پیکرتراشی (لیپوماتیک) چیست؟ + مزایا و معایب لیپوماتیک (پیکرتراشی)

پیکرتراشی (لیپوماتیک) چیست؟ + مزایا و معایب لیپوماتیک (پیکرتراشی)

تناسب اندام | لیپوماتیک

لیپوماتیک (lipomatic) یا روش جراحی لیپوماتیک یک دستگاه تایید شده از سوی FDA است که امکان لیپوساکشن حجم بالای موثر و ایمن در تمام قسمت‌های بدن با دقت بالا را امکان‌پذیر می‌سازد.

لیپوماتیک چیست Lipomatic

لیپوماتیک (lipomatic) یا روش جراحی لیپوماتیک یک دستگاه تایید شده از سوی FDA است که امکان لیپوساکشن حجم بالای موثر و ایمن در تمام قسمت‌های بدن با دقت بالا را امکان‌پذیر می‌سازد. در روش لاغری با لیپوماتیک(پیکرتراشی)، سلول‌های چربی بدن ابتدا با ابزاری به نام ماسوره به وسیله حرکات ارتعاشی آن تجزیه می‌شوند و سپس چربی به آرامی از بدن جدا می‌شود و این امر توسط دستگاه لیپوماتیک منجر به کاهش وزن و لاغری میشود.

لیپوماتیک یکی از روش های لاغری است که در سالهای اخیر بسیار مورد استفاده قرار گرفته و در کل می توان گفت که این روش، روشی است موثر، بی خطر و کاملا دقیق و در تمام نواحی بدن قابل استفاده بوده و چربی های اضافه بدن را خارج می کند و جایگزین بسیار مناسبی برای لیپولیزر، لیپوساکشن و لیپولیز اولتراسونيك می باشد.

طرز کاراین دستگاه نیز به این صورت است که دستگاه لیپوماتیک اینفراسونیک هوای فشرده که توسط دستگاه کمپرسور ایجاد می شود را به کانولایی که دارای انعطاف (flexible) است منتقل کرده و سه نوع حرکت گردشی را ایجاد می کند که در مجموع به آن nutation یا گردش سه بعدی گفته می شود و در هنگام عمل لیپوماتیک توسط پزشک معالج مورد استفاده قرار می گیرد. کانولا پس از وارد شدن از طریق سوراخ کوچک 3 میلی متری وارد بافت چربی بدن می شود. این حرکات سبب ایجاد امواج اینفراسونیک می شود که بافت چربی را به صورت انتخابی مورد هدف قرار داده و امولسیفیه می کند ولی هنگام عمل هیچ آسیبی به عروق خونی، لنفی، عضلات و یا اعصاب نمی رساند در نتیجه آسیب کمتر به بافت های زیر پوست، درد، ورم بعد از لیپوماتیک و کبودی بسیار کمتر از سایر روشهای لیپولیز لیزری و لیپوساکشن است و سپس چربی امولسیفیه شده توسط دستگاه به خارج از بدن کشیده می شود.

این دستگاه همچنین با کانولای قابل انعطاف در اندازه های مختلف داروی بی حسی را بطور یکنواخت وارد چربی زیر پوست می کند و نیاز به داروی بی حسی کمتری نسبت به سایر روشهای لیپوساکشن و لیپولیزر دارد. حرکات چرخشی و گردشی سه بعدی کانولای دارای انعطاف همچنین سبب تحریک سلولهای فیبروپلاست پوست می شود وبا تولید کلاژن بیشتر،پوست آن ناحیه طی چند هفته تا چند ماه سفت تر خواهد شد و در مقایسه با لیپولیز لیزر و لیپوساکشن جمع شدگی پوست یکنواخت تر و مناسب تری ایجاد می کند.

لیپوماتیک(پیکرتراشی) با استفاده از دستگاه لیپوست روشی نوین و دقیق در از بین بردن چربی و جراحی زیبایی لاغری است.

عمل لیپوماتیک(پیکرتراشی) اینفراسونیک دارای سیستم ایمنی فعال می باشد که وقتی به بافت غیر چربی برخورد می کند دستگاه را متوقف می کند بنابراین خطر پارگی احشائی و یا پرفوراسیون ندارد و بدلیل عدم ایجاد حرارت در بافت چربی، خطر سوختگی پوست ،نکروز پوست و یا سوختگی محل ورود کانولا را ندارد. در افرادی که قبلا لیپوساکشن شده اند و چربی آن ناحیه فیبروتیک و سفت شده است و همچنین در نواحی سینه آقایان و یا کمر که چربی بطور طبیعی فیبروتیک است، دستگاه لیپوماتیک با تکنولوژی منحصر به فرد خود این امکان را به جراح می دهد که عمل راحت تر و با زحمت کمتری انجام پذیرد.

آشنایی با دستگاه لیپوماتیک

دستگاه لیپوماتیک(پیکرتراشی)، یک کمپرسور دارد که در عکس زیر می‌بینید. کمپرسور، هوای فشرده را به لوله کانولا منتقل می‌کند. این لوله با حالت ارتعاشی مداوم و سریع زیر پوست، لرزش‌های زیادی به‌صورت (سه بعدی 3d) ‌ایجاد می‌کند تا سلول‌های چربی شکسته شوند. سوراخی که برای ورود لوله کانولا استفاده می‌شود، سه میلی‌متر است تا از این طریق، امواج اینفراسونیک ایجاد و سلول‌های چربی زیر پوست تخریب شوند. چربی شل‌شده به خارج بدن منتقل و کشیده می‌شود. درواقع این دستگاه، به‌صورت فیزیکی و نه به‌صورت سوزاندن چربی‌ها را برمی‌دارد و میله فلزی کانولا، عمل تخریب را انجام می‌دهد.

از بهترین دستگاه‌های لیپوماتیک(پیکرتراشی) می‌توان به دستگاه لیپوماتیک SP6 اشاره کرد که در کلینیک‌های زیبایی استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها سیستم محافظتی خوبی دارد و تاییدیه FDA آمریکا را هم کسب کرده است.

لیپوماتیک چگونه انجام می شود؟

در اندامی که لیپوماتیک(پیکرتراشی) انجام می شود، یک سوراخ با قطر 2 – 5 میلی متر ایجاد می شود، بعد از آن، دستگاه وارد بافت چربی بدن از طریق آن سوراخ می شود و محلولی را برای بی حسی و جلوگیری از خونریزی به بدن تزریق می کند و در نهایت محلول چربی و بی حسی از بدن به داخل حفرات می رسد.

مخلوط این مایع بی حسی و چربی خرد شده از همان منافذ ایجاد شده خارج میگردد. این دستگاه یک سیستم ایمنی فعال دارد که وقتی با بافت غیر چربی برخورد می کند متوقف می شود و بنابراین خطر گسیختگی اعضا و سوزش پوست به کم ترین میزان خود می رسد.

در روش لیپوماتیک(پیکرتراشی) کانول که به هندیس پنوماتیک متصل است از طریق ایجاد چند منفذ کوچک متناسب با قطر کانول،وارد موضع تحت عمل می شود، کانول در جهات مختلف جلو عقب، عمود برهم (X,Y) و گردشی سه بعدی (Nutation) به ارتعاش درآمده و امواجی با فرکانس زیر 20 هرتز در مایع موجود در بافت چربی ایجاد می کند.

این امواج باعث لیز لوبول های چربی شده و آنها را به ذرات چربی دانه ارزنی شده تبدیل می کند که همزمان تخلیه می شوند. حرکات سه بعدی کانول امواج اینفراسونیک در بافت چربی ایجاد می کنند و ارتعاشات این امواج به صورت یکنواخت موجب لیز چربی می شود.

سایز کانول مورد استفاده نباید بیشتر از 5/4 میلی متر باشد و در یک جلسه نیز میزان چربی قابل تخلیه از بدن هر فرد نباید از 5 لیتر فراتر رود زیرا سبب ایجاد اختلالات همودینامیک حین عمل خواهد شد اما به طور کلی میزان چربی قابل تخلیه از بدن هر فرد به وزن، سایز و محتوای چربی بدن فرد بستگی دارد.

اگر فرد به تخلیه چربی بیشتر از سایز نقاط بدن نیاز داشته باشد پزشک در جلسات دیگری به فاصله بیشتر از 72 ساعت از عمل قبلی چربی این قسمتها را تخلیه می کند.

این فاصله زمانی به علت جریان لیدوکائین در بدن است که 72 ساعت طول می کشد.جراحان زیبایی از تکنیک های مختلفی برای کمک به بیماران خود استفاده می کنند، از جمله لیپوساکشن، تامی تاک و جراحی لیفت بدن.

مراقبت های بعد از لیپوماتیک(پیکرتراشی)

رژیم غذایی

اگر تخلیه چربی با بی حس کننده موضعی انجام گرفته، بیمار سریع می تواند به رژیم غذایی خود بازگردد. برای جلوگیری از اتلاف آب بدن، آب، آب میوه یا نوشیدنی های غیر الکلی بنوشد. به مدت 48 ساعت قبل و بعد از جراحی نباید نوشیدنی های الکلی مصرف نماید.

فعالیت فیزیکی

  • چند ساعت اول بعد از جراحی بیمار بایداستراحت مطلق نماید.
  • 18 ساعت رانندگی نکند.
  • در صورت تمایل در روز تخلیه چربی، پیاده روی کوتاهی داشته باشد.
  • اگر پوست در ناحیه شکم بیش از حد شل باشد بیمار باید 3 الی 5 روز از نشستن 90 درجه خودداری کند زیرا پوست شل شده چین خورده و مایعات در بین سپتوم های آن محبوس شده و به همراه سرومای تشکیل شده سبب سفتی پوست زیر شکم می شود پس بیمار برای جلوگیری از این امر در این مدت باید بیشتر دراز کشیده، راه برود یا برای نشستن لم دهد.
  • روز بعد از لیپوماتیک(پیکرتراشی) بیمار می تواند فعالیت های فیزیکی روزانه خود را آغاز کند و 2 تا 4 روز پس از درمان به ورزش یا فعالیت فیزیکی خود بازگردداما بهتر است انجام ورزش با شدت کمتری باشد.
  • هرچه تحرک بیمار در روزهای اول بیشتر باشد تخلیه مایعات بهتر صورت می گیرد.

مراقبت از زخم و حمام کردن

بیمار باید بریدگی ها را تمیز نگه دارد یعنی پس از شستن دستها پوست محل تخلیه چربی را ماساژ دهد و سپس بریدگی ها را به آرامی با آب و صابون شسته و بعد با حوله تمیزی خشک کند و محل برش را دوباره پانسمان نماید اما اگر از محل برش به مدت 24 ساعت مایعی خارج نشود، به پانسمان کردن و استفاده از پد احتیاج نیست. پس از گذشت 48 ساعت از عمل یک یا دوبار در روز حمام کردن توصیه می شود.

تجویز آنتی بیوتیک

پزشک به مدت یک هفته برای پوشش باکتری های گرم مثبت و گرم منفی آنتی بیوتیک تجویز می کند و بیمار باید پس از مشاهده نشانه ای از عفونت مانند تب، ترشحات بودار یا قرمزی کانونی، تورم یا درد در ناحیه درمان شده با پزشک تماس بگیرد.

لیپوماتیک(پیکرتراشی)

لیپوماتیک(پیکرتراشی)

مناطق مورد انتظار برای لیپوماتیک(پیکرتراشی) به شرح زیر هستند:

  • شکم
  • کمر
  • باسن
  • سینه
  • زانوهای داخلی
  • پهلوها
  • قبقب و ناحیه زیر چانه
  • ران، هم داخلی و هم خارجی
  • بازو ها

پیکر تراشی (لیپوماتیک) و مزایای آن:

  • یکپارچگی چربی زیر پوست و مانند دیگر دستگاه های مکش، چربی را زیر پوست برنمی دارد.
  • به دست آمدن فرم درست بدن در این جراحی بسیار کوتاه است و 2 هفته طول می کشد.
  • جمع شدن پوست و شکل دادن پوست بهتر از عمل جراحی است.
  • در این جراحی بی حسی موضعی استفاده می شود.
  • تورم و ترشحات در این جراحی بسیار پایین است.
  • احتمال عفونت بسیار کم است.
  • امبولیسم چربی بسیار پایین است و تاکنون هیچ پرونده ای گزارش نشده است.
  • لازم نیست فرد در بیمارستان بستری شود و بعد از درمان مرخص می شود.
  • خستگی و آسیب جسمی در این جراحی کم تر از سایر جراحی های دیگری است.
  • امن، موثر و آسان است.
  • اگر کانولا هیچ بافت چربی را نبیند، سیستم امنیتی فعال اجازه توقف فوری را می دهد.
  • درد کم یا بدون درد.
  • امکان انقباض عالی پوست وجود دارد
  • بهبود سریع
  • ارزان تر

عوارض پیکرتراشی (لیپوماتیک) چیست؟

طولانی شدن مدت زمان درمان

یکی از دلایل مخالفت با پیکرتراشی، طولانی مدت بودن طول درمان هست که این امر خستگی پزشک را در پی دارد. ضمن این که حذف چربی ها به دقت بالایی احتیاج دارد و پزشک خسته نمی تواند بخوبی از عهده این کار برآمده و در نتيجه لاغري با لیپوماتیک با خطرات زيادي روبرو ميشود که اما این ایراد کاملاً ردشده هست و میتوان گفت، پزشک در صورتی که تشخیص دهد بیمار به حذف چربی ها نیاز دارد، براي درمان، جلسات را بیش تر کرده تا جلسه درمان طولانی نشود. همچنين اگر درمان تنها در یک جلسه باشد، پزشک میتواند در میانه کار استراحت کرده و دوباره کار خویش را شروع کند.

صدمه وارد شده به بدن بیمار

در گذشته از دستگاه های قدیمی مانند لیپوساکشن استفاده ميشد که در آن امکان اسیب به قسمت هایی مانند عروق خونی، رگ ها، اعصاب و ماهیچه بالا بود و در نتيجه بیماران به علت ترس از اسیب های این دستگاه کم تر به استفاده از آن ها تمایل داشتند. این در حالیست که در دستگاه لیپوماتیک تدابیر ایمنی و سلامتی مریض اندیشیده شده و سعی شده تا با تعبیه حسگر در قسمت کانولا، صدمات لاغري موضعی به حداقل ممکن برسد. کانولا به علت داشتن حسگر تنها چربی های اضافه را حذف نموده و در نتيجه زمان برخورد با دیگر قسمتهای بدن متوقف ميشود.

آسیب به سیستم امنیتی بدن بدلیل استفاده از امواج

دستگاه لیپوماتیک (پیکرتراشی) با ارتعاشات و لرزش هایی که در کانولا ایجاد ميکند ، سلول های چربی را تخریب ميکند . این در حالیست که مقدار کمی امواج اولتراسون ایجاد نموده که ميزان آن کم است و هیچ خطری سلامتی مریض را تهدید نمی کند.

جمع شدن آب در ناحیه جراحی شده

چنانچه جراح بکار خویش مهارت کافی نداشته باشد، مایع به داخل منافذ کوچک میرود که این امر با مهارت پزشک و همکاري بیمار قابل پيش‌گيري است.

حساسیت به لیدوکایین

لیدوکایین ماده بی حسی موضعی است که در حین جراحی استفاده ميشود. امکان دارد بعضی بیماران به این ماده آلرژی داشته باشند. در صورتی که آلرژی مریض نسبت به این ماده، قابل تشخیص و پيش‌گيري است.

خطر آمبولی شدن بدن بیمار

آمبولی عارضه ای که در گذشته به دلیل پیشرفته نبودن دستگاه های لاغري موضعی رخ می داد. در این عوارض بعد از این که چربی های به حالت مایع تبدیل ميشد ، وارد بدن شده و رگ های خونی را مسدود میکرد . به تبع این امر ممکن است فرد به نقص عضو دچار و یا رگ های قلب وی مسدود و در نتيجه به مرگ مریض منجر شود. ولی این که لیپوماتیک باعث این عارضه می شود یا خیر باید گفت سلول های چربی که از این طريق ذوب میشوند، به سرعت از بدن خارج می شود. اما این کار به ميزان تخصص و مهارت پزشک بستگی دارد. زمانیکه پزشک بتواند با سرعت عمل بالا چربی های مایع را به سرعت بیرون کند، از وارد شدن آن ها به بدن مریض جلوگيري می شود.

درد و خونریزی در زمان درمان

با توجه به ميزان برشی که براي تخریب سلول های چربی به وجود می آید ، کم ترین ميزان خون ريزي و درد رخ ميدهد . اما مریض نباید تا 2 هفته پیش از انجام لیپوماتیک از داروهایی مانند اسپرین و وارفارین استفاده کند برای این که این داروها ميزان خون ريزي در حین جراحی را افزایش ميدهد . همچنين اگر خون ريزي زیاد باشد، مریض با استفاده داروی اپی نفرین میتواند از آن جلوگيري کند.

زخم و عفونت ناشی از جراحی

جای زخم ناشی از لیپوماتیک بسیار کوچک و ظریف بوده و مراقبت های بعد از جراحی هم در سرعت بهبودی آن مؤثر است. به این معنی که اگر مریض تمامی تجویزات و توصیه های پزشک را رعایت کند، زخم در مدت کوتاهی درمان ميشود. ولی بی توجهی به تجویزات پزشک و عدم مراقبت درست از ناحیه جراحی شده، ممکن است به عفونت تبدیل شده و سلامت مریض را تهدید کند.

عفونت ناشی از جراحی لیپوماتیک (پیکرتراشی)

بعضی خیال ميکنند که عفونت ناشی از جراحی لیپوماتیک امری غیر قابل اجتناب است. در صورتی که زخم ناشی از جراحی کوچک است و مراقبت از آنرا دشوار نمی کند. از طرف ديگر اگر مریض در شرایط کامل استریلازیسیون قرار بگیرد و پزشک هم در زمان عمل تمامی وسایل را ضدعفونی کند، خطر عفونت از بین میرود.

برگشت مجدد چربی ها

دستگاه لیپوماتیک (پیکرتراشی) میتواند به راحتی سلول های چربی را به حالت مایع درآورده و از بدن خارج کند. این امر به تغيير سایر بدن و لاغري موضعی می انجامد. ولی این که بتوان با اطمینان گفت لیپوماتیک (پیکرتراشی) روش برگشت ناپذیر است، تردید وجود دارد. به عبارتي هیچ روشی که بتواند براي همیشه چربی های اضافه را حذف و از رشد دوباره آن ها جلوگيري کند، وجود ندارد. بلکه این مراقبت های بعد از جراحی هست که مانع از برگشت دوباره چربی های اضافه ميشود.

التهاب

تورم ممکن است تا ۶ ماه طول بکشد تا بخوابد و ترشح مایع ممکن است از برش ها هم ادامه یابد.

افتادگی پوست در لیپوماتیک (پیکرتراشی)

عارضه افتادگی و شل شدن پوست، دغدغه بیمارانی ست که تصمیم انجام پیکرتراشی دارند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید لیپوماتیک (پیکرتراشی) نه تنها سبب افتادگی پوست نمی شود، بلکه سبب سفت شدن و لیفت پوست هم ميشود . امواج اینفراسونیک در دستگاه پیکرتراشی با تحریک فیبروپلاست ها، عمل لیفتینگ پوست را هم به صورت خودکار انجام می‌دهند . دستگاه لیپوماتیک (پیکرتراشی) کم ترین ميزان انقباضات پوستی را به دنبال دارد.

هزینه ی لیپوماتیک (پیکرتراشی):

به تعداد قسمت‌هایی که باید تحت درمان قرار گیرند، نوع لیپوماتیک، زمان بیهوشی و نوع بیهوشی، مانیتورینگ بیمار در خلال انجام عمل، میزان پیچیدگی فرایند (ممکن است یک بیمار برای مرتبه دوم یا حتی سوم تحت این فرایند قرار گیرد) و بسیاری از عوامل دیگر بستگی دارد. حجم یک عامل تأثیرگذار در هزینه‌های لیپوماتیک محسوب نمی‌شود. هزینه انجام لیپوماتیک (پیکرتراشی) معمولاً بر اساس وزن چربی که برداشته می‌شود تعیین می‌شود. قسمت فوقانی و تحتانی شکم گران‌ترین و قسمت داخلی ران‌ها ارزان‌ترین قسمت است. به هر حال، حتی این نیز نمی‌تواند در تخمین دقیق قیمت‌ها کمک کند زیرا هزینه‌های عمل بسیار متغیر بوده و حتی برای یک قسمت مشابه از بدن برای هر فردی متفاوت است. برای تخمین دقیق هزینه‌ها، باید با پزشک مشورت کرده و پیشنهاد قیمت وی را به صورت مکتوب دریافت کنید.


برچسپ ها:
اسلیو معده چیست؛ نحوه انجام
تناسب اندام
جراحی زیبایی
جراحی لاغری
عوارض احتمالی و مراقبت‌‌های لازم آن
لاغری شکم
لیپوماتیک چیست؛ با روش‌ها
لیپوماتیک چیست؟ روشی پیشرفته با کمترین عوارض برای تخلیه چربی‌های موضعی و کاهش سایز است و برای کاهش وزن و درمان چاقی راه‌حل محسوب نمی‌شود
لیپوماتیک چیست؟+ با روش‌ها
مزایا
مزایا و عوارض آن

ارسال دیدگاه