتی هستند غضروف های سفت تر و محکم تری را دارند.
  • بیمار ها با بینی گوشتی: اصولا غضروف جلوی بینی این افراد بزرگ و پهن می باشد همچنین در زیر پوست این افراد بافت همبند به مقدار زیادی وجود دارد از دیگر ویژگی های این بینی ها می توان گفت در قسمت کناری و پایین بینی این افراد غضروف به صورت قطور و تاحدودی بزرگ می باشد. پوست نوک بینی افرادی که دارای بینی گوشتی هستند چرب بوده، بافت غضروفی بینی این افراد ارتجاعی می باشد، و غضروف بینی این افراد به راحتی قابل دیدن نیست.
  • بیماران با بینی های معمولی: بینی این افراد بین بینی های گوشتی و استخوانی می باشد اصولا بینی این افراد هیچ مشکلی ندارد و هدف این افراد از عمل رینو پلاستی بیشتر رسیدن به بینی بسیار کوچک و یا عروسکی می باشد.

 

 

 

رینوپلاستی

شکل 3 :  جراحی رینو پلاستی به منظور زیبایی

روش های انجام رینو پلاستی

دو روش اصلی برای انجام جراحی رینو پلاستی وجود دارد:

روش باز

در این روش برای تغییر شکل ظاهری بینی (جراحی زیبایی بینی) از عمل جراحی رینوپلاستی که یک عملیات برای تغییر شکل یا اندازه بینی و یا برای مشکلات تنفسی مانند پولیپ، سینوس و … می‌باشد، استفاده می‌گردد. این عمل توسط متخصصین گوش و حلق و بینی انجام می‌شود. در روش باز، برش بین دو حفره بینی در ناحیه کولملا داده می شود و سپس برش ها در داخل حفره بینی امتداد می یابد،  این تکنیک رینوپلاستی باز یا رینوپلاستی خارجی نامیده می‌شود.

روش بسته

جراحی بینی به روش بسته از طریق سوراخ‌های بینی در داخل بینی انجام می‌شود و جراح در زیر پوست و روی برآمدگی بینی یک سوراخ ایجاد می‌کند. در روش بسته برش در ناحیه کولملا داده نمی شود بلکه برش ها در داخل حفره بینی داده می شود واسکار خیلی کوچکی باقی می ماند، به این روش جراحی، اصطلاحا جراحی بسته بینی گفته می‌شود.

رینوپلاستی باز برای بهبود تنفس بیمار، ترمیم شکل ظاهری و یا زیبایی بینی انجام می‌شود، در حالی که رینوپلاستی بسته عمدتاً برای بهبود قوز بینی می‌باشد و مشروط بر این است که پولیپ، افتادگی بینی و یا کجی استخوان بینی در بیمار وجود نداشته باشد. در جراحی بسته بینی پوست کولوملا برداشته نمی‌شود. در صورت آسیب شدید یا هنگامی که محل درمان در حفره بینی قرار دارد، ممکن است رینوپلاستی باز انجام پذیرد. به صورت مطلق نمی‌توان تعیین کرد که کدام روش نسبت به آن یکی برتری دارد. در روش باز عمل بینی، جراح دسترسی بیشتری به منظور برطرف کردن مشکل داخلی بینی بیمار دارد و تغییرات چشم‌گیرتری بر روی بینی ایجاد می‌کند. همچنین در این روش جراح تسلط بیشتری بر روی ساختمان استخوان بینی، مخصوصاً قسمت نوک بینی دارد. لازم به ذکر است که در این روش بخیه‌ها مشاهده خواهند شد.جراحی بسته بینی را در صورتی جراحان انجام می‌دهند که بینی بیمار مشکل چندانی، به خصوص در نوک بینی، نداشته باشد.

عوارض رینو پلاستی – آثار مثبت رینو پلاستی

هر عمل جراحی عوارضی به دنبال دارد و رینوپلاستی نیز ازاین مقوله مستثنی نمی باشد. عوارض متعددی در رابطه با عمل رینوپلاستی گزارش شده است که به عوارض حین عمل، بلافاصله بعد از عمل و عوارض زودرس و دیر رس بعد از عمل تقسیم شده است. عوارض حین عمل می تواند در رابطه با اختلالات انعقادی و تغییرات همودینامیک باشد و عوارض دیگر از قبیل سوختگی های ناشی از کوتر، کلاپس استخوان های هرمی و جدا شدن غضروف های جانبی و بالایی نیز از عوارض حین عمل می باشند.

عوارض زودرس بعد از عمل اما  تا 72 ساعت بعد انجام عمل جراحی رینوپلاستی ممکن است که بوجود آید که می توان به هماتوم تیغه وسط بینی، آبسه تیغه وسط بینی، انساد بینی، اختلال حس بویایی و ادم و چسبندگی برش ها و همچنین عفونت اشاره نمود.

یکی از عوارض نادر این جراخی نیز فیستول شریان کاروتید به سینوس کاورنوس است که یک آناستومر شریانی وریدی غیر معمول می باشد. از عورض دیررس بعد از عمل می توان به هیپرتروفی اسکار، سوراخ شدن تیغه وسط بینی، دفورمیتی سوپراتیپ، کلاپس پره های بینی و تنگی بینی اشاره کرد. مطالعات اخیر نشان داده است که بیمارانی که فقط با اهداف زیبایی تحت عمل جراحی قرار می گیرند و هیچ ضایعه تروماتیک یا شکل مادرزادی آناتومیک در آنها وجود ندارد در مدتی کوتاه می‌توانند از نظر روحی در شرایط مطلوب تری قرار گیرند و نسبت به گذشته کمتر دچار حملات عصبی، اضطرای، تشویش و نگرانی گردند.

بر اساس مطالعات انجام شده، مشخص شده است که جراحی زیبایی بینی می‌تواند اثرات مثبت بسیاری از جمله اثرات روانی و برطرف کردن افسردگی فرد، درک صحیح و بهتر از خود و بهبود کیفیت زندگی فرد داشته باشد، به گونه ای که به صورت قابل ملاحظه ای زندگی فرد را  تغییر دهد. مزایای روانی و احساسی جراحی زیبایی بینی به شرح زیر می باشند:

رینوپلاستی

  • داشتن احساس بهتر نسبت به ظاهر خود
  • بهبود رضایت از زندگی
  • بالا رفتن میزان اعتماد به نفس
  • افزایش عزت نفس
  • بهبود نگاه اجتماع به فرد و کاهش استرس
  • بهبود روابط اجتماعی فرد
  • تاثیر بر زندگی و پیشرفت حرفه‌ای

 

 

 

نتیجه گیری

رينوپلاستی يکي از اعمال جراحي زيبايی است که امروزه به وفور انجام مي شود. رينوپلاستی بین تمام اقشار جامعه شایع بوده و یکی از دلایل آن نامتعادل بودن صفات شخصیتی و عدم سلامت عمومی می باشد. رينوپلاستي هم مثل ساير اعمال جراحي در کنار آثار مثبت جسمی و روانی خود عوارضی نیز به همراه دارد که شناخت اين عوارض توسط جراح و بيمار حائز اهميت مي باشد تا با انجام اقدامات مناسب از ميزان بروز اين عوارض کاسته شود. در این مطالعه ضمن آشنایی با رينوپلاستی و انواع روش های و انواع آن به بیان عوارض و آثار مثبت این عمل جراحی اشاره گردید.

 

 


برچسپ ها:
جراحی رینوپلاستی چیست؟
جراحی زیبایی بینی
رینوپلاستی
عمل بینی

ارسال دیدگاه