تزریق چربی به بدن چگونه است و برای کدام نواحی کاربرد دارد؟

تزریق چربی به بدن چگونه است و برای کدام نواحی کاربرد دارد؟

تزریق چربی | زیبایی

امروزه پزشکان روشها و مواد مختلفی را برای بازگرداندن جوانی و شادابی به ظاهر شما پیشنهاد می کنند. روشهای تزریقی یکی از شایعترین روشها و چربی یکی از شایعترین موادی است که برای این منظور

تزریق چربی چیست؟

امروزه پزشکان روشها و مواد مختلفی را برای بازگرداندن جوانی و شادابی به ظاهر شما پیشنهاد می کنند. روشهای تزریقی یکی از شایعترین روشها و چربی یکی از شایعترین موادی است که برای این منظور استفاده می شود. تزریق چربی به بدن (یا انتقال چربی) به روشی اطلاق می شود که در آن چربی از شکم و یا دیگر نواحی بدن فرد گرفته شده و به صورت (یا به سایر نواحی مورد نظر فرد) تزریق می شود. هدف از این روش اضافه کردن حجم صورت، لب ها، باسن و یا دستها می باشد که باعث می شود نمای آن پرتر و جوانتر شود. تزریق چربی  به بدن می تواند فرورفتگی صورت و بعضی از انواع اسکار را پر کرده و باعث بهبود ظاهر آنها شود. تزریق چربی صورت، از طریق ایجاد پُری و برآمدگی، باعث درجاتی از لیفت در بافت صورت می شود. تزریق چربی ممکن است به تنهایی یا همراه با سایر روش هایی مانند لیفت صورت یا ابرو انجام شود. مانند سایر روشهای تزریقی چربی باعث کاهش یا برطرف شدن چین و چروکها می شود. چربی را می توان در حجم بیشتر در مقایسه با سایر فیلرها استفاده کرد، این به معناست که تزریق چربی می تواند علاوه بر برطرف کردن خطوط ناشی از پیری، خطوط اطراف چشمها، صورتی پرتر و جوانتر و نمای بهتر و پوست صافتر را ایجاد کند. تزریق چربی به لایه های عمقی بافت صورت، ظاهر لاغر و استخوانی صورت را که اغلب در اثر افزایش سن ایجاد می شود از بین می برد.

عمل پیوند چربی چگونه انجام می شود؟

چربی از یکی از اندام های شما استخراج می شود، شسته شده و پالایش می شود و بعد توسط سوزن های مخصوص زیبایی به نواحی مد نظر تزریق می شود. ممکن است نیاز باشد برای دستیابی به نتایج دلخواه، نیاز به تکرار چند باره این عمل باشد.
تزریق چربی به بدن را می توان در سه مرحله توضیح داد:

استخراج چربی

پزشک شما با کمک خودتان یک ناحیه را برای استخراج چربی انتخاب کرده و آن جا را بی حس می کند. سپس یک برش کوچک در آن جا ایجاد می کند، از یک روش استریل سازی استفاده کرده، سپس از یک مکنده برای استخراج چربی استفاده می کند.

پالایش و انتقال چربی

زمانی که مقدار مورد نظر چربی را از آن ناحیه استخراج کردند، جراح آن را پالایش میکند و سلول های چربی را برای انتقال با سرنگ های کوچک آماده می کند. خاص سازی چربی ممکن است با سانتریفیوژ کردن آن و حذف ناخالصی ها صورت بگیرد.

قرار دادن آن در محل مورد نظر

ناحیه مورد نظر برای پیوند آماده خواهد شد. جراح شما یک سوزن یا لوله را به مکان مورد نظر و ناحیه برش داده شده وارد می کند. سوزن معمولا برای چند بار به ناحیه ی مورد نظر وارد شده و خارج می شود. هر بار که سوزن خارج شود، مقداری از چربی طبیعی با دقت به روی بافت قبلی اضافه خواهد شد. این عمل چندین بار تا بدست آوردن نتایج دلخواه و به وجود آمدن بافت چربی مورد نظر تکرار خواهد شد. بعضی از جراحان توصیه می کنند تا ناحیه ی پیوند برای نتایج رضایت بخش ماساژ داده شود. دیگران توصیه می کنند برای بدست آوردن خطوط مناسب از روش جایگذاری استفاده کنند. ممکن است پزشک ناحیه پیوند را با باند بپوشاند.

هدف پزشک زیبایی شما این است که شما به زیباترین و طبیعی ترین نتایج برساند ، همچنین عمل جراحی آسان و راحتی را تا حد ممکن تجربه کنید.

کاربردهای تزریق چربی

کاربرد اصلی روش تزریق چربی به بدن پر کردن بخش هایی از بدن است که به دلیل کاهش ناگهانی وزن با بالا رفتن سن دچار افتادگی و خطوط (چین و چروک) شده اند. بنابراین می توان مهمترین کاربردهای این روش زیبایی را به شرح زیر لیست کرد:

  • رفع خط خنده و اخم
  • حجیم کردن لب ها
  • حجیم کردن گونه ها
  • رفع مشکلات چانه و فرم دهی آن
  • از بین بردن چین و چروک صورت
  • جوان سازی دست و کاهش ظاهری عروق زیر پوست
  • حجیم کردن سینه ها و رفع عدم تقارن در آنها
  • حجیم کردن باسن
  • حجیم کردن ساق پا
  • رفع چین خوردگی های بدن
  • جوان سازی واژن
  • اصلاح وضعیت ظاهری بدن و متقارن کردن بخش های مختلف آن
  • اصلاح جای زخم، فرو رفتگی ها و پر کردن بخش های مختلف بدن
  • تزریق چربی در صورت

تزریق چربی برای رفع چین و چروک‌های صورت مانند خطوط خنده، خط اخم، خطوط افقی پیشانی یا خطوط پنجه کلاغی (در اطراف چشم) بسیار مناسب است. در این حالت، چربی از شکم، ران یا سایر بخش‌های بدن شما معمولاً به کمک روش لیپوساکشن استخراج شده و پس از آماده‌سازی به بخش‌های مورد نظر تزریق می‌شود. فرورفتگی‌های ناشی از افزایش سن یا چاله‌های ناشی از آکنه و جوش هم به خوبی با این روش قابل درمان است. افزایش حجم لب‌ها، کانتور خط فک، رفع عقب رفتگی چانه و موارد این چنینی نیز با تزریق چربی برطرف می‌شوند.

در ادامه انواع تزریق چربی به صورت،گردن و دست و نواحی دیگر را شرح می دهیم.

تزریق کردن چربی به صورت، گردن و پشت دست ها

تزریق کردن چربی به صورت، گردن و پشت دست ها

تزریق چربی در پستان‌ها

در صورتی که می‌خواهید کمی حجم پستا‌ن‌های خود را افزایش دهید، کاندیدای خوبی برای تزریق چربی به پستان‌ها هستید، اما توجه داشته باشید که برای این کار پستان‌های شما باید شکل و بافت پوستی مطلوبی داشته باشد. در صورتی که افتادگی پستان‌ها زیاد بوده، قوام پوست پستان‌ها ضعیف است یا می‌خواهید افزایش حجم زیادی داشته باشید، تزریق چربی چندان برای شما مناسب نیست.
اگر قبلاً ایمپلنت پستان انجام داده‌اید و حالا می‌خواهید شکل یا حجم پستان‌ها را بهبود ببخشید، می‌توانید از تزریق چربی به  استفاده کنید. گاهی بعد از ایمپلنت، کمی ناهماهنگی در شکل ظاهری پستان‌ها مشاهده می‌شود. در این موارد استفاده از چربی برای رفع نقایص بسیار مناسب است.
اگر در اثر لامپکتومی به دلیل سرطان سینه، پستان‌ها دچار مشکلی شده باشند، تزریق چربی روش بسیار مناسبی برای پر کردن و رفع نقایص ایجاد شده خواهد بود. از تزریق چربی می‌توان برای بازسازی کلی پستان‌ها بعد از ماستکتومی (پستان‌برداری) هم استفاده کرد. البته در این حالت معمولاً به ۲ تا ۴ جلسه‌ی درمانی نیاز دارید.

تزریق چربی به بدن چگونه است و برای کدام نواحی کاربرد دارد؟

تزریق چربی به باسن

حجم‌دهی به باسن

بسیاری از افرادی که می‌خواهند باسنی پر و با انحنای بیشتری داشته باشند می‌توانند از روش «لیفت باسن برزیلی» استفاده کنند. این روش نوعی تزریق چربی به باسن است که بدون نیاز به ایمپلنت، باعث افزایش انحنا و حجم باسن می‌شود. در این روش از لیپوساکشن برای خارج کردن چربی از نواحی مجاور و از تزریق چربی برای پر کردن باسن استفاده می‌شود.

جوانسازی پوست دست

برای جوانسازی پوست، افزایش حجم و پوشاندن تاندون‌ها و عروق سطحی که در سنین بالا در پشت دست قابل مشاهده هستند، می‌توان از تزریق چربی به دست استفاده کرد.

تزریق چربی به بدن چگونه است و برای کدام نواحی کاربرد دارد؟

تزریق چربی به دست

تزریق چربی به واژن

یکی از روش های مناسب برای جوان سازی واژن تزریق چربی است. این روش معمولا برای افرادی که به دلیل سن بالا، در نواحی واژن خود دچار افتادگی شده اند مفید است. این عمل برای کسانی که دچار عفونت رحم و یا واژن هستند تا زمان درمان کامل آن، توصیه نمی شود.

قبل از انجام تزریق چربی رعایت چه نکاتی توسط بیمار لازم است؟

لازم است بیمار از وجود هر گونه آلرژِی (اعم از غذایی ، دارویی ، یا سایر عوامل محیطی) پزشک را مطلع سازد.
درمورد کلیه داروهایی که مصرف می کند (اعم از آنهائیکه طبق تجویز پزشک مصرف می کند و یا بدون نسخه مصرف می کند) پزشک خود را مطلع سازد.

از مصرف داروها یا ترکیبات گیاهی یا غذاهایی که باعث رقیق شدن خون می شوند خودداری نمائید.

از 2 هفته قبل از تزریق چربی به بدن ، از مصرف آسپیرین یا داروهای حاوی آسپیرین یا سایر داروهای ضد التهاب مانند بروفن، ژلوفن، ایندومتامین و دیکلوفناک و .. خودداری نماید.

اقدامات و مراقبت های پس از تزریق چربی

به طور کلی می توان اقدامات احتیاطی که باید بعد از انجام این عمل رعایت کنید را به شرح زیر اعلام کرد. البته توجه داشته باشید که قالب این موارد درباره تزریق چربی های گسترده مثل تزریق چربی به بدن است و همه آنها در مورد تزریق چربی های صورت صدق نمی کند.

برای کاهش تورم و کبودی تا 3 روز بعد از عمل از کیسه یخ استفاده کنید. برای نواحی اهدا کننده چربی نیز می تواند از این شیوه برای کاهش عوارض بهره ببرید. نکته مهم در مورد تزریق چربی به بدن این است که تا 3 الی 4 روز بعد از عمل، ورم در حال افزایش است. اما این موضوع کاملا طبیعی است و کم کم از بین می رود. چراکه بافت چربی دچار نشست می شود و پزشکان برای کسب نتیجه مطلوب مجبورند تا حجم بیشتری چربی به ناحیه تزریق کنند.

بعد از تزریق ممکن است یک طرف قسمت تزریق شده از طرف دیگر متفاوت به نظر برسد. این موضوع هم طبیعی است. این ناهماهنگی بعد از چند روز از بین می رود و اگر این مشکل حل نشد، باید یک جلسه تزریق می توان آن را ترمیم کرد.

برای کاهش تورم پس از تزریق چربی به بدن باید مصرف نمک را کم کنید.

در دوره نقاهت از انجام فعالیت های سنگین و کارهایی که نیاز به خم شدن طولانی دارد اجتناب کنید. البته محدودیت حرکتی برای بخشی که چربی از آن برداشته شده وجود ندارد. اما باید مراقب افزایش فشار شکمی که به افزایش تورم منجر می‌شود بود.

بهتر است تا دو روز بعد از عمل به حالت نیمه نشسته بخوابید.

تغییرات ایجاد شده تا 1 سال ادامه دارد و از بین رفتن تورم نیز ممکن است 6 ماه زمان نیاز داشته باشد.

برای تحمل درد معمولا مسکن تجویز می شود.

در هفته اول درمان، تا می توانید استراحت کنید.

انجام فعالیت های سبک مانند مطالعه و تماشای تلویزیون منعی ندارد.

برای انجام ورزش های سبک باید 1 الی 2 هفته صبر کنید. اما برای فعالیت های سنگین به 4 تا 6 هفته زمان نیاز دارید.

تا 6 هفته ممکن است چربی تزریق شده جذب شود. اما بعد از این زمان چربی باقی مانده ثابت است. یادتان نورد که حجم چربی با تغییر وزن بدن شما تغییر می کند. اگر بعد از تزریق دچار افزایش وزن شوید این افزایش وزن ممکن است در محل های تزریق بیشتر نمود پیدا کند.

تا 10 روز بعد از تزریق، از قرار دادن بدن در مجاورت حرارت بالا، مانند استفاده از سونا و جکوزی و وارد کردن ضربه به ناحیه خودداری کنید.

در طول دو هفته اول ممکن است کبودی از بین برود اما ورم ادامه دارد.

تا 10 روز پس از تزریق چربی به بدن باید از حرارت بالا (سونا ، جکوزی ، بخور) و فشار و ضربه به ناحیه تزریق شده پرهیز کرد.
با رسیدن به هفته سوم، ظاهر بدن شروع به طبیعی شدن می کند. در این مرحله می توانید برای پنهان کردن کبودی و ورم از لوازم آرایش استفاده کنید.

رعایت دستورات پزشک، در نتیجه پس از عمل، نقش بسیار مهمی دارد.

برای جلوگیری از عوارض تزریق چربی دور چشم، باید پس از عمل هر چه سریع‌ تر راه رفتن را شروع کنید تا ورم کاهش پیدا کرده و از تشکیل لخته خون و عوارض تزریق جلوگیری شود.

گاهی برای کنترل ورم پزشک پوشیدن گن را توصیه می کند.

به محض مشاهده علائم عفونت و هر گونه تغییر غیر طبیعی در محل تزریق، پزشک را در جریان بگذارید.

پس از تزریق چربی به باسن به مدت 5 روز رانندگی نکنید و از انجام فعالیت های شدید به شدت پرهیز کنید.

پس از تزریق چربی به باسن باید 6 هفته از گن تجویز شده پزشک استفاده کنید.

بهتر است به مدت 3 هفته پس از تزریق چربی به باسن روی شکم بخوابید.

ماندگاری تزریق چربی

تزریق چربی به بدن در نواحی ای که کمتر تحریک می شوند و خون رسانی بیشتری دارند، ماندگاری طولانی تری را تجربه می کنند. بیشترین ماندگاری تزریق چربی به صورت در نواحی زیر پیشانی، زیر چشم، گونه و پشت دست مشاهده می شود و کمترین ماندگاری نیز مرتبط با خط اخم و لب است.

البته نتایج حاصل از تزریق چربی به بدن و ماندگاری آن به مهارت جراح، نحوه برداشتن چربی و تصفیه آن، روش و محل تزریق بستگی دارد. استفاده از یک فرایند به نام پیوند سلول های کوچک چربی (میکرو چربی) هر چند روش تهاجمی تری نسبت به حالت عادی تزریق چربی است، اما به شما اطمینان می دهد که درصد زیادی از چربی های تزریق شده توسط بدن پذیرفته می شوند.

بعد از تزریق، سلول های چربی مسیر جدیدی برای تغذیه خود در بدن ایجاد کرده و به ترتیب با خون رسانی به خود، در بدن ماندگار می شوند. وقتی این شرایط مهیا شود می توان گفت که نتایج عمل تقریبا ماندگار و طولانی است.

اما همیشه احتمال دارد درصدی از چربی تزریق شده توسط بدن پس زده شود. به همین دلیل گاهی نیاز به تزریق ترمیمی می باشد. نتایج حاصل از تزریق چربی به بدن، از چند ماه تا دو سال متغییر است. اما گاهی نیز با ایجاد شرایطی که در بالا ذکر کردیم، نتایج حاصل از تزریق دائمی می شود.

مزایای تزریق چربی چیست؟

تزریق چربی می تواند به میزان قابل توجهی چین و چروکها و سایر نواقص پوست را کاهش داده یا برطرف نماید. همچنین تزریق چربی به بدن می تواند با ایجاد مجدد نمای خوشایند و دلپذیر، ظاهر جوانتری را برای فرد ایجاد کند.

وقتی چربی با سایر فیلرهای بافت نرم مقایسه می شود، عمده ترین مزیت آن این است که از بدن خود فرد گرفته می شود و صد در صد طبیعی است و احتمال واکنش آلرژیک وجود ندارد.

در مواردی که قرار باشد تزریقی در لایه های عمقی و یا حجمی بیشتر از 10 سی سی انجام شود، انتخاب اول تزریق چربی است.

تزریق چربی ممکن است به تنهایی یا همراه با روش هایی مانند لیفت صورت یا ابرو انجام شود.

از مزایای دیگر چربی، وجود منبع کافی آن در اکثر افراد برای تزریق در نواحی مورد نیاز است.

دوام چربی از بسیاری از فیلرهای قابل جذب (هیالورو نیک اسید) بیشتر است.

مناسب بودن هزینه، کم عارضه بودن و قابل تکرار بودن آن به دفعات مورد نیاز.

قیمت تزریق چربی

قیمت تزریق چربی بر اساس اینکه در کدام ناحیه از بدن انجام می شود و چند سی سی باید تزریق شود توسط پزشک متخصص انجام می شود.


برچسپ ها:
آیا تزریق چربی دائمی است؟
تزریق چربی برای چه افرادی و کدام نواحی مناسب است؟
عوارض تزریق چربی
مزایای تزریق چربی
هزینه تزریق چربی

ارسال دیدگاه