مزوتراپی موها و مدیریت ریزش مو با مزوتراپی

مزوتراپی موها و مدیریت ریزش مو با مزوتراپی

مزوتراپی مو | مو

مزوتراپی در مورد نقش احتمالی آن در آلوپسی آندروژنتیک (طاسی با الگوی مردانه (Androgenic alopecia) که آلوپسی آندروژنیک، آلوپسی آندروژنتیک، و آلوپسی آندروژنتیکا نیز نامیده می‌شود و در فارسی می‌توان آن را به طاسی وابسته به هورمون مردانه نیز ترجمه کرد.

مزوتراپی موها در مورد نقش احتمالی آن در آلوپسی آندروژنتیک (طاسی با الگوی مردانه (Androgenic alopecia) که آلوپسی آندروژنیک، آلوپسی آندروژنتیک، و آلوپسی آندروژنتیکا نیز نامیده می‌شود و در فارسی می‌توان آن را به طاسی وابسته به هورمون مردانه نیز ترجمه کرد. )، تبلیغات گسترده ای را در رسانه ها و اینترنت به دست آورده است. اما، با توجه به عدم وجود مدارك مستند، موضوع بحث برانگیز است. این مقاله یک تفسیر مهم در مورد استفاده از مزوتراپی موها در مدیریت آلوپسی آندروژنتیک ارائه می دهد.

مزوتراپی موها چیست؟

مزوتراپی موها ، روشی که شامل تزریق داروها به طور مستقیم به پوست است، اولین بار توسط یک پزشک فرانسوی، دکتر میشل پیستور توصیف شد.

وی برای اولین بار پروكائین را به صورت داخل وریدی برای معالجه یك بیمار که آسم داشت انجام داد و دریافت كه شنوایی بیمار بهبود یافته است. وی سپس در سال 1976 آزمایشات خود را در زمینه تزریق سطحی از پراكین برای نشانه های مختلف آغاز كرد و اصطلاح مزوتراپی را برای این کار انتخاب نمود. متعاقباً برای معالجه بسیاری از بیماران در شرایط دیگر مانند درد مفاصل ، اگزما و وزوز گوش استفاده شد. اصطلاح مزوتراپی برای توصیف “درمان مزودرم” ابداع شد.

مزو تراپی اخیراً به عنوان یک روش درمانی برای چندین نشانه زیبایی مانند سلولیت، پیری پوست و کانتورینگ بدن، علاقه، کنجکاوی و تبلیغات را به خود جلب کرده است. ادعاها و گزارش هایی در سایت های اینترنتی وجود داشته و مطبوعات در مورد

استفاده از مزوتراپی موها به عنوان یک درمان ایمن و موثر برای آلوپسی آندروژنتیک، که منجر شده تا بسیاری از بیماران به دنبال این درمان باشند. متخصصان پوست اغلب در مورد اثر چنین درمان هایی نظر می گیرند. بنابراین، برای تعیین نقش این روش درمانی در ریزش مو، یک تجزیه و تحلیل مهم، ضروری است.

آنچه نویسنده را در حین جستجوی مطالب مستند در مورد این موضوع مورد توجه قرار می دهد، فقدان اطلاعات مستند در مورد همه جنبه های درمان، مکانیسم عمل، فارماکوکینتیک، فارماکودینامیک، رژیم های درمانی و… در مجلات استاندارد پزشکی است.

نشریات داخلی و بروشورهای شرکت ها نشان می دهد که تزریق مخلوطی از مایعات از عصاره های طبیعی گیاهان، عوامل همووپاتیک، گشاد کننده های عروق، فیناستراید و مینوکسیدیل و ویتامین ها با استفاده از مزوگون 2-4 بار به صورت یک بار در هفته انجام می شود. از این میان، فقط مینوکسیدیل و فیناستراید نقش موثری در مدیریت ریزش مو دارند. هم مکانیسم عمل و هم اثربخشی سایر عوامل تأیید نشده و مشکوک هستند.

جالب است بدانید که در حالی که جستجوی مدلاین برای کلمات کلیدی “مزوتراپی مو” فقط دو نتیجه را نشان می دهد، یک جستجوی مشابه در گوگل 209،000 نتیجه را نشان می دهد!!! نتیجه در مورد جستجوی مدلاین، دو گزارش از عوارض جانبی به دنبال استفاده از مزوتراپی موها برای آرایش مو است!

یک گزارش، مطالعه استفاده از مزوتراپی مو، برای رشد مو و درمان پیشرفت آلوپسی در دو بیمار را نشان می دهد. ویژگی های هیستوپاتولوژیک عدم وجود تقریبا کامل فولیکول های موی آناژن ترمینال و افزایش قابل توجهی در تعداد واحدهای جوانه زای تلوژن و فولیکول های کاتاژن را نشان داد، که نشان دهنده آلوپسی غیر حسی غیر حاد مانند حاد فلوراژن آنژین است.

به وجود آمدن عامل بیماری زا که در هر دو مورد دشوار بود را به وجود آورد. گزارش دیگر ایجاد آبسه های متعدد در محل مزوتراپی موها  است، از این رو نتیجه میگیریم که درمان با مزوتراپی موها می تواند عوارض جانبی جدی داشته باشد.

همچنین توجه داشته باشید كه دولت فدرال داروئی (FDA) آمریكا، این روش درمانی را برای هرگونه نشانه ای تأیید نمی كند. CDC توصیه کرده است که “ارائه دهندگان باید اقدامات احتیاطی استاندارد را رعایت کنند، از روشهای تزریق ایمن با تکنیک های مناسب آسپتیک پیروی کنند و فقط محصولات تأیید شده FDA را تزریق کنند که دستورالعمل های زیر را تهیه می کنند تا از استریل همانطور که در شیوه های تولید خوبFDA شرح داده شده است، تزریق کنند.

بعلاوه، انتشار جدیدی از دستورالعملهای مربوط به خدمات زیبایی در سنگاپور، مزوتراپی موها را به عنوان یک روش لیست B ذکر کرده است (رویه لیست B نشانگر رویه هایی با شواهد کم یا بسیار کم یا اجماع متخصص پزشکی محلی است که این روش نه به خوبی تثبیت شده و نه قابل قبول است). با توجه به این داده ها، نتیجه در مورد استفاده از مزوتراپی موها در الگوی مو می تواند به شرح زیر خلاصه شود:

اطلاعات مربوط به ایمنی و کارآیی مزوتراپی موها در الگوی ریزش مو ارزیابی شده است ولی ارزیابی کافی و مستند در کارآزمایی بالینی مناسب بررسی نشده است.

منطق و فارماكولوژيك تركيب داروهاي گياهي و آلوپاتي مورد استفاده كافي نيست. هیچ دستورالعمل مشخصی درباره دوز و اثر بخشی محصولات وجود ندارد.

علاوه بر این، آنطور که در رسانه های غیر واقعی تبلیغ می شد مزوتراپی کاملاً یک روش ایمن نیست و می تواند عوارضی ایجاد کند.

بنابراین استفاده معمول از این روش توجیه پذیر نیست. برای اثبات ادعای اثربخشی این محصولات، مطالعات علمی کنترل شده و کاملاً طراحی شده ای لازم است. مقامات و انجمن های نظارتی نقش مهمی در حصول اطمینان از چنین مطالعاتی دارند.

آنچه مورد نیاز است، آموزش صحیح بهداشت عمومی برای اطمینان از کیفیت، مدیریت اخلاقی و جلوگیری از سوء استفاده تجاری از بیماران است.


برچسپ ها:
آلوپسی آندروژنتیک
ریزش مو
مزوتراپی
مزوتراپی یک روش غیرتهاجمی آرایشی و بدون نیاز به جراحی برای ترمیم مو است که روزبه‌روز طرفداران بیشتری در بین مردم پیدا می‌کند.

ارسال دیدگاه