انواع مزوتراپی!!!مزوتراپی چیست؟ مزایا و معایب انواع آن

انواع مزوتراپی!!!مزوتراپی چیست؟ مزایا و معایب انواع آن

پوست | مزوتراپی | مزوتراپی مو | مو

مزوتراپی از کلمه یونانی Meso به معنای میان و Therapeia به معنی درمان پزشکی می‌آید. مزوتراپی یکی از روش‌های درمانی غیرجراحی برای جوانسازی پوست است که در آن از تزریق‌های میکرو برای انتقال عناصر طبیعی فعال به پوست، استفاده می‌‌شود.

مزوتراپی یک روش درمانی جدید می‌باشد. در این روش دارو در قسمتهای مختلف پوست (صورت و مو) تزریق می‌شود. در واقع در انواع مزوتراپی دارو به بجای اینکه از راه دهان خورده شود، مستقیماً به داخل پوست تزریق می‌شود. این روش درمانی تزریقی است که امروزه در تمام نقاط دنیا جهت درمان های زیبایی مورد استفاده قرار می گیرد. 

تاریخچه مزوتراپی

دکتر میشل پیستور (٢۰۰٣-١٩٢۴) بنیان‌گذار روش مزوتراپی اولین بار در مواجهه با بیماری در دهکده بری ات او در سال ١٩۵٢ به این روش دست پیدا کرد. او با بیماری مواجه شده بود که به حملات آسم مبتلا بود. او درمان بیمار را با تجویز پروکین آغاز کرد.

درمان پروکین ابتدایی تاثیر اندکی روی بیماری تنفسی داشت اما در ویزیت بعدی بیمار به دکتر گفت که بعد از سال‌ها که کر بوده برای اولین بار گوشش صداهای اندکی را می‌شنود و این اتفاق بعد از مصرف پروکین رخ داده است. دکتر پیستور تصمیم گرفت پروکین را مستقیما به گوش بیمار تزریق کند و این کار تاثیر بیشتر بر شنوایی او گذاشت.

در ادامه دکتر پیستور این روش را به شکل موفقیت‌آمیزی در درمان دیگر بیماران هم به کار گرفت یعنی با درمان بیماری درست در محلی که در بدن شکل گرفته است. فعالیت‌های دکتر پیستور منجر به شکل گیری انجمن فرانسوی مزوتراپی در سال ١٩۶۴ در فرانسه شد و مزوتراپی به عنوان روشی قانونی در کنوانسیون پزشکی آکادمی پزشکی فرانسه در سال ١٩٨٧ شناخته شد.

در تمام اروپا،‌ امریکای جنوبی، ایالات متحده امریکا و آسیا مزوتراپی با موفقیت توانسته انواع مختلف ریزش مو را درمان کند و در حال حاضر بیش از ۴۰۰۰۰ پزشک در سراسر دنیا از این روش استفاده می‌کنند.

اگر این شیوه‌ی درمانی به دست شخص حرفه‌ای انجام شود کاملا ایمن است و تقریبا هیچ گونه درد و ناراحتی به همراه ندارد و به بی‌حسی موضعی یا بی‌حسی سطحی پوست هم نیازی ندارد.

مزوتراپی چیست؟

مزوتراپی از کلمه یونانی Meso به معنای میان و Therapeia به معنی درمان پزشکی می‌آید. مزوتراپی یکی از روش‌های درمانی غیرجراحی برای جوانسازی پوست است که در آن از تزریق‌های میکرو برای انتقال عناصر طبیعی فعال به پوست، استفاده می‌‌شود که طی آن داروهای هومیوپاتیک که معمولا توسط پزشکان طب جایگزین تجویز می‌گردد، وارد پوست می‌شود.

این روش که تا حدودی تهاجمی است با تزریق زیر یا داخل جلدی مخلوطی از عصاره های گیاهی، مواد هومیوپاتیک، داروها، ویتامینها و سایر مواد حیاتی در مقادیر میکروسکوپی انجام می‌شود. مزوتراپی برای هر مشکلی قابل انجام نیست و به زبان ساده می‌توان گفت این روش نوعی متد انتقال دارو است و بایستی با پرسازی بافت افتراق داده شود.

مزوتراپی یک روش درمانی جدید می‌باشد. در این روش دارو در قسمتهای مختلف پوست تزریق می‌شود. در واقع دارو به بجای اینکه از راه دهان خورده شود، مستقیماً به داخل پوست تزریق می‌شود. تزریق های متعدد توسط دستگاه مزوتراپی در فواصل منظم در پوست صورت می گیرد.

مزوتراپی یک روش کم درد میباشد که با بیحسی موضعی انجام میشود و با زندگی روزمره بیماران تداخلی ندارد. یعنی شما بعد از انجام آن، نیازی به استراحت در منزل ندارید و می‌توانید مثل تمام روزهای عادی به فعالیت‌های خود بپردازید.

انواع مزوتراپی

مزوتراپی صورت

یکی از مهم ترین انواع مزوتراپی مربوط به صورت می شود که افراد زیادی در طول سال از آن استفاده می کنند. از این عمل برای اهداف متفاوتی استفاده می شود که از جمله مهم ترین آنها می توان به مواردی مانند کشیدن پوست صورت، از بین بردن پف های دور چشم، از بین بردن تیرگی اطراف چشم، درمان افتادگی پوست یا سلولیت، از بین بردن لک های ناشی از حاملگی و رفع غبغب اشاره کرد. همان طور که اشاره شد، در این روش چندین سوزن به بخش های مختلف صورت وارد می کنند و سپس از طریق آنها، مواد خاصی را تزریق می کنند.

مزوتراپی مو

مزوتراپی مو نیز یکی دیگر از زیر شاخه های انواع مزوتراپی جراحی محسوب می شوند که از آن به عنوان یک جایگزین بهتر برای کاشت مو یاد می شود. همچنین اگر شما با مشکلاتی نظیر کچلی و ریزیش مو نیز دست و پنجه نرم می کنید، استفاده از مزوتراپی مو می تواند تاثیرگذار باشد. در این روش، برخی از مواد مورد نیاز سلامت مو مانند پروتئین ها، ویتامین ها و سایر مواد آلی را از طریق سوزن به پوست سر تزریق می کنند. استفاده از این روش نه تنها عوارض کمتری نسبت به کاشت مو دارد، بلکه سریع تر نیز نتیجه می دهد.

مزوتراپی مو برای پرپشت شدن موها چگونه انجام می‌شود؟

برای عمل مزوتراپی مو، از دو تکنیک فیزیکی و شیمیایی در کنار هم استفاده می‌شود. به این منظور ابتدا یک پماد موضعی بی‌حس‌کننده به پوست سر مالیده می‌شود و بعد از ۴۵ دقیقه به‌وسیله‌ی یک سرنگ در پوست سر سوراخی ریز ایجاد می‌کنند.

این سوراخ ریز حکم محرک را دارد چون پوست در پاسخ به آن و برای ترمیم خودش شروع به تولید کلاژن و الاستین می‌کند و همین امر سبب تأمین کلاژن موردنیاز پوست می‌شود. از سوی دیگر محلولی که براساس شرایط نیاز بیمار از طریق سوزن به پوست سر تزریق شده است، ازجمله ترکیبی از آمینو‌اسیدها، مواد معدنی، ویتامین‌ها، کوآنزیم‌ها و اسیدهای نوکلئیک است.

در این میان اگر گردش خون بیمار ضعیف باشد از یک ماده‌ی گشادکننده عروق مثل کومارین هم استفاده می‌شود و درصورتی‌که پوست سر بیمار ملتهب شود از داروهای ضد‌التهاب برای کاهش التهاب پوست سر استفاده می‌شود. برای گرفتن نتیجه‌ی مثبت از عمل مزوتراپی برای درمان کم‌پشتی و ریزش مو حداقل به ۶ تا ۸ جلسه مزوتراپی در طول یک دوره‌ی ۴ تا ۶ ماهه نیاز است.

مزوتراپی لاغری

یکی دیگر از انواع مزوتراپی که نسبت به سایرین شایع تر نیز می باشد، مزوتراپی لاغری است. امروزه روش های بسیار مختلفی برای از بین بردن چربی های اضافه وجود دارد که مزوتراپی لاغری به عنوان یکی از بهترین آنها در نظر گرفته می شود.

در این روش که بیشتر برای از بین بردن چربی های شکم، پهلو و لگن استفاده می شود، مواد چربی سوز را از طریق سوزن ها به بدن شما تزریق می کنند. این کار باعث می شود که به سرعت از شر چربی های اضافی خود خلاص شوید. البته باید دقت کنید که این کار را باید در چند جلسه انجام دهید.

مزوتراپی چربی

آیا مزوتراپی با لیپوساکشن قابل مقایسه است ؟

مزوتراپی جایگزین غیر جراحی لیپوساکشن برای از بین بردن چربی ناخواسته است. لیپوساکشن به طور دائم چربی را از ناحیه هایی مثل معده، ران و پشت شما بیرون می آورد.

جراحان زیبایی این روش را با قرار دادن یک لوله پلاستیکی نازک از طریق برش های کوچک در پوست انجام می دهند و سپس با استفاده از خلاء جراحی، چربی ها را ساکشن می کنند. لیپوساکشن تحت بیهوشی انجام می شود.

اگر چه لیپوساکشن به طور موثر در حذف چربی دائمی در نظر گرفته می شود، بهبود می تواند تا شش هفته طول بکشد. همچنین دارای خطراتی مانند آسیب عصبی و آسیب به رگ های خونی، ایجاد خطوط نامنظم روی پوست، سوختگی و عفونت است. در ضمن لیپوساکشن هزینه بالایی دارد.

مزوتراپی مثل لیپوساکشن به عنوان یک روش تهاجمی نیست، هیچ برشی وجود ندارد و هزینه بسیار پایین تری نسبت لیپوساکشن دارد. با این وجود، ممکن است ۱۰ جلسه یا بیشتر برای دریافت نتایج مورد نظر نیاز باشد.

مشخص نیست که چگونه مزوتراپی برای حذف چربی مفید است. تحقیقات کافی برای آزمایش آن انجام نشده است و روش هایی که استفاده می شوند بسته به اینکه در آن انجام شده متفاوت است.

لیپولیز تزریق یک درمان غیر تهاجمی است که مشابه مزوتراپی است. اصطلاح مزوتراپی و لیپولیز تزریق اغلب به صورت مترادف استفاده می شوند، هرچند که کمی متفاوت هستند. در طول لیپولیز تزریق، پزشک شما فسفاتیدیل کولین و دگزیکسولات را به لایه چربی زیر پوست تزریق می کند. همانند مزوتراپی، شواهد بسیار کمی برای نشان دادن کارایی لیپولیز تزریقی وجود دارد.

انجمن جراحان پلاستیک آمریکا، لیپولیز تزریقی یا مزوتراپی را برای از بین بردن چربی توصیه نمی کند. آنها می گویند تحقیقات کافی برای تأیید این درمان ها انجام نشده است.

مزوتراپی پوست

همان طور که می دانید پوست وسیع ترین اندام بدن است که ممکن است خطرات زیادی آن را تهدید کند. معمولا خانم ها از مزوتراپی پوست برای از بین بردن مشکلاتی مانند جای بخیه های زایمان، خطوط ناشی از چربی سوزی و سایر عارضه های پوستی استفاده می کنند. بدون شک می توان ادعا کرد هیچ روشی مانند مزوتراپی پوست نمی توانند با سرعت شما را از شر این معضلات پوستی خلاص کند.

سن مناسب انواع مزوتراپی

بهترین سن برای شروع انواع مزوتراپی، سنین کمتر از 35 سال است. مزوتراپیست های اروپا درمان های جوانسازی با مزوتراپی را معمولاً در سنین 20 تا30 سالگی شروع می‏کنند با این حال انواع مزوتراپی در هر سنی می تواند مفید باشد.

چه کسانی نباید از انواع مزوتراپی استفاده کنند؟

  • خانم‌های باردار
  • بیماران قلبی ـ عروقی
  • افرادی که دچار سرطان‌های پیشرفته هستند
  • کسانی که دارای سوابق آلرژی و حساسیت به داروهای خاص هستند.
  • افرادی که در حال استفاده از داروهای ضدانعقاد هستند ( در این افراد احتمال ایجاد هماتوم و خونریزی زیاد است )
  • افراد دیابتی بخصوص آنهایی که دیابت کنترل نشده دارند ( زیرا سطح ایمنی این افراد پایین است و ممکن است دچار عفونت‌های شدید شوند)
  • افرادی که دارای بیماری نوروپاتی هستند.
  • اشخاصی که دچار بیماری پسوزیاریس شدید و پیشرفته (صدف)‌ هستند.

کاربردهای انواع مزوتراپی

نمونه های کاربرد انواع مزوتراپی در زیبایی:

  • کشیدن پوست صورت (لیفتینگ) و درمان افتادگی صورت
  • رفع پف دور چشم و افتادگی پلک
  • رفع تیرگ‍ی دور چشم
  • درمان چاقی موضعی بدن، اندام و صورت
  • درمان سلولیت و افتادگی پوست اندامها و صورت
  • درمان ملاسما و لک حاملگی یا لک صورت
  • درمان ریزش مو و تقویت موها
  • درمان استریا(ترک خوردن پوست بدنبال حاملگی)
  • رفع غبغب زیر چانه و گردن

نکاتی قبل از انجام انواع مزوتراپی

به مدت یک هفته از داروهای ضد التهابی استروئیدی و آسپرین اجتناب کنید.

آیا نتیجه‌ی درمان با انواع مزوتراپی دائمی است؟

پاسخ این سؤال منفی است. در مجموع انواع مزوتراپی در تمام موارد یک درمان موقتی است و برای حفظ نتیجه باید تکرار شود. معمولا توصیه می‌شود که دو جلسه‌ی درمانی اول طی یک ماه انجام شود و پس از آن، جلسه‌ی درمانی سوم با فاصله‌ی زمانی سه‌ماهه باشد. پس از آن، برای حفظ نتایج مزوتراپی باید این درمان را سالی یک‌بار تکرار کنید.

مزایای انواع مزوتراپی چیست ؟

  • دریافت میزان بالایی از ویتامین ها و سایر مواد مغذی برای پوست.
  • مزوتراپی، جایگزینی مناسب برای جراحی های گران قیمت.
  • مزوتراپی برای برآورده شدن نیاز های مختلف پوست.
  • مزوتراپی پوست را درخشان می ‎کند.
  • مزوتراپی پوست را هیدراته نگه می ‎دارد.

عوارض جانبی و خطرات انواع مزوتراپی چیست ؟

قطعا اگر برای درمان به یک کلینیک یا مطب معتبر مراجعه کنید عوارض و خطر کمتری متوجه شما خواهد بود. عوارش جانبی گزارش شده به شرح زیر است :

  • حالت تهوع
  • درد
  • حساسیت
  • ورم
  • خارش
  • قرمزی
  • کبودی
  • ریزش در محل تزریق
  • تکه های تیره پوست
  • عفونت
  • زخم ها

برچسپ ها:
مزوتراپی
مزوتراپی یک روش غیرتهاجمی آرایشی و بدون نیاز به جراحی برای ترمیم مو است که روزبه‌روز طرفداران بیشتری در بین مردم پیدا می‌کند.

ارسال دیدگاه