لمینت دندان و انواع لمینت ها و کاربرد آن برای زیبایی دندان

لمینت دندان و انواع لمینت ها و کاربرد آن برای زیبایی دندان

دندانپزشکی

دندانپزشکان از این مواد بسیار نازک سرامیکی یا کامپوزیتی برای طرح لبخند و تغییر رنگ دندان ها(سفید کردن دندان و براق کردن دندان) و تغییر فرم و رنگ دندان استفاده می کنند.لمینت دندان از موادی بسیار نازک با طول عمربالا که با کمک مواد رنگی دندان ساخته می شود.

لمینت دندان از موادی بسیار نازک با طول عمربالا که با کمک مواد رنگی دندان ساخته می شود و شکل و ظاهر بیرونی دندان را تغییر می دهد و با حداقل عوارض باعث زیبایی دندان می شوند. دندانپزشکان از این مواد بسیار نازک سرامیکی یا کامپوزیتی برای طرح لبخند و تغییر رنگ دندان ها(سفید کردن دندان و براق کردن دندان) و تغییر فرم و رنگ دندان استفاده می کنند.

لمینت دندان و انواع لمینت ها و کاربرد آن برای زیبایی دندان

انواع لمینیت دندان

لمینیت به دو نوع تقسیم می شود که بر اساس جنس و ساخت متفاوت بوده :

  1. سرامیکی
  2. کامپوزیتی

لمینیت سرامیکی دندان

لمینت سرامیکی دندان لایه های نازکی از مواد سرامیکی هستند که به عنوان روکشروی دندان های طبیعی قرار میگیرند و استحکام بالایی دارند.استفاده از لمینت های سرامیکی دندان ها سفیدتر و مرتب بنظر میرسند.لمینت های سرامیکی قادرند ایرادات مختلف در دندان ها ازجمله زرد شدن ،لب پریدگی وفاصله بین دندان ها را برطرف کند.

لمینت سرامیکی در 3 الی 4 جلسه روی دندانها نصب میشود و طول عمری بین10 تا 20 سال دارند.اگر فردی دندان های پوسیده و عفونت لثه داشته باشند قبل از اینکه لمینت سرامیکی انجام دهند باید درمان شود و اگر مینای دندان بشدت ا زبین رفته باشد نمیتواند از لمینت سرامسکی استفاده کند.

رنگ این نوع از لمینت ثابت است و با مراقبت های ساده که برای دندان های طبیعی انجام میشود میتوانند یک لبخند زیبا داشته باشند.افراد سیگاری نیز میتواننداز این نوع لمینت استفاده کنند به شرطی که بهداشت دندانی را رعایت کنند و مرتب مسواک بزنند و از نخ دندان استفاده کنند.

لمینت دندان و انواع لمینت ها و کاربرد آن برای زیبایی دندان

لمینت دندان و انواع لمینت ها و کاربرد آن برای زیبایی دندان

لمینت دندان و انواع لمینت ها و کاربرد آن برای زیبایی دندان

 

 

میزان تراش دندان در لمینیت سرامیکی

تمامی روکش ها میزان مشخصی ضخامت دارند پس دندان باید به اندازه ضخامت روکش تراشیده شود (ضخامت لمینت های سرامیکی0.5 تا 0.6 میلیمتر است) تا فضای کافی برای نصب لمینت سرامیکی داشته باشند . تراش دادن دندان باید در تمام سطح دندان انجام شود.

انتخاب رنگ لمینیت دندان

انتخاب رنگ لمینیت دندان بستگی به جنس، سن، رنگ چهره و سلیقه هر بیمار دارد.

لمینیت کامپوزیتی

لمینیت کامپوزیتی که به آن کامپوزیت ونیر نیز گفته می شود ، روشی است که با کمک مواد رنگ دندان (کامپوزیت دندان) دندانپزشک در مطب و یک جلسه انجاام می دهد و انتخاب رنگ به سلیقه بیمار است.

کامپوزیت ونیر از جنس پلیمر می باشد.این نوع از کامپوزیت ونیر بدون تراش دندان انجام میگیرد مگر اینکه دندان نیاز به تراش داشته باشد آن همبصورت جزیی تراش میخورد.

کامپوزیت ونیر عوارضی ندارد ولی درصورت رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان(مسواک نزدن و نخ دندان نکشیدن)احتمال التهاب لثه وجود دارد.

دوام کامپوزیت ونیر بستگی به رعایت بهداشت دهان و همچنین مراقبت های فرد داردرعایت نکردن بعضی از عادت های غذایی طول عمر کامپوزیت ونیر را کم میکند.مثل شکستن تخمه وآجیل و گاز زدن میوه های سفت… البته اگر کامپوزیت دچار لب پریدگی یا شکستگی شود میتوان ترمیم کرد و در بیشتر مطب های دندانپزشکی تا6 ماه پس از درمان بدون هزینه انجام میشود.

لمینت دندان و انواع لمینت ها و کاربرد آن برای زیبایی دندان لمینت دندان و انواع لمینت ها و کاربرد آن برای زیبایی دندان

مراقبت های پس از کامپوزیت ونیر

دو روز اول پس از کامپوزیت ، نباید از مواد خوراکی رنگی همچون: قهوه ، چای ، زرد چوبه در غذاو… استفاده کنید بعد از استفاده ازمواد رنگی سریعا مسواک بزنید و یا یک لیوان آب بخورید.

ازمسواک های نرم استفاده کنید و با فشار مسواک نزنید تا به کامپوزیت هاآ سیب وارد نشود. استفاده از هرگونه دخانیات پس ازکامپوزیت خودداری کنید.

از گاززدن میوه های سفت مانند سیب،هویج،خیار و همچنین تخمه و آجیل خودداری کنید زیرا کامپوزیت مقاومت کمتری دارند.

بیمارانی که دندان قروچه میکنند ،دندان های پوسیده و نامرتب و یا مشکلات عفونت لثه دارندو سایش شدید مینای دندان داشته باشند و بهداشت دهان و دندان را رعایت نکنند نمیتوانند کامپوزیت انجام دهند و کامپوزیت دندان آنها مدام دچار شکستگی میشود.

لمینت دندان و انواع لمینت ها و کاربرد آن برای زیبایی دندان

عوارض کامپوزیت دندان

اگر قبل از انجام کامپوزیت ونیر جرم گیری دندان انجام شود،پوسیدگی دندان رفع شود وبهداشت دهان و دندان رعایت شود عوارضی وجود ندارد.

امکان دارد پس از انجام کامپوزیت ونیرحساسیت جزیی بوجود بیاید که آن هم بعد از مدتی از بین میرودو مشکلی بوجود نمی آورد. (مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزمره فراموش نشود)

جایگزین شدن لمینیت دندان به جای ارتودنسی

برای درمان نامرتب بودن دندان بدون انجام ارتودنسی می توان با روش جایگزین کردن لمینت کامپوزیتی(کامپوزیت ونیر) استفاده کرد.

یکی از شایع ترین عوارض ارتودنسی پوسیدگی دندان است. شخصی که برای درمان نامرتب بودن دندان از روش ارتودنسی استفاده می کند باید به بهداشت دهان و دندان خود بسیار توجه کند. زیرا در صورت تمیز نشدن دندان ها، تکه های مواد غذایی در لابلای دندان ها باعث پوسیده شدن دندان ها می شوند.

بنابراین کامپوزیت ونیر بجای ارتودنسی روشی مناسب می باشد زیرا مدت زمان کمتری را برده و در یک جلسه انجام می شود و هزینه کمتری نسبت به ارتودنسی دارد و عوارضی بوجود نمی آورد.

تفاوت لمینت سرامیکی ولمینت کامپوزیتی(کامپوزیت ونیر) دندان:

  • جنس لمینت سرامیکی از سرامیک است وکامپوزیت از جنس پلیمر
  • مدت زمان موردنیاز برای ساخت لمینیت سرامیکی حدود دو هفته میباشد اما زمان موردنیاز برای ساخت کامپوزیت ونیر برای هر فک یک جلسه
  • در لمینت سرامیکی نیاز به تراش دندان و قالبگیری میباشد اما در کامپوزیت ونیر نیاز به تراش و قالبگیری نیست
  • درلمینیت سرامیکی پالیش انجام نمیشود،اما در کامپوزیت ونیر پالیش درزمان یک سال یا بیشتر انجام می شود
  • در لمینت سرامیکی امکان ترمیم درصورت لب پریدگی وجود ندارد اما در کامپوزیت ونیرامکان ترمیم وجود دارد
  • قیمت کامپوزیت ونیر مناسب تر از لمینیت سرامیکی می باشد.

نتیجه گیری:

کامپوزیتی روشی است ک به دقت و تجربه بالایی نیاز دارد، بنابراین انتخاب دندانپزشک هوشیار باشید، انتخاب دندانپزشک بی تجربه و استفاده از مواد نامناسب نتیجه خوبی نخواهد داشت و باعث نارضایتی فرد می شود.

اگر کامپوزیت به دقت انجام نشود امکان نخ دندان کشیدن وجود ندارد و این باعث بوی بد دهان می شود.گاهی با کامپوزیت فاصله بین دندان ها باز می ماند و همین باعث جمع شدن مواد غذایی بین دندان ها میشود و در اخر اگر درست و با دقت پالیش نشود لبه های دندان ها رنگ میگیرند.

نکته مهم:

انتخاب نوع درمان بستگی به سلیقه ی مراجعه کننده، وضعیت دندان ها و لثه ها و توان اقتصادی ایشان دارد.

موفقیت و کیفیت درمان بستگی به مهارت دندانپزشک ، وضعیت دندان ها و نوع کامپوزیت


برچسپ ها:
انواع لمینت دندان
تفاوت لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیتی
لمینت دندان
لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیتی
مراقبت های پس از لمینت دندان

ارسال دیدگاه