ریزش موی سر و علل ایجاد و درمان آن (آیا از ریزش مو رنج میبرید؟)

ریزش موی سر و علل ایجاد و درمان آن (آیا از ریزش مو رنج میبرید؟)

مراقبت مو | مو

ریزش مو ممکن است دلایل گوناگونی از جمله وراثت، تغییرات هورمونی، و یا استفاده از داروی خاص داشته باشد. ریزش مو ممکن است برای هر شخصی رخ دهد، اما این اتفاق در آقایان بیشتر رخ می دهد.

ریزش موی طبیعی می تواند هم پوست سر و هم کل بدنتان را درگیر نماید. ریزش مو ممکن است دلایل گوناگونی از جمله وراثت، تغییرات هورمونی، و یا استفاده از داروی خاص داشته باشد. ریزش مو ممکن است برای هر شخصی رخ دهد، اما این اتفاق در آقایان بیشتر رخ می دهد.

طاسی معمولا به ریزش شدید مو در ناحیه پوست سر اشاره دارد. ریزش موی وراثتی بر اثر افزایش سن رایج ترین علت طاسی است. برخی افراد ترجیح می دهند که روند ریزش مو پیش رود و آن را بدون درمان رها می کنند و مشکلی با ظاهر آن ندارند.

برخی افراد ممکن است با تغییر مدل مو، آرایش، کلاه یا دستمال سر و روسری آن را بپوشانند. و دسته ای از افراد نیز یکی از درمان های موجود جهت جلوگیری از ریزش بیشتر مو و افزایش رشد مو را انتخاب می کنند.

پیش از انتخاب نوع درمان ریزش مو،با پزشک خود در رابطه با ریزش مویتان و گزینه های درمانی موجود مشاوره نمایید.

علائم و نشانه های ریزش موی سر

ریزش مو می تواند در انواع بسیار متفاوتی بسته به دلیل ایجاد آن ظاهر شود. ریزش موی سر می تواند به به سرعت و آنی و یا به تدریج ظاهر شود و تنها پوست سر و یا اینکه کل بدنتان را تحت تاثیر قرار دهد. برخی از انواع ریزش مو موقتی و برخی دائمی می باشند.

نشانه ها و علائم ریزش موها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• کم پشت شدن تدریجی در قسمت بالای سر. این نوع از ریزش مو متداول ترین نوع ریزش موها می باشد، که با افزایش سن هم برای مردان و هم خانم ها رخ می دهد. در مردان، مو اغلب شروع به عقب رفتن از قسمت پیشانی به صورت خطی با فرم حرف M می کند. در خانم ها معمولا خط رویش مو در ناحیه پیشانی حفظ می شود و کم پشتی مو عموما در ناحیه فرق سر رخ می دهد.

• نقاط طاسی دایره ای یاناحیه ای. در برخی افراد طاسی به صورت نقاطی به اندازه سکه بوجود میاید. این نوع از ریزش مو معمولا فقط ناحیه پوست فرق سر اتفاق میافتد، اما گاها ممکن است در بخش ریش و ابروها نیز اتفاق افتد. در برخی موارد ممکن است پیش از ریزش مو در آن ناحیه از پوستتان احساس خارش و درد پیدا کنید.

• ریزش ناگهانی مو. یک شک فیزیکی و یا روحی می تواند منجر به ریزش ناگهانی مو شود. هنگام شستشو و یا شانه زدن و یا حتی پس از کشیدن ملایم موها ممکن است مو به صورت دسته ای کنده شوند. این نوع از ریزش موها معمولا به صورت کلی باعث تضعیف مو می شود و به صورت تکه ای نمی باشد.

• ریزش موی کل بدن. برخی از درمان ها و یا استفاده از داروی خاص مانند شیمی درمانی، می تواند منجر به ریزش مو در کل بدن شود. در این شرایط معمولا مو ها دوباره رشد می کنند.

• پوسته پوسته شدن کخ در تمامی نواحی پوست سر گسترش میابد. این حالت می تواند نشانه ای از بیماری قارچی باشد. این حالت ممکن است با شکستن و خرد شدن موها، قرمزی، تورم و گاهی اوقات خارش و ترشح همراه باشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

اگر شما و یا فرزندتان دچار ریزش موی نگران کننده شده اید و قصد درمان دارید می توانید به پزشکتان مراجعه کنید. همچین اگر دچار ریزش موی ناگهانی و یا سکه ای و ناحیه ای و یا ریزش موی بیش از حد نرمال هنگام شانه زدن و یا شستشو شدید می توانید به پزشکتان مراجعه نمایید. ریزش موی ناگهانی می تواند نشانه اولیه یک مشکل و بیماری باشد که نیازمند درمان است.

دلایل ریزش مو

افراد معمولا روزانه تعداد 100 تار مو از دست می دهند. این ریزش معمولا باعث کم پشت شدن قابل ملاحظه ای در پوست سر نمی شود زیرا موی جدید همزمان رویش پیدا می کند. ریزش مو زمانی اتفاق می افتد که این چرخه رشد و ریزش آن مختل ایجاد شود و یا زمانی که فولیکول مو از بین رود.

ریزش مو می تواند ریشه در موارد زیر داشته باشد:

• زمینه خانوادگی (ارثی).عمده ترین و شایع ترین دلیل ریزش موها ارثی و ژنتیک می باشد که طاسی الگوی مردانه یا طاسی الگوی زنانه نامیده میشود. این نوع از ریزش مو معمولا به صورت تدریجی با گذشت سن و با الگوی قابل پیش بینی – عقب رفتن خط رویش مو و نقاط طاسی در مردان و کم پشت شدن مو در خانم ها.

• تغییرات هورمونی و بیماری های خاص. دلایل مختلفی می تواند باعث ریزش موی دائمی یا موقت شود. این دلایل می تواند شامل تغییرات هومونی به دلیل بارداری، زایمان، یائسگی و مشکلات تیرویید باشد. مواردی مانند آلوپشیا آریاتا alopecia areata (al-o-PEE-she-uh ar-e-A-tuh)که می تواند منجر به ریزش موی سکه ای، عفونت پوست سر به صورت عفونت قارچی و نوعی اختلال ریزش مو با نام trichotillomania (trik-o-til-o-MAY-nee-uh)باشد.

• دارو ها و مکمل ها. ریزش موها می تواند نتیجه عوارض جانبی داروی خاصی باشد، از قبیل داروهایی که برای درمان سرطان، آرتروز، افسردگی، مشکلات قلبی، نقرس و فشار خون بالا استفاده می شوند.

• پرتو درمانی سر. موها ممکن است هیچگاه مانند قبل رویش پیدا نکنند.

• یک رویداد به شدت استرس زا.بسیاری از افراد پس از یک شک فیزیکی و یا احساسی کم پشت شدن و ریزش مو را به صورت کلی تجربه می کنند. این نوع از ریزش مو به صورت موقت می باشد.

• مدل مو و یا درمان خاص. مدل موها و یا شینیون کردن به صورت افراطی و یا مدل موهایی که باعث کشیدگی بیش از حد موهایتان می شوند، مانند دم اسبی و یا گیس کردن می تواند منجر به نوعی از ریزش به نام آلوپسی کششی شود. درمان هایی که با روغن داغ و صافی و یا فر به صورت دائمی برای مو انجام می شود می تواند باعث التهاب فولیکول های مو شود که منجر به ریزش مو خواهد شد.اگر در ناحیه زخم ایجاد شود، ریزش موها می تواند به صورت دائمی رخ دهد.

عوامل خطر و فاکتور های ریسک

عواملی وجود دارد که می تواند ریسک ریزش مو را افزایش دهد. این عوامل عبارتند از:

  • سابقه طاسی در خانواده چه از سمت پدر و چه ا سمت مادر
  • سن
  • کاهش وزن قابل ملاحظه
  • بیماری های خاص، مانند دیابت و لوپوس
  • استرس

پیشگیری

ژنتیک و وراثت دلیل عمده طاسی می باشد ( الگوی ریزش مردانه و االگوی ریزش زنانه). این نوع از ریزش مو قابل پیشگیری نمی باشد.
نکات زیر می تواند به شما در جلوگیری از ریزش موها در موارد قابل پیشگیری کمک کند:

• از مدل موهایی که باعث کشیدگی بیش از حد می شوند مانند بافتن و گیس ، خرگوشی یا دم اسبی خودداری کنید.

• از پیچیدن، مالیدن یا کشیدن بیش از حد موها خودداری کنید.

• هنگام شستشو و شانه زدن با موهایتان به آرامی و با ملایمت رفتار کنید. سعی کنید از شانه های دانه درشت استفاده کنید تا از کنده شدن مو جلوگیری نمایید.

• سعی کنید از سشوار و حالت دهنده ها، اتوی مو و صافی و یا فر دائم اجتناب نمایید.

• از مصرف دارو ها و مکمل هایی ممکن است باعث ریزش مو شوند خودداری نمایید.

• از موهای خود در برابر نور خورشید و دیگر منابع نور فرا بنفش محافظت نمایید.

• مصرف سیگار را ترک کنید. برخی از مطالعات نشان دهنده ارتباط مستقیم بین سیگار کشیدن و طاسی در مردان بوده اند.

• اگر تحت درمان با شیمی درمانی هستید، از پزشکتان بخواهید از کلاه خنک کننده برایتان استفاده کند. این کلاه می تواند ریسک ریزش مو در طول شیمی درمانی را کاهش دهد.


برچسپ ها:
پیشگیری از ریزش مو
جلوگیری از ریزش مو
چگونه از ریزش موی ارثی جلوگیری کنیم؟
درمان طبیعی ریزش مو
دلایل ریزش مو و روش های قطعی ریزش مو
دلیل ریزش مو چیست؟
دلیل ریزش مو و روش های درمان آنها
دلیل شایع ریزش مو
راه های جلوگیری از ریزش مو
روش های جلوگیری از ریزش مو
روشهای درمان ریزش مو
ریزش مو تا چه حدی طبیعی است؟
علت ریزش مو و راههای پیشگیری از ریزش مو

ارسال دیدگاه