پروتز اندام ها: روش های زیبایی اندام ها (پروتز و ایمپلنت و…)

پروتز اندام ها: روش های زیبایی اندام ها (پروتز و ایمپلنت و…)

زیبایی

آدمي با ايجاد این تغييرات زیبایی در بدن، در پي برطرف ساختن نواقص و بدنبال رفع نياز فطري و روحي و اجتماعي خود به کسب زيبايي بیشتر بوده است. در این روش های از انواع جراحی های زیبایی، استفاده از پروتز و ایمپلنت و سایر موارد استفاده می شود.

در سال هاي اخیر جراحی های زیبایی در دنیا روند رو به رشدی از خود نشان داده است. انجمن جراحی پلاستیک انگلیس حدود 34 درصد افزایش تقاضا براي جراحی پلاستیک برای زیبایی را در سال 2005 نسبت به مدت مشابه سال قبل اش گزارش نموده است. از جمله این تقاضاها انجام پروتز برای نقاط مختلف بدن می باشد.

این پدیده صرفاً معطوف به کشورهاي اتحادیه اروپا نشده است بطوری که انجمن جراحی پلاستیک ایالات متحده آمریکا نیز میزان رشد این نوع از اقدامات جهت کسب زیبایی را بین بازه زمانی ده ساله سالهای 2007-1997 را به میزان 446 درصد گزارش نموده است.

درکشورهاي در حال اما این رشد توسعه بخصوص در بین جوانان بسیار قابل توجه بوده است که عمدتاً بدلیل ایجاد نگرش مثبت در جوانان نسبت به عمل های جراحی زیبایی بعنوان ابزاري براي بهبود ظاهر بوده است.

در 20 سال اخیر اعمال جراحی زیبایی در ایران نیز رشد بسیار چشم گیري داشته و همچنین سن تقاضا براي این اعمال نیز به طور خیلی بالایی، کم شده است.

در ایران هر ساله بیش از 30 هزار جراحی زیبایی صورت می گرید که 60 درصد این موارد مربوط به جراحی بینی و بقیه آن مربوط به سایر جراحی هاي زیبایی و پلاستیک بوده است.

بر اساس آمارهای ارایه شده بر اساس جراحی پلک و صورت ایران در رده 4 و از نظر لیپوساکشن، پروتر سینه وجراحی شکم پس از آمریکا در رده 2 قرار دارد. در این مقاله به بررسی انواع روش های زیبایی از نظر استفاده از پروتز و ایمپلنت خواهیم پرداخت.

روش های زیباسازی اندام ها

در طول قرن های متمادی انسان همیشه در پي بهره از روش هايي براي زيباسازي و بهتر جلوه دادن بدن و صورت خود بوده است، شیوه های كه متناسب با شرايط و زمان هاي گوناگون متفاوت است. آدمي با ايجاد این تغييرات زیبایی در بدن، در پي برطرف ساختن نواقص و بدنبال رفع نياز فطري و روحي و اجتماعي خود به کسب زيبايي بیشتر بوده است.

با پيشرفت علم پزشكي در حیطه زیبایی، و گسترش و پیشرفت جراحي هاي زيبايي امروزه به انواع روش های زیبایی در حكم يكي از مصاديق دخل و تصرف در بدن، جهت زيباسازي بدن ، توجه شده است. كوچك كردن و فرم دادن بينى، بزرگ كردن لب و حجم دهی به آن، ساخت گونه هاي مصنوعی برجسته، بزرگ كردن سایز سينه ها، كوچك كردن و از بین بردن شكم، باريك كردن ران ها و پا، صاف كردن چين وچروك های صورت و كشيدن پوست بدن و … ازجمله مواردي بوده است كه سالانه افراد زیادی براي به دست آوردن زيبايي دلخواه بر قسمت های مختلف بدن خود استفاده مي كنند. در این روش های از انواع جراحی های زیبایی، استفاده از پروتز و ایمپلنت و سایر موارد استفاده می شود.

جراحی زیبایی

جراحي زيبايي يكي از رایج ترين اعمال جراحي بدن و صورت اسـت و ميزان متقاضيان آن، هم روزه افزايش مي يابد. جراحی زیبایی و پلاستیک، نوعی جراحی ترمیمی است که براي رفع ضایعات مادرزادي و نواقص بدن استفاده میشده اما در ادامه با پیشرفت علم پزشکی جهت زیبایی نیز بکار گرفته شد، می توان گفت جراحی پلاستیک زیبایی روشی موثر براي تغییر ظاهری بدن حتی در غیاب بیماري، جراحت، نقص ارثی و مادرزادي بوده است می تواند باعث ارتقاء کیفیت زندگی افراد بشود.

جراحی پلاستیک یک تخصص پزشکی است و از اقسام جراحی پلاستیک می باشد. هرچند جراحی زیبایی شناخته شده ترین جراحی پلاستیک است، اما باید دانست که بسیاري از جراحی هاي پلاستیک، عمل زیبایی محسوب نمی شوند و داراي انواع مختلفی از جمله جراحی ترمیمی، جراحی دست، جراحی سوختگی و ریزجراحی می باشد.

در واقع چنانچه جراحی براي رسیدن به زیبایی با هر هدفی انجام شده باشد، در نوع جراحی هاي زیبایی قرار گرفته و چنانچه براي ترمیم نواقص در عضو و یا اصلاح عملکرد عضو صورت پذیرد، نمی تواند جراحی زیبایی نام گیرد.

پروتزهای زیبایی

امروزه پروتزهاي بسيار طبيعي و با دوام براي استفاده کنندگان خواستار زیبایی در دسترس همگان هستند. در کل پروتزها با اين هدف طراحي شده اند که کارايي عضو بدن را بطور کامل بازيابي کنند بدون اين که زيبايي از دست رفته آن را جايگزين نمایند.

دراین بین خصوصيات موادی مانند سيليکون این امکان را ميدهند که با کسب راحتي بيشتر، امکان انتقال هماهنگ و بازيابي زيبايي و کارکرد از دست رفته در عضو به واقعيت ممکن باشد. ظاهر این نوع از پروتز هماهنگ با ويژگي هاي منحصر به فرد در هر فرد ساخته و از مزاياي ديگر آن نیز هماهنگی بين پروتز و عضو شخص است، که باعث مي شود بيش از پيش زيبايي عضو بازيابي شود.

در سال های قبل پروتزها با هدف بازگرداندن کارکرد از دست رفته عضو مشکل دار بدون در نظر گرفتن شکل ظاهری آن و یا ایجاد ظاهری طبیعی استفاده می شدند. گاهی اوقات پروتز زیبایی به یک پوشش با امکان جابجایی و پوشیدن و درآوردن مانند یک دستکش است که بر روی دست مصنوعی فرد قرار می گیرد و یا مالنند یک جوراب با رنگ گوشتی هر فرد است که بر روی پا قرار می گیرند.

پیشرفت هنر ساخت پروتزهای زیبایی و از طرفی بهبود فن آوری ساخت و همچنین مواد اولیه ساخت این پروتزها توانست پروتزهای بسیار شگفت انگیز طبیعی را در اختیار افراد متقاضی اندام مصنوعی قرار دهد تا حدی که امروزه گاهاً تمایز عضو مصنوعی ساخته شده با پروتز از عضو واقعی انسانی دشوار شده و نمی توان با قطعیت تمام گفت که انگشت،دست، پا، سینه، بازو و سایر اندام مصنوعی است. در تقسیم بندی جنس انواع پروتزها از 4 دسته داریم:

  1. انواع پروتز از جنس سیلیکون بوده که به آن سیلاستیک نیز گفته می شود.
  2. انواع پروتز از جنس گورتکس می باشد
  3. انواع پروتز پروتزهای مدپور هستند.
  4. انواع پروتز پروتز گورتکس است.

در این دسته بندی خواص سیلیکون باعث شده تا راحتی فوق العاده و سطحی عاری از درز و ظاهر و اندازه ی تا حد ممکن منطبق با عضو طبیعی برای انسان فراهم گردد. بطور کل انواع پروتز های سیلیکونی به این شرح می باشند:

  1. پروتزهای متحرک که غضروف مفصل بین استخوان ها را در آنها فراهم می کند. در طول زمان، غضروف می تواند از بین برود و در نهایت باعث می شود که استخوان ها در برابر یکدیگر قرار بگیرند. این پروتزها می توانند برای جایگزینی مفاصل آسیب دیده مورد استفاده قرار بگیرند. مفصل ران، زانو و شانه معمولا با پروتز جایگزین می شوند
  2. پروتز بازو و پا که برای جایگزینی اندام های از دست رفته مورد استفاده قرار می گیرند. انواع مختلف پروتزهای متحرک بدن وجود دارند که به وسیله یک کابل به بدن متصل می شوند.
  3. پروتزهای زیبایی که این نوع عملکرد را بهبود نمی بخشند، اما برای بهبود ظاهر یک قسمت از بدن مورد استفاده قرار می گیرند. مانند پروتزهای پستان و باسن.

پروتزهای زیبایی در اندام های مختلف بدن صورت می گیرد :

پروتز چانه و فک :

پروتز و برجسته سازی چانه یکی از اعمال زیبایی بدون خطر و جایگزین عمل جراحی است که در آن چانه عقب رانده شده را اصلاح و ظاهر چانه و گردن بهبود خواهد یافت. همچنین در این روش اگر چربی انباشته شده در ناحیه گردنی فرد جمع شده باشد بنا بر تقاضی متقاضی همزمان با عمل پروتز چانه، لیپوساکشن یا لیفت گردن هم انجام خواهد شد.

عمل پروتز چانه از طریق یک شکاف کوچک و نامشخص در زیر چانه و در مدت زمان حدود 5/0 ساعت انجام می‌شود. این عمل جراحی تحت بیهوشی موضعی انجام و بیشتر بیماران پس از یک هفته می‌توانند به زندگی و فعالیت‌های روزمره خود بپردازند. شکل‌های مختلفی از پروتز چانه امروزه وجود دارد.

برخی از این پروتزها با وسعت زیادی دور استخوان فک پیچیده و برخی از این پروتزها نیز بسیار باریک بوده و تنها در نوک چانه خود را نشان می‌دهند. ایمپلنت‌های چانه می‌توانند خیلی نازک یعنی تنها در طول ناحیه بوده و باریکی برجستگی ایجاد کرده باشند، یا می‌توانند بسیار دراز بوده باشند. این پروتزهای چانه از مواد سیلیکونی مقاوم و یا مواد دیگری ساخته می‌شود.

پروتز فک

شکل 1 : عمل جراحی کاشت پروتز چانه

پروتز سینه :

جراحی‌های زیبایی در سینه، روشی است که با استفاده از تکتولوژی های نوین و پیشرفت علم برای این دسته از بانوان خواستار افزایش یا کاهش سایر سینه به ارمغان آورده است. انواع جراحی‌های سینه عبارتند از:

  • بزرگ کردن سینه با پروتز
  • کم کردن و کوچک کردن سایز سینه
  • ماستوپکسی و یا لیفت سینه
  • تزریق ژل در سینه
  • تزریق چربی در سینه
  • بازسازی سینه

ایمپلنت پستان نوعی عمل زیبایی است که در آن کیسه های سیلیکونی را داخل بافت سینه قرار میدهند و اندازه پستان را معمولاً بزرگ تر از قبل میکنند.

این عمل 2 نام تخصصی دیگر به نام های کاشت پستان و درون کاشت پستان دارد. پروتز یا ایمپلنت سینه به معنای افزایش سایز پستان با مواد ایمپلنت یا روش پروتز بوده است.

جنس این پروتزها معمولا از سیلیکون بوده و از طریق برشی که در ناحیه چین قسمت تهتانی سینه ایجاد می‌شود در داخل سینه قرار داده می شوند.

امروزه استفاده از رشو کاشت سینه به روشی بسیار رایج و محبوب جهت تغییر شکل ظاهری و بزرگ نمودن سینه بانوان تبدیل شده که هر ساله به تعداد افرادی که برای انجام این جراحی به پزشکان جراخ و متخصصین زیبایی کشور مراجعه می‌کنند، رو به فزونی است.

این نوع کاشت پروتز سینه مغمولا بعد از عمل جراحی سرطان سینه نیز امکان‌پذیر است. همین موضوع می‌تواند به بازگشت روحیه بیماران مبتلا به سرطان نیز کمک شایانی بکند.بسته به نوع جراحی و نیز شرایط بیمار، پزشک جراح می‌تواند از بین انواع پروتز سینه یک مدل را انتخاب کند.

در حال حاضر، انواع پروتز سینه ای را برحسب برجستگی هایش به سه دسته تقسیم می‌کنند که عبارتند از:

  • پروتز با برجستگی کم
  • پروتز با برجستگی زیاد
  • پروتز با برجستگی خیلی زیاد

همچنین از نظر جنس و مواد و متریال استفاده‌شده برای تولید پروتز سینه ها، می‌توان دسته‌بندی زیر را تعریف کرد:

پروتز آب نمکی : پروتز آب نمکی از انواع پروتز سینه بوده که گرد است و با محلولی از نوع آب‌نمک (سالین) پر شده است.

پروتز سیلیکونییکی: از دیگر انواع پروتز سینه، پروتز سیلیکونی است. این پروتز هم مانند پروتز آب نمکی گرد اما درون آن را با ژل چسبنده‌ پر شده بر این اساس شکل زیباتر و طبیعی‌تری دارد.

پروتز سینه

شکل 2 : پروتز سینه

پروتز باسن:

استفاده از پروتز در قسمت باسن سبب می‌شود باسن، برجسته و دارای فرمی زیباتر از قبل شود و افراد از اندام خود در ناحیه باسن رضایت پیدا کنند.

افرادی که قصد انجام این عمل را دارند می‌توانند باسن خود را از طریق پروتز و یا لیفت نمودن سطح باسن بزرگ،خوش فرم و زسیا و برجسته‌ نمایند. افراد با انگیزه‌های مختلفی برای انجام این عمل اقدام می‌کنند.

این پروتز نیز از لایه‌ی از جنس سیلیکون ساخته شده و کاملاً انعطاف‌پذیر می‌باشد و در ساخت و از لحاظ ساخت کاملاً طبیعی باشد و شبیه به باسن طبیعیانسان طراحی و ساخته شود. برای انجام این عمل نیز مثل عمل پروتز سینه از پروتزهای با انواع مختلف استفاده می‌شود. محل قرار گرفتن پروتزهای باسن به‌ گونه‌ای می باشد که آسیبی به اعصاب حساس باسن و نواحی استخوان ناحیه باسن وارد نشود و دور از آن‌ها قرار گیرد. پروتزها را در سه قسمت از ناحیه باسن می‌توان جاگذاری کرد:

  • زیر فاشیا
  • لابلای عضلات باسن
  • زیر عضلات باسن

پروتز باسن

شکل 3 : پروتز باسن

پروتز لب:

پروتز لب با گذاشتن جسمی جامد خارجی در داخل لب به برجسته کردن و خوش فرم ساخت لب می‌ پردازد. این جسم طوری است که در کناره‌ های لب باریکتر شده و طرحی مشابه لب خواه داش.

این جسم جامد است از سیلیکونهای خیلی نرم ساخته شده که وقتی در لب فرد کاشته می‌ شود در وی احساس ناراحتی نباشد. طول و ایمپلنت لب متنوع و تنها بعد از آزمایش بر روی هر فرد انتخاب میشود.

پروتز لب

شکل 4 : پروتز لب

پروتز دست و پا:

استفاده پروتز زیبایی دست و پا برای اهداف ظاهری و زیبایی قبلا رایج بوده است، اما جنبه عملکردی آن در آن زمان در نظر گرفته نشده بود اما با گذشت زمان و استفاده بیشتر نقش اين نوع پروتز در ظاهر و زیبایی و هم در عملكردهای منفعل کننئده اندام مشاهده می‌شود.

پروتز‌های ثابت دست مصنوعی نوعی از این پروتزها هستند ک صرفا برای زیبایی استفاده می‌شوند اما بر خلاف این پروتزهای ثابت، پروتزهای متحرک دست و پا ابزاری اند که این امکان را به فردی با عضو قطع شده می‌دهند که امورات لازم خود را مثل گذشته انجام دهد. البته پروتز‌های متحرک دست و پا در تمامی موارد، از نظر زیبایی نمی‌توانند مانند پروتز‌های ثابت باشند.

پروتز پا پروتز دست

شکل 5 : پروتز های دست و پا و انگشت

پروتز گوش:

آسيب هاي گوش خارجي مي توانند به دليل تروما ايجاد شده، يا مادرزادي باشند،ترميم و جراحی زیبایی ضايعات گوش خارجي به روشهاي مختلفي انجام مي گيرد. اين روش ها عبارتند از:

  • بازسازي گوش با پيوند اتوژن
  • بازساي گوش با ايمپلنت هاي جمجمه اي صورتي

در روش اول پيوند اتوژن غضروف و بافت نرم صورت گرفته و در روش دوم نیز به كمك ايمپلنت مي توان پروتزهاي گوش متكي به استخواني تهيه كرد كه مورد قبول بيمار بوده و بر بسياري از مشكلات پروتزهاي صورتي فايق آيد. محاسن استفاده از پروتزهاي فكي صورتي متكي بر ايمپلنت به این شرح اند:

  • افزايش گير و ثبات پروتز
  • فقدان واكنش هاي پوستي ناشي از چسب ها
  • سهولت و دقت در نشاندن پروتز توسط بيمار
  • افزايش بهداشت پوست و راحتي بيمار
  • كاهش ميزان نياز به نگهداري روزانه
  • افزايش دوام و طول عمر پروتز
  • امكان ساخت پروتز با مارجينهاي نازك
  • حصول زيبايي بيشتر

پروتز گوش

پروتز نهایی گوش – تمپلیت جراحی

مزایا و عوارض پروتز

از آثار مثبت استفاده از پروتز ها می توان رضایت و بهبود کیفیت زندگی افراد و همچنین زیبایی و برجستگی مناسب و مورد نظر افراد در اندام مختلف بخصوص لب، سینه، باسن مورد اشاره می باشد. در این میان جنبه های مرتبط با کیفیت زندگی و رضایتمندی افراد مهم ترین اثر مثبت استفاده از این موارد پروتز ها است.

البته استفاده از پروتز در زیبایی های اندام عوارضی نیز بجا می گذارد ،از عوارض پروتز لب با تزریق چربی می توان به ایجاد برجستگی‌های دون دون و نیز ایجاد فرورفتگی و برجستگی های بیش از حد در محل تزریق اشاره کرد. از عوارض پروتز سینه می توان به موارد خاصی از جمله خونریزی دور و بر پروتز، عفونت و انقباض کپسولی در سینه ها اشاره نمود جراحی پروتز باسن، نیز همانند دیگر جراحی ها عوارضی چند دارد و ممکن ؛ از قبیل عفونت در باسن، جا به جایی پروتزها به مرور زمان، خونریزی و پارگی پروتز باسن، درد شدید باسن، نا متقارنی دو طرف باسن ها، تجمع خون و غیره به وجود آید.

البته لازم بذکر است سازمان مدیریت غذا و دارو در ایالات متحده امریکا به این نتیجه رسیده است که هیچ سند و مدرکی دال بر اینکه ژل سیلیکون، که پروتزها با آن پر میشوند، ایمنی ندارند وجود ندارد هرچند مدارک کم و ناکافی برای اثبات ایمنی آن وجود دارد.

روش مطالعه

در این مطالعه از روش کتابخانه ای برای جمع آوری اطلاعات مربوط به ادبیات موضوع و پیشینه تحقیق از کتب، مقالات و پایگاه های اینترنتی استفاده گردید. بر این اساس تحقیق از نوع تحلیلی با تاکید بر منابع کتابخانه ای می باشد.

نتیجه گیری

کسب زیبایی همواره مورد نظر افراد بوده و بر این اساس احساس رضايتمند از زندگي مفهومي پايدار و آشنا اسـت، رضايت از زندگي محصول سلامت روان و جسمی است که نشـانه ي پويـايي کیفیت زنـدگي افراد اسـت.

امروزه صنعت زیبایی و عوامل مرتبط به آن گسترش زیادی یافته است و استفاده از پروتز و ایمپلنت در جراحی های زیبایی روز به روز افزایش است بطوری که کل افرادی که در صف انتظار براي جراحي هاي زيبايي صورت و قسمت های مختلف بدن خود جهت زیبا سازی، فرم دهی، حجم دهی و سایر موارد هسـتند بـا اين اميد كه كيفيت زندگي خود را تغيير دهند به این روش های زیبایی روی می آورند.

اما لازم بذکر است تغيير كيفيـت زنـدگي از طریق کسب زیبایی ناشی از خوش فرم سازی اندام تنهـا دليـل براي انجام اين نوع جراحي ها نمي باشد بلکه و البته بسیار زیاد برای بیشتر افراد درگیر با این نوع روش ها بجهت زيباتر شدن چهره و اندام و در برخی از افراد نیز جنبـه درمـاني بـراي بازسـازي اندام های مختلف ناشی از قطع عضو تصادفات، ترمیم ناشی از سوختگی، معلولیت مادرزادی یا … صورت می گیرد.

بر این اساس اتفاقات بسیاری ممکن است در لزوم استفاده از جراحی های پروتز زیبایی اثرگذار باشند. حوادث فیزیکی چون تصادفات و یا بیماری، همچنین انجام جراحی هایی که منجر به تغییر فرم اندام در بدن شود که این امر ایجاد نقص در فیزیک افراد کند. با پیشرفت تکنولوژی این مشکل با انجام جراحی انواع پروتز برطرف شده است. البته با توجه به آمارهای رسمی این نوع از اعمال زیبایی امروزه برای خانم ها بسیار حیاتی و پرکاربرد شده است.

زیباسازی اندام، فرم دهی لب ها، بزرگ کردن سینه و فرم دادن قوسی مانند باسن امروزه بخصوص در کشور ما با توجه به تغییرات فرهنگی بسیار فراوان دیده می شود البته بیشترین کاربرد این جراحی استفاده از پروتز سینه است که با وجود عوارض و آثارش که بیان شد بسیار مورد تقاضا بوده است. در این مقاله مروری ضمن آشنایی با انواع روش های زیبایی بطور خاص پروتز به بیان انواع آن و همچنین آثار مثبت و عوارض این روش پرداخه شده است.

 


برچسپ ها:
انواع پروتز
انواع پروتزهای زیبایی
پروتز سینه و باسن
پروتز مصنوعی اندام چیست؟
پروتز ها چه کاربردی دارند و در چه بیماری هایی استفاده میشوند
روشهای زیباسازی اندام ها
مزایا و عوارض پروتز

ارسال دیدگاه

  • شادی

    سلام
    از بعضی از مطالب سایت شما بازدید کردم
    سایت بسیار جالبی دارید با مطالب بسیار خوب و ظاهر زیبا و البته سؤ خوب
    لطفا از سایت های من هم دیدن نمایید و نظرتان را برای بهتر شدن سایتام بگویید
    عالی بودین