کاشت مو چگونه است؟ انواع روش های کاشت مو در ایران و جهان

کاشت مو چگونه است؟ انواع روش های کاشت مو در ایران و جهان

کاشت مو | مو

مراحل اساسی در کاشت مو شامل برداشت ناحیه اهدا کننده، تشریح و ذخیره سازی پیوند، ایجاد شکاف گیرنده و قرار دادن گرافت است. جدا از برداشت نواری، استخراج واحد فولیکولی (FUE) یکی دیگر از روشهای کاشت مو است.

پیوند واحد فولیکولر طبیعی ترین نتیجه را دارد و به عنوان استاندارد طلای فعلی در کاشت مو در نظر گرفته می شود. مراحل اساسی در کاشت مو شامل برداشت ناحیه اهدا کننده، تشریح و ذخیره سازی پیوند، ایجاد شکاف گیرنده و قرار دادن گرافت است. جدا از برداشت نواری، استخراج واحد فولیکولی (FUE) یکی دیگر از روشهای جدید در برداشت اهداکننده است. تغییرات در روش FUE شامل استفاده از پانچهای دستی، ماشینی و خودکار و استفاده از فناوری رباتیک است. موارد استفاده از کاشت مو فراتر از ریزش موی سر و الگوی زنان و مردان است که شامل کاشت مو در مناطق غیر پوست سر با ریزش مو مانند ابروها، مژه ها، سبیل، ریش و ناحیه شرمگاهی است. جراحی و ضربه عمدتاً قابل پیوند مو هستند با این حال استفاده از این روش برای آلوپسی های cicatricial اولیه همچنان بحث برانگیز است.

بنابراین اگر می خواهید کاشت مو انجام دهید و به دنبال بهترین کلینیک کاشت مو در رشت و ایران هستید، کلینیک کاشت موی لاوین آماده ارائه خدمات بوده و به سوالات شما در مورد کاشت مو پاسخ خواهد داد.

 

مقدمه

کاشت مو در طول سالها از پیوندهای پانچ بزرگتر به مینی پیوندهای کوچکتر و در نهایت به کاشت پیوند واحد فولیکولی تصفیه شده انجام شده است که امروزه توسط اکثر جراحان ترمیم مو انجام می شود. این پیشرفت در پیوند مو در شناسایی واحد فولیکولی به عنوان ساختار طبیعی فولیکول های مو در پوست سر انسان است. این ساختار بافت شناسی برای اولین بار توسط هدینگتون به عنوان یک واحد محدود حاوی 1 تا 4 فولیکول مو به همراه غدد چربی مرتبط با آن و قرار دادن عضله از ناحیه عضله از ناحیه رحم توصیف شد (تصویر 1). از آنجا که پیوند واحد فولیکولار از الگوی طبیعی ذکر شده فولیکول های مو در پوست سر انسان پیروی می کند، این روش طبیعی ترین نتایج را دارد و به عنوان استاندارد طلای فعلی در کاشت مو در نظر گرفته می شود. مفاهیم واحد و مراحل کلی وجود دارد که مشخصه این نوع جراحی است. با این حال، بسیاری از تغییرات و نوآوری ها در تکنیک ها و کاربردهای این روش وجود دارد.

انواع روش کاشت مو

 

 

 

 

 

 

تصویر 1. بخش افقی نمونه برداری از پوست سر، واحدهای فولیکولی حاوی فولیکول های مو، غدد سباسه و عضله آررکتور پیلی را نشان می دهد.

 

 

کاشت مو 

مراحل اساسی در کاشت مو، از جمله پیوند واحد فولیکولی، شامل برداشت در ناحیه اهدا کننده، تشریح و ذخیره سازی پیوند، ایجاد شکاف گیرنده و قرار دادن پیوندها است. روش پیوند واحد فولیکولار توسط لیمر آغاز شد و در اوایل دهه 1990 توسط برنشتاین و راسمن توضیحات بیشتری ارائه شد. از آن زمان، روش اصلی با برخی تغییرات، تغییرات و برنامه های اضافه شده یکسان باقی مانده است.

برداشت از اهدا کننده

  • روش نوار بَرداری

در حال حاضر، متداول ترین روش در برداشت ناحیه دهنده، برداشتن یک نوار از نواحی اکسیپیتال و جداری پوست سر، با استفاده از یک تیغه یا چاقوی جراحی دو تیغه است (تصویر 2). برای به حداقل رساندن تراش فولیکولار، باید تیغه موازی با زاویه نگه داشته شود و جهت شاخه های مو و برش باید تا سطح زیر جلدی محل قرار گیری پیازهای مو انجام شود. برای تجسم بهتر ناحیه اهدا کننده، برخی از جراحان از دستگاه های بزرگنمایی مانند یک حلقه با بزرگنمایی عدسی 1.5 تا 4.0 برابر استفاده می کنند. نوار اهدا کننده ایده آل باید از ایمن ترین و ثابت ترین قسمت پوست سر اهدا کننده گرفته شود، که در بیشتر موارد در بین مرز فوقانی و تحتانی موهای اهدا کننده قرار دارد.

انواع روش های کاشت مو

 

 

 

 

 

 

 

تصویر 2. برداشت تک نوار.

 

برای کاهش بیشتر تراوش فولیکولی، برخی از جراحان اصلاحاتی را در روش اصلی ایجاد کرده اند. دستگاه پخش کننده Haber دستگاهی با مجموعه ای از آرواره ها با 4 شاخه لبه تیز است. هدف این است که نوار را از طریق جدا کردن پوست در امتداد صفحه کالبد شکافی بافت طبیعی برداشت کنید. ابتدا یک برش نمره گذاری سطحی ایجاد می شود تا لبه های نوار مشخص شود ، سپس دستگاه به برش وارد می شود و در آخر دسته ها به هم فشرده می شوند تا لبه های زخم جدا شوند. اگرچه این دستگاه ممکن است در بعضی از بیماران مفید باشد، اما موارد خاصی وجود دارد که ممکن است جدا کردن بافت پوست با پخش کننده مشکل باشد، بنابراین ممکن است جراح مجبور به استفاده از تیغه چاقوی جراحی برای برداشتن ناحیه شود.

اصلاح دیگر روش برداشت نوار از طریق برداشتن نوار با کمک قلاب های پوستی است. پوست به صورت سطحی با تیغه چاقوی جراحی نمره گذاری می شود و سپس قلاب های پوستی دقیقاً در زیر لبه های زخم وارد می شوند. پس از قرار دادن، قلاب های پوست بلند شده و در جهت مخالف کشیده می شوند تا تجسم مستقیم واحدهای فولیکولی امکان پذیر شود. سپس از چاقوی جراحی برای برداشتن آرام نوار و بدون برداشتن فولیکول ها استفاده می شود.

دستورالعمل کلی برای به دست آوردن نوارهای اهدا کننده که منجر به ایجاد زخم های خطی بسیار نازک می شود، به دست آوردن نوارهای بلند و باریک است. به عنوان مثال، برای جلسات منظم کاشت مو (1500-2500 گرافت)، عرض ممکن است از 1.0 تا 1.5 سانتی متر باشد، در حالی که طول آن از 20 تا 30 سانتی متر بسته به تراکم واحد فولیکولی بیمار و نیاز کل پیوند، بسیار متفاوت است. عامل دیگری که در اندازه عرض نوار تأثیر می گذارد، سستی ناحیه اهدا کننده است. هرچه پوست شلتر باشد، نوار پهن تری قابل برداشتن است در حالی که هنوز می توانید زخم اهدا کننده را با حداقل کشش ببندید.

برای بیمارانی که ممکن است به بیش از یک جلسه کاشت مو نیاز داشته باشند، در صورت به دست آمدن نوارها از نواحی اهدا کننده جدا از جای زخم قبلی، روش های بعدی ممکن است منجر به زخم های خطی متعدد شود. برای جلوگیری از این اتفاق ، روش این است که جای زخم قدیمی را با نوار فعلی ترکیب کنید، بنابراین، حتی پس از چندین عمل جراحی، یک اسکار ایجاد می شود. به طور کلی، نوار بعدی برای کشش کمتر هنگام بستن زخم، باید باریکتر از جراحی های قبلی باشد. علاوه بر این، تکنیک های دیگر، مانند ماساژ پوست سر برای بهبود شلی و بسته شدن دو لایه برای جای زخم های گسترده تر، ممکن است به بهبود نتیجه کمک کند.

  • تکنیک های بستن

برای بستن زخم اهداکننده، مواد بسته کننده ای که معمولاً استفاده می شوند شامل بخیه های نایلون، پلی پروپیلن ، ویکریل یا مونوکریل یا منگنه است. تکنیک ها شامل بسته شدن مداوم تک لایه، بخیه های ترکیبی مداوم و احتباس، یا استفاده از منگنه ها است. بسته شدن با منگنه ممکن است زمان کمتری به طول انجامد. با این حال، بیماران ممکن است از ناراحتی بیشتر در طول دوره بعد از عمل شکایت کنند. در اینجا، در مرکز کاشت مو در دانشگاه بریتیش کلمبیا (UBC)، برای جراحی های جلسه اول، بسته شدن مداوم یک لایه با بخیه های نایلون یا پرولن 3-0 به طور معمول انجام می شود. این بخیه های غیر قابل جذب پس از 1 هفته برداشته می شوند. برای جراحی های بعدی، هنگامی که ناحیه اهدا کننده دارای شلی پوست سر کمتری است، ممکن است از یک بسته شدن دو لایه با مونوکریل قابل جذب یا ویکریل استفاده شود.

  • بسته شدن به روش Trichophytic

نگرانی اصلی در مورد برداشت نوار ظاهر اسکار اهدا کننده است. در بیشتر مواردی که جراح یک نوار باریک و بلند با عرض باریک (مثلاً کمتر از 1 سانتی متر) بریده باشد و بسته شدن آن بدون کشش انجام شود، جای زخم اهدا کننده معمولاً بسیار کم است. با این حال، مواردی وجود دارد که ممکن است برای نیازهای بیشتر به پیوند، نوارهای گسترده تری بریده شوند. علاوه بر این، برای بیشتر بیماران و جراحان، بهبود حتی یک اسکار حداقل فوایدی دارد. به همین منظور ، مارزولا، رز و فرچت تقریباً در همان بازه زمانی استفاده از بسته شدن تریکوفیتیک در کاشت مو را ارائه دادند. این روش پس از برداشتن نوار دهنده انجام می شود و شامل ضد اپی تلیالیزه شدن یا برداشتن اپیدرم لبه زخم فوقانی یا تحتانی است (شکل 3 الف). سپس دو طرف با لبه ضد اپی تلیزه شده در زیر لبه دهنده دیگر تقریب می شوند. هدف از از بین بردن اپیدرم در لبه زخم این است که فولیکول های مو، که به طور سطحی بریده شده اند، در زخم حاصل رشد کنند، بنابراین، باعث کاهش ظاهر زخم می شود.

دستورالعمل کلی انجام یک برش بسیار سطحی دقیقاً زیر اپیدرم که از 1 میلی متر بیشتر نباشد، که این امر به منظور جلوگیری از آسیب دیدن قسمت دائمی فولیکول های مو در ناحیه برآمدگی صورت می گیرد. این مصادف با نتایج یک مطالعه است که به موجب آن تجزیه و تحلیل ریخت سنجی پیاز مو و اندازه گیری عمق ناحیه برآمدگی انجام شده است. میانگین طول فولیکول تقریباً 4.16 میلی متر بود، در حالی که طول ناحیه برآمدگی از 1.0 تا 1.8 میلی متر بود. عمق ناحیه برآمدگی از طریق کمبود واکنش CK15، نشانگر سلول بنیادی برآمدگی مشخص شد. بنابراین، برای جلوگیری از آسیب دیدن قسمت برآمدگی، باید برش تریکوفیتیک از سطح پوست کمتر از 1 میلی متر باشد.

ابزارهایی که برای برداشتن لبه استفاده می شود متفاوت است، بعضی از جراحان از استفاده از چاقوی جراحی 11 برای ایجاد لبه زاویه راست حمایت می کنند، در حالی که دیگران از قیچی استفاده می کنند. اثرات مشاهده شده از بسته شدن trichophytic نشان داد که ممکن است مشکلاتی در زاویه مو حاصل شود، بیشتر از این با ضد اپیتلیزاسیون لبه برتر، بنابراین، حذف لبه تحتانی ترجیح داده می شود. برای جراحانی که از روش بستن تریکوفیتیک استفاده می کنند، در بسیاری از بیماران بهبود ظاهر زخم های اهدا کننده مشاهده می شود (شکل 3 ب را ببینید).

انواع روش های کاشت مو

تصویر 3. اصلاح لبه تحتانی در بسته شدن تریکوفیتیک (الف) و حداقل اسکار اهدا کننده پس از 1 سال (ب).

  • استخراج واحد فولیکولی

با نتایج طبیعی پیوند واحد فولیکولار در ناحیه گیرنده، توجه بیشتری به بهبود جای زخم در ناحیه اهدا کننده داده می شود. اگرچه برداشتن نوار اهدا کننده به درستی انجام می شود و در نتیجه حداقل زخم های خطی ایجاد می شود، اما بعضی از جراحان و بیماران جای زخم های غیرخطی را که کمتر دیده می شوند ترجیح می دهند. بنابراین، تکنیک دیگری در برداشت اهدا کننده، معروف به استخراج واحد فولیکولی (FUE)، معرفی شد. روش اصلی شامل شناسایی یک واحد فولیکولی در ناحیه اهدا کننده و استخراج واحد فولیکولی از طریق یک سوراخ پانچاست. بعداً تغییرات در روش FUE مورد بحث قرار گرفت. اگرچه یک اسکار خطی تولید نمی شود، اما این روش هنوز باعث ایجاد زخم هایی می شود که معمولاً به صورت ماکول های hypopigmented نقطه دار روی ناحیه اهدا کننده ظاهر می شوند. طرفداران این روش مزایای دیگری مانند درد کمتر بعد از عمل در ناحیه اهدا کننده و توانایی به دست آوردن پیوند از بیماران با پوست دهنده بسیار محکم ناشی از چندین عمل جراحی را ارائه داده اند. انتقادات از این روش شامل نرخ بالقوه ای است که ممکن است با استخراج کور پیوندهای جداگانه و زمان تکمیل بسیار طولانی تر رخ دهد. و از آنجا که این روش تحت عملگر است، نتیجه موفقیت آمیز تا حد زیادی به مهارت جراح بستگی دارد.

  • پانچ های دستی

روش FUE در اصل از پانچهایی استفاده می کند که قطر آنها از 0.8 تا 1.5 میلی متر است. پانچها ممکن است دارای نوک های تیز یا کسل کننده باشند، انتخاب نوک آن به تکنیک مورد نظر یک جراح خاص بستگی دارد. یکی از اصلی ترین تکنیک های توصیف شده توسط راسمن و همکارانش روش FOX است که با استفاده از یک منگنه تیز 1 میلی متر، یک برش سطحی تا سطح درم میانی و پس از آن استخراج واحد فولیکولی منفرد با انبرک ایجاد می کند. همه بیماران کاندیداهای خوبی برای این روش نیستند. بنابراین، طرفداران این روش آزمایش FOX را ارائه داده اند كه یك جلسه آزمون برای تعیین میزان ترانس بریك و از این رو مشخص كرد كه چه بیمارانی نتایج مثبتی دارند.

یکی دیگر از اصلاحات روش FUE، سیستم استخراج فولیکولیک جراحی پیشرفته است که توسط هریس توصیف شده است. در این روش، ابتدا یک پانچ تیز یک برش نمره گذاری سطحی ایجاد می کند، سپس با یک پانچ جدا کننده بلانت برای جدا شدن واحد فولیکولی از بافت اطراف ایجاد می شود. تنوع استفاده از یک نوک مات دندانه دار است. یک مطالعه بر روی بیماران مبتلا به ریزش مو با الگوی مردانه، میزان تراکنش 6.14%، با دامنه ی 1.7% تا 15.0% را نشان داد. یک عارضه جانبی بالقوه در این روش، احتمال وجود گرافت های دفن شده با استفاده از نوک های کند رشد است.

  • منگنه های موتوری و اتوماتیک

دستگاه های پانچ مورد استفاده برای FUE اکنون شامل پانچ های موتوری و خودکار هستند، مانند FUE خودکار و سیستم کاشت NeoGraft (مدیکامات، مالاکوف، فرانسه). این دستگاه برای استخراج واحدهای فولیکولی منفرد از فشار پنوماتیک و کنترل خودکار استفاده می کند. پزشک قطعه دست برداشت را که دارای کانول چرخان و برش دهنده برای برداشتن پیوندها است کنترل می کند. پس از استخراج، گرافت ها درون یک قوطی مکش می شوند. پیرایش پیوندها لازم نیست. چندین اندازه قطر پانچ با محدود کننده عمق ارائه شده است. از دیگر ویژگی های این دستگاه هندپیس کاشت است. ترکیبی از فشار پنوماتیک به طور خودکار پیوند را در کانول کاشت بار می کند و سپس طبق دستور پزشک در سایت گیرنده کاشته می شود. جراح هنوز مجبور است با استفاده از روشهای منظم شکافهای گیرنده را به صورت دستی ایجاد کند، سپس می توان از هندپیس برای قرار دادن گرافت ها استفاده کرد. مطالعه 40 مورد FUE در مقایسه مشتهای FUE دستی و مجهز به قدرت نشان داد كه میانگین زمان برداشت گروه دوم با تقریباً 100 پیوند در هر 8.9±1.3 دقیقه سریعتر بود. میزان تراکنش گزارش شده 5.5% بود.

  • رباتیک

یک شرکت در تلاش برای رفع معایب FUE، مانند زمان های طولانی رویه و نرخ بالای تراکنش، با یک ماشین رباتیک (ARTAS System ، Restoration Robotics ، Mountain View ، California) برای استخراج پیوندها روبرو شده است. این دستگاه اخیراً مورد تایید سازمان غذا و دارو قرار گرفته است. این سیستم FUE دارای مجموعه ای از دوربین و برنامه نویسی رایانه ای برای هدایت تصویر در استخراج واحدهای فولیکولی است. پزشکان تنظیمات دستگاه را کنترل می کنند. چندین دوربین ابتدا تصاویر پوست سر را ضبط می کند و سپس نرم افزار کامپیوتر داده ها را از طریق الگوریتم ها و محاسبات پیچیده تجزیه و تحلیل می کند. از طریق فرآیند فوق الذکر، سیستم نقشه برداری و نظارت بر مکان واحد فولیکولی و حرکت بیمار انجام می شود. بازوی رباتیک با رایانه با یک سوزن 1 میلی متری و یک مشت ناخوشایند بر اساس فاصله واحد فولیکولی که توسط پزشک تعیین شده است، به طور تصادفی برداشت می شود. میزان تراکنش گزارش شده آنها کمتر از 10٪ و میزان استخراج آنها 500 تا 600 پیوند در ساعت است. سپس جراح و یا پرستاران پس از ایجاد شکاف گیرنده با استفاده از سوزن های زیر پوستی یا مینی پره ها، پیوندها را به صورت دستی انجام می دهند.

لین ایکس و همکارانش از یک ربات دیگر برای برداشت مو با بازوی موثر استفاده کردند. این دستگاه دارای یک میکروسکوپ دیجیتال است که ابتدا واحدهای فولیکولی را بومی سازی و تعیین می کند و سپس منگنه را با مکانیزم جابجایی موتوری و طراحی هدایت چرخشی به پیوندهای محصول هدایت می کند. سوگیری و دقت اثر نهایی گزارش شده 0.014 میلی متر بود.

  • ناحیه اهدا کننده غیر پوست سر

بیمارانی هستند که به دلیل ضعف در ناحیه اهدا کننده پوست سر، کاندیداهای خوبی برای کاشت مو محسوب نمی شوند. برخی ممکن است منابع اهدا کننده را از روشهای قبلی کاشت مو کاهش دهند. برای این زیر مجموعه از بیماران، نیاز به منابع اضافی تأمین کننده نیاز است. منابع جایگزین از سایر مناطق موی بدن ممکن است استخر منبسط شده ای را در گروهی منتخب از موی سر ایجاد کنند. FUE موهای غیر پوست سر توسط برخی از جراحان با نتایج متوسط خوب انجام شده است. در گزارش موردی، این روش به دلیل وجود زخم گسترده در سر با ناحیه اهدا کننده محدود انجام شد. موهای قفسه سینه به عنوان پیوند دهنده برای پوست سر گیرنده عمل می کنند. پس از بیش از 1 سال، رشد موی پیوندی قابل قبولی وجود داشت. مشاهده دیگر تغییر طول موهای قفسه سینه از 4 سانتی متر به و 15 سانتی متر (4 بار) در حدود 1.5 سال پس از کاشت مو بود.

در یک مورد دیگر که به موجب آن برخی از بیماران به دلیل جراحی های قبلی ناحیه اهدا کننده را به شدت تخلیه کرده بودند، از ناحیه قفسه سینه، شکم، ریش، بازو و ساق پا استخراج شد. بقای 80٪ تا 85٪ پیوندهای پیوندی گزارش شده است. در این مطالعه، جزئیات رویه شامل تراشیدن نواحی اهدا کننده 1 هفته قبل از جراحی برای اطمینان از کشیدن موهای آناژن و استفاده از سوزن های زیر پوست سفارشی در نوک و نصب شده بر روی یک ابزار چرخشی به عنوان دستگاه پانچ است. این موارد به طور متوسط ​​در هر جلسه حدود 1500 تا 1800 پیوند داشتند که چندین و چند جلسه متوالی روزانه برای دستیابی به کل نیاز به پیوند انجام شد. بیماران فوق افراد بسیار موخوره ای بودند، بنابراین اجازه استخراج تعداد زیادی از گرافت ها را می دهد. موفقیت در این نوع اقدامات بستگی زیادی به مهارت جراح دارد. از معایب دیگر می توان به موهایی با کیفیت کمتر در مقایسه با موهای سر اشاره کرد (به عنوان مثال، اختلاف کالیبر و طول) اگرچه برخی گزارش ها مبنی بر افزایش طول موهای پیوند شده وجود دارد، اما جراحان دیگر قادر به مشاهده این یافته نبودند. در بیماران خاص ممکن است میزان تأمین موی بدن کافی نباشد. از نظر بهترین منبع موهای غیر پوست سر، قسمت ریش به احتمال زیاد پیوندهایی ایجاد می کند که احتمال رشد آنها بیشتر از موهای دیگر نواحی بدن است.

  • بازسازی مو از فولیکول های دو بخشی

برای گسترش بیشتر عرضه دهنده، مطالعات مختلفی در مورد توانایی رشد واحدهای فولیکولی دو نیم شده یا جزئی بررسی شده است. یک مطالعه توسط توسکانی و همکارانش، فولیکول های مو را به دو بخش تقسیم کرده است که به صورت افقی منجر به قسمت های بالا و پایین می شود. قسمت فوقانی دقیقاً در زیر وارد کردن عضله آررکتور پیلی بریده شد و تقریباً از یک سوم طول پاپیلای پوستی فاصله داشت. سپس فولیکول های مو دهنده در ناحیه گیرنده بیمار با ریزش مو با الگوی مرد کاشته شد. هر دو قسمت بالا و پایین برای مارکرهای سلول بنیادی اپیتلیال رنگ آمیزی شدند. ارزیابی رشد مجدد مو بعد از 1 سال وجود نشانگرهای اپیتلیال CD200، بتا 1 اینتگرین و p63 را در هر دو بخش شناسایی کرد، که نشان دهنده احتمال وجود مخزن سلولهای بنیادی پیش ساز است که قادر به بازسازی کل فولیکول مو است. رشد مجدد مو 72±0.4% از قسمتهای فوقانی پیوند شده و 69.2±1.1% از قسمت تحتانی بود. موهای موجود در فولیکول های دو نیم شده دارای کالیبر کمی ریزتر از موهای سالم هستند.

مطالعه دیگری واحدهای فولیکولی طولی جزئی را استخراج کرد. فولیکول های موی تقسیم شده عمودی (100 و 150 گرافت) استخراج شده از نواحی پس سری 5 بیمار در مناطق گیرنده مربوطه خود پیوند شدند. پس از 1 سال، رشد متوسط 95.9٪ از واحدهای فولیکولی نسبی پیوند شده در ناحیه گیرنده، با رشد موهای دارای خصوصیات مشابه موهای اهدا کننده، وجود داشت.

انواع روش های کاشت مو 


  • پیوند واحد فولیکولار (FUT)

FUT، همچنین به عنوان FUSS (Follicular Unit Strip Surgery) شناخته می شود، روش سنتی و رایج کاشت مو است. در FUT، نواری از بافت از پشت سر برداشته می شود که به آن محل “اهدا کننده” گفته می شود و به یک اتاق خاص منتقل می شود تا شسته شود و به صورت گرافت جدا شود (قطعه ای از بافت حاوی فولیکول های مو برای کاشت). پس از آن پیوندهای تشریح شده در سوراخ هایی ایجاد می شوند که در قسمت طاس سر ایجاد می شوند و به آن سایت “گیرنده” می گویند (تصویر 4).

انواع روش های کاشت مو

تصویر 4. تصویری از روش کاشت مو FUT

 


  • استخراج واحد متغیر (FUE)

FUE تکنیک مدرن تری است که در آن بخشی از ناحیه اهدا کننده تراشیده می شود و سپس رشته های مو به صورت جداگانه با ایجاد برش های دایره ای اطراف آنها بریده می شود. از آنجا که پزشک باید هر پیوند را به صورت جداگانه و مستقیم از پوست سر استخراج کند، روش FUE بسیار وقت گیر است. گرافت های استخراج شده دقیقاً مانند FUT در سوراخ های ایجاد شده در منطقه طاس قرار می گیرند (تصویر 5).

انواع روش های کاشت مو

تصویر 5. تصویری از روش کاشت مو FUE

 


  • تکنیک جداسازی فولیکولار (FIT): نسخه جدید FUE

FIT ، مخفف Follicular Isolation Technique، روشی تقریباً مشابه FUE است. هر دو عمل جراحی کاشت مو ، فولیکول مو را یکی یکی در ناحیه اهدا کننده استخراج و جدا می کند. اختلاف بین کلینیک های ترمیم مو بیشتر از تفاوت بین این دو روش است.

بنابراین ، می توان به راحتی گفت که این روش های کاشت مو اساساً همان چیزها هستند. تنها تفاوت ، اگر کسی واقعاً بخواهد موهایش را شکافته کند، در ابزار جراحی است که برای استخراج یا جداسازی فولیکول های مو استفاده می شود. گذشته از تغییرات جزئی از نظر ابزارهایی که برای استخراج مو استفاده می شود، نمی توان تفاوت عمده ای بین این دو تشخیص داد.


  • FUT VS FUE: کدام بهتر است؟

امروزه، دو روش اصلی کاشت مو در رقابت شدیدی هستند. هر یک از آنها دارای امتیازات و کاستی های خاصی است و بیشتر اوقات ضرورت شرایطی است که ما را به سمت کنار گذاشتن یک رویه سوق می دهد تا انتخاب روش دیگر.

آنچه معمولاً مربوط به بیمارانی است که سعی در تصمیم گیری درباره نوع خاصی از کاشت مو دارند ، مسئله جای زخم است و اینجا جایی است که FUT دقیقاً نمی درخشد. متأسفانه، FUT در پشت سر بیمار جای زخمی شبیه نوار برجای می گذارد که پس از انجام عمل، ظاهری نه چندان جذاب ایجاد می کند.

انواع روش های کاشت مو

تصویر 6. در حالی که یک اسکار قابل مشاهده به شکل یک نوار در پشت سر در FUT باقی مانده است، هیچ جای زخمی قابل مشاهده ای در FUE و FIT وجود نخواهد داشت.

گذشته از این اشکال، FUT از مزایای قابل توجهی برخوردار است که آن را به روشی نسبتاً محبوب در کاشت مو تبدیل می کند. کیفیت بهتر موی استخراج شده از پوست سر یکی از اصلی ترین نکات مرتبط با FUT است.

از طرف دیگر، FUE جای زخمی بر روی سر باقی نمی گذارد و این گزینه را برای افرادی که می خواهند موهای خود را کوتاه کنند انتخاب خوبی است. عوارض جانبی FUE بیشتر از تکه های کوچک نیست و به دلیل کوچک بودن جای زخم ها ، افراد زیادی قادر به دیدن آنها نخواهند بود (تصویر 6).

برای رعایت انصاف و عدالت نسبت به هر دو روش، موظف هستیم که مزایای هر دو طرف را ذکر کنیم. به این ترتیب، شما تمام اطلاعات لازم را برای تصمیم گیری آگاهانه در اختیار خواهید داشت.

از نظر جای زخم، FUE بیماران را با دید کم و تا حد زیادی رها می کند. نقاط غیر رنگدانه ای عمدتا در پشت پوست سر بیمار که اخیراً تحت FUE قرار گرفته ظاهر می شود.

به دلیل کوچک بودن این نقاط، مگر اینکه سر کاملاً تراشیده شود، افراد زیادی قادر به مشاهده آنها نخواهند بود. علاوه بر این، زمان بهبودی در روش FUE بسیار کمتر از زمان انجام FUT است.

همچنین، بیمارانی که FUE را انتخاب کرده اند ثبت شده اند که درد پس از عمل را در مقایسه با کسانی که روش دیگر را دارند، کمتر گزارش می کنند.

مزایا و معایب FUT

  • مزایای FUT:
  • منطقه اهدا کننده شما نباید تا درجه صفر تراشیده شود
  • برای کاشت ناحیه وسیعی از مو مناسب است
  • از بین بردن نوارهای مو در مقایسه با روش دیگر ، مدت زمان بسیار کمتری طول می کشد که فقط برای کشیدن موهای خود مجبور هستید مدت زمان زیادی را بی حرکت بنشینید.
  • FUT دارای معایب زیر است:
  • یک اسکار خطی در ناحیه اهدا کننده قابل مشاهده خواهد بود و برای پنهان کردن آن باید موهای بلندی بپوشید (تکنیک های مدرن برای دوختن بریدگی باعث کاهش دید زخم سمت چپ می شود)
  • دوره نقاهت طولانی تر است (10-14 روز)

مزایا و معایب FUE و FIT

  • FUE و FIT مزایای زیر را دارند:
  • پس از بهبودی هیچ اثری از زخم بر روی پوست سر باقی نماند
  • مناسب برای کسانی که آرزو دارند موهای کوتاه داشته باشند
  • دوره بهبودی کوتاه (5-7 روز)
  • معایب FUE و FIT عبارتند از:
  • فرآیند وقت گیر استخراج گرافت
  • قیمت بالاتر

 

 


برچسپ ها:
انواع روش های کاشت مو
بهترین روش های کاشت مو در ایران و جهان
پیوند مو
کاشت مو
کاشت مو به روش FIT
کاشت مو به روش FUT
مزایا و معایب کاشت مو

ارسال دیدگاه