رشد و تقویت مو به روش‌های مختلف (جلوگیری از ریزش مو و رشد مجدد موها)

رشد و تقویت مو به روش‌های مختلف (جلوگیری از ریزش مو و رشد مجدد موها)

مراقبت مو | مو

از آنجایی‌که شادابی مو در روحیه‌ی انسان نقش به سزایی دارد، تا جاییکه اشخاصی برای تغییر روحیه و ایجاد شور و شعف حتما تغییر در موهایشان ایجاد می‌کنند. در این مقاله عوامل مختلف رشد و تقویت مو را بررسی خواهیم کرد.

با توجه به سبک زندگی مدرن امروزی، شرایط محیطیِ زندگی انسان دست‌خوش تفاوتها و تغییرات زیادی نسبت به گذشته شده است و عوامل متعددی نیز بر روی شرایط زندگی فرد تاثیر گذار بوده است که هر کدام از این عوامل به خودی خود می‌تواند آسیب‌های جدی را بر ساختار فردی وی بگذارد و به روی رشد و تقویت مو یا کاهش رشد موی وی تاثیرگذار باشد. از آنجایی‌که شادابی مو در روحیه‌ی انسان نقش به سزایی دارد، تا جاییکه اشخاصی برای تغییر روحیه و ایجاد شور و شعف حتما تغییر در موهایشان ایجاد می‌کنند. در این مقاله ما قصد داریم عوامل مختلف رشد و تقویت مو را بررسی کنیم.

اجزای تشکیل دهنده‌ی مو

موی انسان یکی از تاثیرگذار‌ترین ارکانِ زیبایی انسان محسوب می‌شود. از همین رو شناخت ساختار آن می‌تواند به مراقبت از مو و در نهایت رشد‌ِ بهترش کمک کند.

  • پیاز(ریشه)
  • ساقه
  • فولیکول
  • ساقه مو در قسمت اپیدرم
  • فولیکول در قسمت درم
  • پیاز مو در قسمت هیپودرم قرار دارد

اجزای تشکیل دهنده فولیکول مو

رشدِ مو

در رشد موها عواملی چون :

  • استرس
  • نوع خوراک
  • آلودگی شخصی ومحیطی
  • استفاده از محصولات مراقبتی مو
  • هورمون‌ها و همچنین عوامل ژنتیکی و …

دخیل هستند که هر کدام از عوامل بالا می‌تواند از عوامل تاثیر گذار بر روی سرعت رشد مو دانست که می‌تواند آسیب‌های جدی به مو وارد کند.

تقسیم بندی موها بر اساس فاز رشد

موهای انسان بر اساس فاز رشد به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  1. موهایی که در مرحله انتقالی هستند، حدود 85 تا 90% موهای سر را شامل می شوند. این مرحله غالبا 3 سال ( 1000 روز) طول می کشد.
  2. موهایی که در مرحله انتقالی هستند، حدود حدود 10 تا 15 درصد موهای سر را شامل می شوند. در این فاز تمام فعالیت های رشدی مو متوقف گردیده است و مو آماده رفتن به مرحله استراحت می شود.
  3. موهایی که در حال استراحت هستند، تنها 3 درصد موهای سر را شامل می شوند. این مرحله غالبا 3-4 ماه طول (100 روز) طول می کشد و در نهایت مو خواهد ریخت.

به طور متوسط روزانه 100 تار مو می ریزد که در زمان شستن این تعداد تا 2 برابر افزایش می یابد. در دوران حاملگی و زایمان نیز ریزش موها به صورت موقتی تشدید می شود. موهای ناحیه ابرو و مژه دوره استراحت طولانی تر و دوره رشد کوتاهتری دارند. به همین علت موهای این نواحی کوتاه می مانند.

ویتامین ها و مواد معدنی نقش مهمی در حفظ سلامتی مو ایفا می كنند. كمبود مواد مغذی می‌تواند منجر به نازك شدن مو یا حتی طاسی كامل شود.

همچنین این حقیقت ثابت شده است كه تیروئید كم كار می تواند باعث فرفری شدن و شكنندگی مو شود در حالی كه در اثر پر کار بودن تیروئید، مو چرب و شل می شود.

دلیل اصلی باریك شدن مو نهایتاً به شرایط بدنتان برمی گردد. با بدن سالم و با تغذیه خوب، موهای درخشان و باشكوهی خواهید داشت. اگر هر مشكلی از نظر سلامتی دارید یا هر كمبود غذایی را تحمل می كنید، ممکن است در موی خود توقف رشد یا آسیب را مشاهده کنید.

اگر بدنتان در سلامت خوبی باشد، دوره رشد ژنتیكی مو می تواند افزایش یابد. در این میان خوردن تركیب مناسب اسیدهای آمینه، ویتامینهای B12 ،B6 ، بیوتین، اینوزیتول و اسید فولیك در برنامه مواد مكملی مهم است، همچنین كشف شده برخی مواد معدنی شامل منیزیم، سولفور، سیلیكا و روی در حفظ سلامتی مو مهم اند.

بتاكاروتن نیز برای رشد مو بسیار مهم است. به این دلیل که ویتامین A كه به عنوان یك نیاز بدن است تبدیل می شود، به ادامه رشد نرمال مو، رشد استخوان، حفظ پوشش رشته های عصبی، همچنین به سلامتی پوست، مو و ناخن كمك می كند. بتاكاروتن در سبزیجات و میوه های زرد و سبز یافت می شود.

“پروتئین مهم است” چون مو از پروتئین است، غذایی كه پروتئین كمی دارد ممكن است باعث نازك شدن مو یا تأخیر در رشد مو شود. بنابراین این حرف درست است كه اگر غذای با پروتئین كافی مصرف کنید در اغلب موارد پیامد آن بهبود رشد مو است.

علل ریزش مو

عوامل مهم در ریزش مو

لازم به ذکر است عوامل وراثتی را می‌توان یکی از عوامل مهم ریزش مو دانست ، در کنار این عامل می توان به موارد زیر اشاره کرد که باعث عدم و یا کاهش رشدِ مو می‌شوند :

  • استفاده نامناسب و مکرر از اتو و سشوار مو
  • روش خشک کردن یا شستشوی روزانه‌ی موها
  • استفاده از مواد شوینده غیر استاندارد و یا نامناسب با توجه به جنس موها
  • فشار جسمی
  • بارداری
  • کمبود برخی از ویتامین ها نظیر؛ ویتامین گروه ب
  • الگوی طاسی
  • مشکلات هورمونی نظیر تیروئید
  • فشارهای روحی ، افسردگی ، رژیم های سنگین چاقی و یا لاغری و …
  • بیماری‌هایی نظیر سرطان‌ ها که به شیمی‌درمانی نیاز دارند

با توجه به عوامل تاثیر گذار در ریزش موها باید خاطر نشان کرد که می‌توانیم بسیاری از موارد را اصلاح کنیم و به رشد و تقویت موهای خود کمک کنیم.

امروزه افراد با دانش و اطلاعات موجود در رسانه‌ ها و شبکه های اجتماعی می‌توانند درباره ی این دسته از عوامل محیطی آسیب‌زننده اطلاعات کافی کسب کنند و درصد آسیب را به حداقل برسانند و در تقویت و رشد مو های خود سهم به سزایی داشته باشند.

در کنار موارد ذکر شده باید خاطر نشان کرد که گرچه استرس بیش از اندازه و مصرف بعضی داروها می توانند رشد مو را به تأخیر بیاندازد، اما اگر در شرایط مصرف دارو هستید طبق دستور پزشك عمل كنید و در دوره ی درمان خود توجهی به آسیب مو نكنید تا دوره ی درمان تجویزی توسط پزشکتان با موفقیت سپری شود.

هشدار: هر نوع ویتامین، مواد معدنی و یا هر نوع از دستور گیاهی را فقط با مشورت پزشک معالجتان مصرف كنید تا دخالتی در درمانی كه شما تحت نظر آن هستید، ایجاد نشود.

بخش دیگری از پروسه ی كمك به موهایتان که باید به آن توجه شود، استراحت و خواب کافی است. متخصصان دریافته اند كه خواب کافی و آرامش‌بخش باعث رشد سریعتر مو ها می‌شود، مو به مقدار كافی خواب (7 تا 9 ساعت در شبانه‌روز) نیاز دارد. در آخر فراموش نکنید موهایتان عاشق زندگی ای بیاسترس برای شماست.

ریزش طبیعی موها

همان طور که در بالا گفته شد؛ موهایی که در مرحله استراحت هستند، به طور طبیعی ریزش خواهند کرد. مویی که در این فاز است در قسمت قاعده‌اش کمی کلفت تر به نظر می‌رسد ( در اصطلاح موهای چماقی شکل) به خاطر این شکل خاص، ممکن است فرد تصور کند که مو از ریشه خارج شده ولی در واقع این موها جزیی از صد عدد ریزش در روز هستند.

روش های رشد و تقویت مو

روش های موثر در تقویت و رشدِ مو

 استفاده از مواد طبیعی

به کاربردن صحیح از موادی که در دل طبیعت قرار دارد ؛ یعنی انواع روغن های گیاهی و درمانی که در بیشتر مواقع در دسترس عموم جامعه است، می تواند تاثیر به سزایی در رشد و تقویت مو داشته باشد، از این مواد طبیعی می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • روغن ارگان
  • روغن سیاه دانه
  • روغن کنجد
  • روغن بادام
  • روغن کرچک
  • روغن زیتون
  • روغن نارگیل

همچنین باید یاد آور شد که اسید‌های چرب و امگا3 باعث تقویت و رشد موها می‌شوند.

استفاده از مواد شیمیایی

یکی دیگر از عوامل رشد و تقویت مو را می‌توان استفاده از شامپو و ماسک موهای مناسب دانست هر فرد ابتدا باید شناخت مناسبی از جنس موهای خود داشته باشد (چرب یا خشک و یا مختلط) و سپس در‌صدد استفاده از شامپوهای مناسب خود برآید.

در این میان درصد بسیاری از افراد قادر به تشخیص نوع جنس موی خود نیستند که در این صورت این افراد میباست به پزشک زیبایی پوست و مو مراجعه کنند و جنس موی خود را بشناسند و با توجه به نوع پوست و موی خود شامپو مناسب خود را تهیه کنند.

نکته ی مهم و قابل ذکر این است که مصرف محلول های کمک کننده‌ مانند؛ محلول موی ماینوکسیدیل و فیناستراید و … باید طبق دستور و ویزیت پزشک صورت گیرد.

مزوتراپی و پی آر پی

امروزه در کلینیک‌های معتبر زیبایی روش‌های زیادی برای رشد و تقویت مو به مراجعه‌کنندگان معرفی می‌شود. از جمله این روش‌ها می‌توان به روش‌هایی چون مزو تراپی و پی آر پی سر و … نام برد.

در گذشته به ریزش مو با الگوی مردانه یا زنانه، آلوپسی آندروژنی می‌گفتند؛ چون دانشمندان تصور می‌کردند که هورمون‌های آندروژنی (مانند تستسترون) علت این شکل ریزش مو هستند امروزه می‌دانیم که علاوه بر هورمون‌ها، عوامل ژنتیکی و محیطی هم می‌توانند تاثیر چشمگیری بر آلوپسی آندروژنی داشته باشند. به همین دلیل داروهای ماینوکسیدیل و فیناستراید که عملکرد اصلی‌شان مهار
هورمون‌های آندروژنی است، برای تمام افراد جواب نمی‌دهند. تنها در ۴۰ تا ۶۰ درصد ازمصرف‌کنندگان این دو دارو، بهبود وضعیت موها مشاهده می‌شود. حال این اثر می‌تواند به شکل قطع ریزش مو، افزایش رشد موها یا بهبود کیفیت و ضخامت‌ تارهای مو باشد.

به جز آلوپسی آندروژنی، انواع دیگری از ریزش مو هم وجود دارد که از مزوتراپی مو می‌توان برای درمان آن‌ها استفاده کرد. اگر به هر یک از انواع آلوپسی‌های زیر مبتلا هستید، مزوتراپی روش درمان مناسبی برای شماست.

تلوژن افلوویوم و ریزش موی ناشی از استرس: این دو اختلال معمولاً زمانی رخ می‌دهند که بدن شما دچار استرس فیزیکی یا روانی می‌شود. مزوتراپی مو درمان بسیار خوبی برای این دو شکل ریزش مو است. مثلاً ریزش موی بعد از بارداری که به دلیل تلوژن افلوویوم رخ می‌دهد، به شکلی موثر با مزوتراپی قابل درمان است.

مشکلات ساقه‌ی مو: اگر ساقه‌ی موی شما به دلایلی آسیب دیده است، مزوتراپی برای شما مفید است. یکی از اثرات این روش، افزایش رشد موها و همچنین حفظ سلامت فولیکول‌های مو است.

آلوپسی آره‌آتا (ریزش موی سکه‌ای): مزوتراپی در برخی از افرادی که از آلوپسی آره‌آتا رنج می‌برند، بسیار موثر است. اگر ریزش موی سکه‌ای دارید و شرایطتان حاد نیست، احتمالاً کاندیدای مناسبی برای مزوتراپی مو هستید.

کاهش سرعت رشد: اگر به هر دلیلی سرعت رشد موهای شما کم شده، مزوتراپی مو می‌تواند درمان موثری باشد.

دستوراتی که پزشک مربوطه به فرد میدهد باید به درستی و به موقع انجام شود تا بتوان نتیجه حداکثری را برای رشد مو ها داشته باشیم.

پی آر پی روشی مناسب برای تقویت و رشد مو است.در این روش خون از بیمار گرفته شده وپلاسمای تشکیل شده از خون شخص را به پوست سر تزریق می کنند که باعث توقف ریزش و رشد مجدد مو می‌شود.

مزوتراپی یک روش درمانی هست که با تزریق مداوم به لایه درم پوست موادی ازجمله ویتامین‌ها، کلاژن‌ها و مواد معدنی را به پوست سر رسانده و باعث بالا رفتن گردن خون شده و سلول‌های مرده و مو را ترمیم می‌کنند. مهم‌ترین کاربرد مزوتراپی مو را درمان ریزش مو با الگوی مردانه یا زنانه می‌دانند اما در واقع هیچ نتایج ثابت شده‌ای در این موضوع وجود ندارد. با وجود نبود نتایج ثابت شده در مورد درمان ریزش موی ارثی اما به هر حال این روش توسط برخی پزشکان تجویز می‌شود.

از مزوتراپی می‌توان به عنوان درمان پشتیبان یا مکمل، هم‌زمان با سایر روش‌های درمانی ریزش مو استفاده کرد. بیشتر متقاضیان مزوتراپی افرادی هستند که از دو داروی مهم ریزش مو، یعنی مایندوکسیدیل و قرص فیناستراید استفاده می‌کنند و می‌خواهند نتایج بهتری بگیرند. البته مزوتراپی مو به تنهایی هم می‌تواند نقش موثری در جلوگیری از ریزش مو و بهبود کیفیت مو داشته باشد.

تزریق فیلر مو(هیرفیلر)

پرکننده موی دکتر سیج، نوعی تزریق است که براساس فرمول انحصاری پپتیدهای Of7 و هیالورونیک اسید برای احیای مو استفاده می شود. هیرفیلر می تواند به کاهش ریزش مو کمک کند و در درمان رشد مجدد مو موثر باشد. این محصول نتیجه ۱۳ سال تحقیق و توسعه توسط Caregen است و با موفقیت در سال ۲۰۱۶ به بازار عرضه شد.

مزایای درمان توسط فیلر مو یا هیرفیلر چیست؟

فیلر مو روش درمانی اسید پپتید-هیالورونیک در بسیاری از موارد برای معکوس کردن روند ریزش مو تضمین می کند و در عین حال باعث احیای پوست سر و فولیکول های مو می شود تا رشد مو را تحریک کند. فرمول پپتیدهای ثبت شده و هیالورونیک اسید، موهای آسیب دیده را تقویت می کنند و طبق تحقیقات بالینی باعث موهای پرپشت تر، ضخیم تر و قوی تر می شود.

اثرات پر کننده مو دکتر سیج چیست؟

  • سبب احیا و بازسازی قوی بر روی فولیکول های مو و پوست سر می شود
  • جلوگیری از ریزش مو و افزایش سرعت رشد مو
  • فولیکول های غیر فعال را فعال می کند
  • سبب نشاط وتقویت موهای نازک و شکننده می شود

نتیجه‌گیری

رشد و تقویت مو ها به عوامل متعددی بستگی دارد افراد باید در هر بازه سنی ای که قرار دارند به سلامت و رشد مو های خود بیاندیشند و از مواد مناسبی برای رشد آن استفاده کنند و با مراجعه به مراکز پزشکی مربوطه مشکلات خود را برطرف سازند و از کارهای خود سرانه جلوگیری کنند تا با کمترین هزینه بتوانند بهترین نتیجه را دریافت کنند.

زلف بر باد مده تا ندهی بر بادم
ناز بنیاد مکن تا نکنی بنیادم…
زلف را حلقه مکن تا نکنی در بندم
طره را تاب مده تا ندهی بر بادم…
“حافظ”


برچسپ ها:
تقویت مو
رشد و تقویت مو
روش های تقویت مو
روش های موثر در تقویت و رشدِ مو
عوامل ریزش مو

ارسال دیدگاه