مزو های جدید چیست؟ و انواع کابرد های مزو

مزو های جدید چیست؟ و انواع کابرد های مزو

پوست | مزوتراپی | مزوتراپی مو | مو

"مزوتراپی" روشی غیر جراحی و با حداقل تهاجم برای تحویل دارو است که از چندین تزریق داخل وریدی یا زیر جلدی مخلوطی از ترکیبات "ملانژ" در دوزهای دقیق تشکیل شده است از عصاره های گیاهی، داروهای هومیوپاتی، ترکیبات دارویی، ویتامین ها و سایر مواد فعال کننده زیستی

مزوتراپی” روشی غیر جراحی و با حداقل تهاجم برای تحویل دارو است که از چندین تزریق داخل وریدی یا زیر جلدی مخلوطی از ترکیبات “ملانژ” در دوزهای دقیق تشکیل شده است مزو های مختلف از عصاره های گیاهی، داروهای هومیوپاتی، ترکیبات دارویی، ویتامین ها و سایر مواد فعال کننده زیستی استفاده می شود، اما مواد حاوی الکل یا روغن به دلیل خطر نکروز (مرگ موضعی بافت‌های آسیب‌دیده) پوستی نباید برای مزوتراپی استفاده شوند.

اصطلاح مزو از کلمات یونانی “mesos” به معنای “middle” یا “میانگین” و “terapeia” به معنی “برای معالجه پزشکی” گرفته شده است، “یعنی تزریق به لایه میانی پوست یا ” intradermotherapy ” عمق نفوذ سوزن نباید بیش از 4 میلی متر باشد تا بتواند موثر باشد.

علیرغم اینکه مزو تراپی بیش از 50 سال است که در دسترس است و تبلیغات و توجه گسترده ای برای آن در اینترنت صورت گرفته است، شواهد قطعی برای اثربخشی آن وجود ندارد و ادعاها همیشه براساس آزمایشات بالینی به خوبی انجام نشده است.

تاریخچه

مزوتراپی برای اولین بار در سال 1952 توسط دکتر میشل پیستور، پزشک فرانسوی برای مدیریت درد و اختلالات عروقی ساخته شد. پیستور اصطلاح “مزوتراپی” را ابداع کرد. وی آن را به عنوان درمان مزودرم (لایه اولیه جوانه که به بافت همبند، ماهیچه و سیستم گردش خون تبدیل می شود) تعریف کرد. در سال 1976، او برای توصیف مزوتراپی از کلمات زیر استفاده کرد: ” حجم کم، چند بار و در جای مناسب ”

پیستور در سال 1964 انجمن مزوتراپی فرانسه را تأسیس کرد و در سال 1987 ، آکادمی ملی پزشکی فرانسه رسماً مزوتراپی را به عنوان یک تخصص پزشکی پذیرفت. در این میان، مزوتراپی در بیشتر مناطق اروپا و آمریکای جنوبی و اخیراً در ایالات متحده و کشورهای آسیا رواج یافت.

کاربردهای مزوتراپی و انواع مزو

گفته می شود که مزوتراپی مانند کورتیکواستروئیدها دارای کاربردهای گسترده ای به ویژه در زمینه زیبایی پوست است. با این حال، تنها علائم فعلی و گسترده در زمینه پوست در کنار داروهای مورد استفاده در آنها در زیر بحث شده است.

  • سلولیت بدن، لیپودیزولول، کانتورینگ بدن (خیلی مؤثر نیست)
  • جوان سازی پوست / درخشش، لیفت، رنگدانه
  • موهای زائد تلوژن، آلوپسی آندروژنتیک

جوان سازی صورت با مزوتراپی ذخایر چربی موضعی و سلولیت، نتایج خوبی را نشان می دهند. مزوتراپی در افلوژیوم تلوژن، آلوپسی آندروژنتیک، علائم کشش و رنگدانه صورت نتایج متوسط را نشان می دهد در حالی که در مجسمه سازی بدن / کانتورینگ و ملاسما نتایج مشابهی را نشان می دهد.

مروری بر حجم کوکتل (مخلوط داروها) تزریق شده، عمق نفوذ سوزن مزوتراپی و تعداد جلسات مورد نیاز برای مصارف مختلف در زیر آورده شده است

مزو چربی سوز (سلولیت)

سلولیت تجمع غیر طبیعی چربی در بالای صورت و در نتیجه کمرنگ شدن پوست شبیه به پوست پرتقال است. سلولیت بیشتر در باسن و ران ها دیده می شود. این بیماری در افراد نرمال و چاق مشاهده می شود. اعتقاد بر این است که سلولیت به دلیل ناهنجاری در سیستم ونولفاتی رخ داده است. بنابراین، محلول کوکتل برای درمان سلولیت باید شامل موارد زیر باشد:

  • لیپولیتیک: ال-کارنیتین، کافئین، ایزوپروترنول، تیروکسین
  • ونتوستاتیک: روتین ، آمینوفیلین ، پنتوکسی فنیلین
  • زهکشی: کنگر فرنگی، gingko biloba
  • بی حسی: پروكائین (گردش خون را نیز بهبود می بخشد)
  • شکست بافت همبند: کلاژناز، هیالورونیداز.

با این حال، مزو چربی سوز تنها در صورت ترکیب با رژیم و ورزش مناسب موثر خواهد بود.

اخیراً هورمونهای تیروئید به عنوان بخشی از کوکتل های تزریقی مورد استفاده قرار می گیرند تا باعث کاهش چربی شوند. آنها سیستم سمپاتیک را فعال می کنند و بنابراین با فعال کردن گیرنده های بتا باعث لیپولیز می شوند. يك مورد از تيروتوكسيكوز پس از استفاده از ككوتيل حاوي تيود يدوتيروونين گزارش شد.

فسفاتیدیل کولین (PC) و deoxycholate (DOC) مهمترین ماده های مورد استفاده برای لیپودیزول هستند. PC یک آنتی اکسیدان است که از لسیتین سویا تولید می شود. عمق تزریق از 6 میلی متر تا 12 میلی متر با دوز 250 میلی گرم متغیر است. با این حال، PC نمی تواند برای درمان سلولیت، که یک وضعیت سطحی است، مورد استفاده قرار گیرد.

الف)PC ، از لسیتین سویا استخراج شده در سلولهای چربی شکسته می شود و چربی را تجزیه می کند، که سپس به جریان خون منتقل می شود و سپس از طریق کلیه ها و روده دفع می شود.
ب) PC چسبناک است، بنابراین، برای تسهیل تزریق آن، یک ماده امولسیون کننده، دیوکسی کلات اضافه می شود، که نشان

می دهد به طور مستقل باعث لیز شدن سلولهای چربی می شود. لیپولیز را با تحریک گیرنده های β و مهار کننده گیرنده های α2 موجود در غشای چربی، ترویج می کند.

پ) PC همچنین باعث نکروز التهابی سیتوکین با واسطه و جذب سلولهای چربی می شود. پس از فروکش شدن التهاب، کلاژن جدید تشکیل می شود و منجر به انقباض بافت شل می شود. مواد مختلف مورد استفاده عبارتند از:

  • لیپولیتیک : DOC نمک صفراوی، L کارنیتین باعث اکسیداسیون اسید چرب، آمینوفیلین، کافئین، زانتین و سیلیسیوم آلی می شودو همچنین مانع تشکیل رادیکال آزاد، بازسازی الاستین و کلاژن می شود.
  • شکست بافت همبند: هیالورونیداز ، کلاژناز
  • تقویت کننده های زهکشی: کنگر فرنگی
  • تقویت کننده گردش خون: یوهیمبین (مسدود کننده آدرنرژیک α2 )، آمینوفیلین، پنتوکسی فنیلین.
  • ویتامین A و عناصر کمیاب در تنظیم گردش مالی، کراتینه و ترمیم کراتینوسیتها حائز اهمیت هستند.
  • ویتامین C سنتز کلاژن را تقویت می کند و باعث افزایش فشار خون می شود زیرا تولید ملانین را مهار می کند.
  • ویتامین E ، یک آنتی اکسیدان، در ضد پیری پوست کمک می کند.
  • ویتامین K روی مکانیسم های لخته شدن تأثیر می گذارد و بنابراین میکروسیرکولاسیون پوست را تنظیم می کند.

یک مطالعه تصادفی، آینده نگر و کنترل شده که در طی یک دوره 12 هفته ای توسط پارک و همکاران انجام شده است. مطالعه بر روی اثر یک محلول مخلوط (به عنوان مثال: آمینوفیلین، بفلومدیل و لیدوکائین) با تزریق آن به درم های سطحی از ابعاد داخلی ران در هفته در مقایسه با ران دیگر که به عنوان شاهد عمل می کند، انجام می شود.

از دست دادن معنی دارچربی در حاشیه ران را نشان نداد. در مقایسه با ران بدون درمان با اسکن توموگرافی کامپیوتری اندازه گیری می شود. این مطالعه نشان داد که رضایت بیمار کم است و نشان داد که مزوتراپی یک روش درمانی جایگزین مؤثر برای کانتورینگ بدن نیست.

مزولیفت Mesolift / Mesoglow / Biorejuvenation

Mesolift / mesoglow اصطلاحی است که برای جوان سازی پوست صورت و گردن استفاده می شود. عواملی که معمولاً برای مزولیفت استفاده می شوند:

  • اسید هیالورونیک (HA): گلیکوزآمینوگلیکان ، که آب را چسبیده و نگه می دارد و در نتیجه باعث بهبود لحن و کشش پوست می شود. HA که در مزوتراپی استفاده می شود ، بر خلاف پرکننده ها ، جایی که به صورت متقاطع است ، متصل نیست (زیرا کارکرد اصلی هیدراتاسیون است.
  • ویتامین های متعدد، عناصر کمیاب: تعادل یونی پوست
  • اسیدهای آمینه ، پروتئین های گیاهی: بازسازی پروتئین
  • Dimethylaminoethanol: پیشرو C ، کولین را به استیل کولین (Ach) تبدیل می کند و بنابراین باعث انقباض عضلات می شود که منجر به سفتی عضلات می شود (عمدتا برای پایین صورت)
  • هگزاپپتید: مانع از انتشار ترشح می شود و بدین ترتیب عضلات را شل کرده و چین و چروک ها را صاف می کند (عمدتا برای قسمت فوقانی صورت).

به تازگی، ورق های کلاژن خشک شده با یخ طبیعی و بومی بعد از مزولیفت بر روی صورت استفاده می شود. ورق های کلاژن قسمتی از صورت را که در مزولیفت انجام شده را به دلیل قابلیت نگه داشتن آب از آن، آبرسانی کرده و پوست را محکم می کند. مزایای کمبود کبودی بعد از عمل، تورم و ناراحتی است.

سونوگرافی از پوست برای ارزیابی باند به اصطلاح اکوژنیک subepidermal کم (SLEB) ، بلافاصله در زیر اکو ورودی اپیدرمال انجام گرفت. دیده شد که در SLEB با مزوتراپی پیشرفت وجود دارد. این را می توان با توجه به خاصیت هیدراته کننده HA در بافت به دلیل توانایی جذب آب در بسیاری از مواقع از وزن طبیعی خود توضیح داد. علاوه بر این، تزریق های مکرر به درم نیز می تواند باعث روند بهبودی ، فعال شدن فیبروبلاست ها ، تولید کلاژن بیشتر شود.

با این حال، یک مطالعه اخیر [16] نشان داد که تزریق مزوتراپی از محلول مولتی ویتامین حاوی کوکتل و اسید هیالورونیک غیر متصل به هیچ پیشرفت بالینی قابل توجهی و اثرات بافت شناسی منجر نمی شود، که با ارزیابی کمی تغییرات در کلاژن نوع 1 ، 3 و 7؛ الاستین و تروپلولاستین (با استفاده از ایمونوهیستوشیمی) نیز از نظر آماری ناچیز بودند.

مزو بوتاکس

این شامل تزریق چندین دوز کوچک از سم بوتولینوم در درم (برای ایجاد پاپول پوستی) برای شل شدن عضلات اربولی سطحی صورت و باز کردن مجدد غده های چربی و عرق و در نتیجه باعث افزایش درخشش پوست می شود.

در این تکنیک از بیمار خواسته می شود که اخم کند، لب ها را لکه دار کند، لبخند مبالغه ای بخورد و ابروها را بالا ببرد تا عضله مورد نظر برجسته شود و بعد از آن تزریقات طبق اصول مزوتراپی انجام می شود. سم بوتولینوم (100 واحد) با نمک فیزیولوژیکی (1 میلی لیتر، 5 میلی لیتر، 7 میلی لیتر) و زایلوکائین مخلوط می شود تا غلظت های مختلفی ایجاد کند.

برای جلوگیری از انتشار بیش از حد، از سموم غلیظ در عضلات ضخیم و کوتاه و سم رقیق شده در عضلات نازک و صاف استفاده می شود.

  • آلوپسی

مطالعات بسیار اندکی در مورد نقش مزوتراپی در درمان آلوپسی وجود دارد. در مطالعه‌ای که اخیراً توسط مفتاح و همکاران انجام شده است، مشاهده شد که مزوتراپی با آماده سازی حاوی دوتاستراید در ریزش موی الگوی خانمها به جای 9/0٪ شور پس از 16 هفته درمان با چهار روش ارزیابی: ارزیابی عکاسی، تست کشش مو، اندازه گیری قطر مو و ارزیابی خود بیمار، به طور معنی داری مؤثر بود.

بررسی میکروسکوپی الکترونی روبشی شافت مو نشانگر ظهور مجدد کوتیکول در دو بیمار است که قبل از شروع درمان، از نظر کانونی تخریب شده است. با این حال، گزارش های کمی وجود دارد که نشان می دهد “آلوپسی” به عنوان یک عارضه جانبی به دنبال استفاده از مزوتراپی برای آلوپسی در دو بیمار بعد از مزوتراپی، با استفاده از وازودیلاتور عروق هپارینوئید مزوگلیکان در یک بیمار و عوامل همووپاتی در بیمار دوم آلوپسی لکه دار ایجاد کردند. آبسه چند منظوره پوست سر با نکروز چربی زیر جلدی و آلوپسی زخم به عنوان عوارض مزوتراپی پوست سر گزارش شده است.

علیرغم این که هیچ مطالعه منتشر شده کنترل نشده ای در مورد اثربخشی مزوتراپی در بیماری های مو وجود ندارد، از تزریق مینوکسیدیل، فیناستراید، لیدوکائین، مولتی ویتامین ها و T3 / T4 در درمان آلوپسی استفاده می شود.

  • لیشمانیوز پوستی

اخیراً از مزوگون نیز برای انتقال آنتی مونیوم مگلومین به ضایعات لیشمانیوز پوستی استفاده می شود. این روش از اثربخشی برابر برخوردار بوده و در مقایسه با روش کلاسیک داخل پوستی، یک روش نسبتاً دردناک تر بود.

سایر موارد نادر در استفاده از انواع مزو

مزو تراپی همچنین در ملاسما، استریا، ویتیلیگو، هایپرپیگمانتاسیون، پسوریازیس، اگزما و آکنه انجام می شود تا چین و چروک ها را به حداقل برساند و پوست شل را محکم کند.

  • پلاسمای غنی از پلاکت در مزو

مقدار کمی خون از بیمار خارج می شود و با سرعت بالا سانتریفیوژ می شود و کنسانتره پلاکت به منظور تزریق مزوتراپی در پوست سر به داخل پوست سر تزریق می شود. فاکتورهای رشد و پروتئینهای بهبود یافته از پلاکت باعث گردش خون در فولیکول های مو شده و باعث رشد فولیکول مو و در نتیجه رشد مو می شوند.

فاکتورهای رشد مانند فاکتور رشد مشتق از پلاکت، تبدیل کننده فاکتور رشد و فاکتور رشد اندوتلیال عروقی رها شده از گرانولهای آلفا پلاکتها باعث افزایش تکثیر فیبروبلاستها، تولید پپتید کربوکسی پروتولاژن نوع 1 توسط فیبروبلاستهای پوستی می‌شوند و در نتیجه باعث بهبود تمامیت ساختاری پوست می شوند.

این خاصیت باعث می شود تا پلاسمائی غنی از پلاکت (PRP) در پوستهای پیر استفاده شود. PRP همچنین بیان متالوپروتئینازهای ماتریس را القا می کند، که قطعات کلاژن را که با تشکیل کلاژن جدید در پوست سالخورده تداخل می کند، از بین می برد. بنابراین ، PRP در ترمیم پوست کمک می کند. با این حال، مطالعات بیشتری برای اطمینان از ایمنی PRP به عنوان یک جزء مزوتراپی مورد نیاز است.

عمولاً هر 4 تا 6 ماه یک بار به مدت 1 سال و پس از آن هر سال به عنوان تثبیت درمان بسته به پاسخ بیمار انجام می شود.

  • پپتیدها در مزو

Acetyldecapeptide: با تولید فعال سلول های جدید پوست، خطوط و چین و چروک ها را کاهش داده و از آن جلوگیری می کند.

دکاپپتید: برای ضد پیری و بهبود زخم

مس تری پپتید: به گردش خون در پوست و احیای بدن کمک می کند.

Oligopeptide: با تشکیل سلول جدید در پوست زخم ها را بر روی پوست به حداقل می رساند.

Tripeptide : پوست خشک را آبرسانی می کند و تعادل بهینه رطوبت خود را حفظ می کند

و دیگران مانند پنتاپپتید، Lکارنیتین و شیرین بیان، به دلیل خصوصیات فوق، بیوپپتیدها یکی از مؤلفه های مهم در مزولیفت، مزوگلو، مزوسلولیت و مزو air و کانتورینگ هستند.

فاکتورهای رشد و سلولهای بنیادی در مزو تراپی

Thymosin TB-4 که یک عامل رشد است، به عنوان بخشی از مزوتراپی پوست سر به داخل مزودرم پوست سر، یعنی به طور مستقیم به فولیکول های مو تزریق می شود، TB-4 با بهبود گردش خون، تحریک سلول های بنیادی و احیای فولیکول های مو باعث رشد فولیکول های مو می شود. سلولهای بنیادی به دست آمده از مغز استخوان به دلیل ظرفیت تکثیر کننده آنها از مهمترین عناصر سفید کننده سرم و محلول های ضد چروک هستند. سلول های بنیادی در حال حاضر یکی از مؤلفه های مهم راه حل های سفید کننده هستند.
مخلوط ها و پروتکل های مختلف در مزوتراپی
مواد مورد استفاده در مزوتراپی می توانند به طور گسترده به دو دسته طبقه بندی شوند:
اصلی (P) / عمده
مکمل (C) / جزئی
برای موثر بودن آن، کوکتل یا مخلوط باید حداقل دو تا سه ماده اصلی داشته باشد.


برچسپ ها:
آیا این روش از ریزش مو جلوگیری می کند؟
انواع مزوتراپی
انواع مزوتراپی و آشنایی با فواید و تاثیرات مثبت هر کدام از آنها
انواع مزوتراپی و یا کاربرد های مزوتراپی
انواع مزوتراپی وجود دارد که هر کدام از آنها می تواند به شما در بخش خاصی مانند صورت، پوست مو و لاغری به شما کمک کند.
پوست مو و لاغری به شما کمک کند.
درمان کبودی و سیاهی زیر چشم با مزوتراپی
رژیم لاغری سریع برنامه بدنسازی لاغری شکم با مزوتراپی لاغری
قیمت مزوتراپی
کاربرد مزوتراپی
لاغری شکم
مزو
مزو تراپی
مزوتراپی
مزوتراپی چیست ؟
مزوتراپی چیست و چه انواعی دارد؟
مزوتراپی چیست؟
مزوتراپی چیست؟ چقدر این روش در کاهش ریزش و رویش مو ها تاثیر دارد؟ آیا مزوتراپی ریزش مو در مردان و زنان را درمان می کند؟ در چه مواردی و به چه مدت می توانیم مزوتراپی مو انجام دهیم؟
مزوتراپی در چه کسانی کاربرد دارد ؟
مزوتراپی در چه کسانی کاربرد ندارد؟
مزوتراپی یک روش غیر جراحی در زیبایی است که کاربرد های مختلفی دارد.
مزوتراپی یک روش غیرتهاجمی آرایشی و بدون نیاز به جراحی برای ترمیم مو است که روزبه‌روز طرفداران بیشتری در بین مردم پیدا می‌کند.
نتایج درخشان مزوتراپی
نتایج مزوتراپی
هزینه مزوتراپی

ارسال دیدگاه