برداشتن خال _ عوامل ایجاد خال و روش های از بین بردن آن

برداشتن خال _ عوامل ایجاد خال و روش های از بین بردن آن

برداشت خال | زیبایی

دو عامل در بروز خال‌های ملانوسیتی اکتسابی مهم است: زمینه ژنتیکی خال‌های ملانوسیتی مادرزادی روش های متعددی برای برداشتن خال وجود دارد. یکی از روش های مرسوم جراحی است. اما مشکل بزرگ در روش جراحی، لزوم انجام برش عمیق جهت برداشتن خال است.

هر نوع تغییر رنگ مشخص در پوست را خال می گویند. امکان رشد خال‌ها در همه جای پوست بدن مانند صورت و اندامها وجود دارد. رنگ خال‌ها معمولاً قهوه‌ای، قهوه‌ای تیره یا مشکی با لبه واضح استو علت رنگ خال ها به دلیل وجود سلول‌های رنگدانه دار پوستی (ملانوسیت) است. در این مقاله شما را با علل ایجاد و راه های برداشتن خال آشنا خواهیم ساخت.

عوامل ایجاد خال

دو عامل در بروز خال‌های ملانوسیتی اکتسابی مهم است:

زمینه ژنتیکی

تعداد خال‌هایی که در طول عمر یک فرد در بدن یا صورتش ظاهر می‌شود، ارثی است. اما زمان بروز این خال‌ها براساس زمینه ژنتیکی هر فرد فرق می‌کند.

بعضی از عوامل محیطی باعث می‌شوند عامل ژنتیکی بروز خال از حالت بالقوه به بالفعل دربیاید و زودتر از زمان موعد ظاهر شوند. نور خورشید یکی از مهم‌ترین عواملی است که در بروز زودتر خال‌های ملانوسیتی اکتسابی نقش دارد، استفاده مرتب از ضد آفتاب و دوری از نور خورشید می‌تواند در پیشگیری موثر باشد.

خال‌های ملانوسیتی مادرزادی

این نوع خال‌ها از بدو تولد در بدن یا صورت افراد وجود دارند و اغلب به‌صورت ضایعات برجسته سیاه یا قهوه‌ای رنگ هستند. خال‌های ملانوسیتی مادرزادی به سه دسته کوچک، متوسط، بزرگ (غول‌آسا) تقسیم می‌شوند. در خال‌های ملانوسیتی مادرزادی بزرگ که اندازه آن‌ها بالای ۲۰سانتی‌متر است احتمال ایجاد ملانوسیت بدخیم زیادتر است. این‌گونه خال‌ها همیشه باید تحت نظر دکتر باشند.

برداشتن خال

برداشتن خال با لیزر یکی از بهترین و سریعترین روش ها و در عین حال بسیار ایمن می باشد. خال صورت بجز در یکی دو جای استثنایی در هر کجای صورت که باشد ظاهر خوبی برای فرد ایجاد نمی کند. اکثر خالها تجمع سلول های رنگدانه ای به نام ملانوسیت هستند. درون ملانوسیت ها ماده ی رنگی به نام ملانین تولید می شود و رنگ تولید شده باعث رنگی شدن سلول های ملانوسیت می شود. توزیع و فراوانی ملانوسیت ها تعیین کننده ی رنگ پوست است. تجمع بیش از حد ملانوسیت ها در مساحت کوچکی از پوست باعث ایجاد خال می شود. گاهی این تجمع با بالا آمدن پوست همان ناحیه همراه می شود که نتیجه ی آن خال برجسته است.

روش های متعددی برای برداشتن خال وجود دارد. یکی از روش های مرسوم جراحی است. اما مشکل بزرگ در روش جراحی، لزوم انجام برش عمیق جهت برداشتن خال است. همین برش عمیق موجب ایجاد جای زخم یا اِسکار می شود. به همین دلیل برداشتن خال با لیزر بیشتر توسط افراد انتخاب می گردد زیرا شانس اسکار و باقی ماندن جای آن کمتر است. اِسکار یکی از معضلات زیبایی است و در عمل، درمان قطعی برای اسکار وجود ندارد. بنابراین توصیه می شود برای برداشتن خالها به هیچ وجه از روش های جراحی استفاده نشود و تا حد امکان برداشتن خال با لیزر انجام گردد مگر در مواقع ضرورت که نتوان از آن کمک گرفت.

از دیگر روش های برداشتن خال استفاده از تکنیک کرایوسرجری یا به اصطلاح کرایو است. در این روش گاز اکسید نیتروژن به سطح پوستی مورد نظر زده می شود و بر اثر سرمای ایجاد شده عروق خونرسان به آن ناحیه یخ می زند و در نتیجه خونرسانی به ناحیه مختل می گردد.

اختلال در خونرسانی، مرگ بافتی یا نکروز را به همراه دارد و نهایتا خال به این شکل برداشته می شود. اشکال اصلی در روش کرایو، عدم تعیین عمق آسیب بافتی است زیرا قوام لایه های زیرین پوست تخمینی است و ممکن است سرمای زیاد باعث نکروز لایه های عمقی پوست و ایجاد اسکار گردد. از مشکلات مهم و قابل توجه روش کرایو تغییر رنگ ناحیه ی عمل است به این معنی که ناحیه ی درمان شده کم رنگ تر یا پر رنگ تر از ناحیه ی اطراف می شود و متاسفانه تغییر رنگ ایجاد شده به روش های مرسوم درمانی پاسخ مناسب نداده و معمولا پایدار است.

از روش های بسیار قدیمی و منسوخ شده، برداشتن خال ها به روش حرارتی یا کوتریزاسیون است که به دلیل عدم تعیین دقیق عمق آسیب بافتی و احتمال زیاد در ایجاد اسکار، به خصوص برای برداشتن خال های صورت توصیه نمی شود و تقریبا یک روش منسوخ شده در برداشتن خال است.

روش‌های برداشتن خال

سوزاندن خال، جراحی، لیزر، آر.اف .

برداشتن خال با سوزاندن آن

یکی از روش‌های قدیمی برداشتن خال است. در این روش خال با دستگاه کوتر از طریق ایجاد گرما به وسیله جریان برق سوزانده می‌شود. از آن‌جایی که خال‌ها معمولاً قسمت‌های عمیقی در پوست دارند،‌ این روش ممکن است فرورفتگی چاله مانندی را در سطح پوست ایجاد کند. روش سوزاندن خال که بیشتر در گذشته استفاده می‌شد، برای برداشتن خال ‌های ریز و سطحی کاربرد دارد، البته امروزه دستگاه‌های رادیو فرکانسی جایگزین دستگاه‌های کوتر شده‌اند که باعث می‌شود به‌کار بردن این روش اثر کمتری روی پوست بگذارد.

جراحی جهت برداشتن خال

این روش پرکاربردترین روش برای برداشتن خال در میان پزشکان است. در این روش با ایجاد بی‌حسی موضعی در محدوده خال، ‌با تیغ جراحی یک برش ساده روی پوست ایجاد و خال از عمق پوست خارج می‌شود، ‌سپس جای آن یک یا دو بخیه ظریف زده می‌شود.

برداشتن خال با لیزر

یکی از بهترین روش ها خالبرداری با لیزر است. در روش برداشتن خال با لیزر عمق آسیب بافتی به طور دقیق تعیین می شود. خال برداری با لیزر برای خالهای مسطح پوستی و یا خالهای جانکشنال (ریشه دار) تنها روش برداشتن خال است. حتی می توان از روش برداشتن خال با لیزر جهت برداشتن خال های ناحیه ی اطراف چشم و پلک ها نیز با محافظت از چشم استفاده کرد. اما گران بودن تکنولوژی به کار رفته و آسیب بافتی مبتنی بر ایجاد حرارت و نتیجتا طولانی شدن زمان ترمیم از نکات قابل تامل برداشتن خال با لیزر است. در این روش روند بهبودی اولیه تا ۲ هفته به طول می انجامد. لیزر یکی از دقیقترین روش ها است که هیچگونه عارضه جانبی یا خطر ایجاد سرطان و یا عوارض جدی برای فرد ایجاد نمی کند.

مراقبت های بعد از براشتن خال با لیزر

  • تا ۴۸ ساعت پس از لیزر از دارو و یا موادی که پوست را به اشعه حساس میکند مانند (هیدروکینون و لایه بردار و رتینویید موضعی) خودداری کنید.
  • از کرمهای بعد از لیزر با نظر پزشک معالج استفاده نمایید.
  • تا ۲۴ ساعت پس از لیزر موضع مربوطه را با آب نشویید.
  • معمولاً در طی جلسه اول و دوم بعد از لیزر خالکوبی، خالها و لکه های جلدی ناحیه لیزر شده ممکن است به دلیل سطحی شدن رنگدانه های عمقی پررنگ تر شود که جای نگرانی نیست و به تدریج کم رنگ تر می شود.
  • زخم سطحی در ناحیه لیزر معمولاً پس از ۴ تا ۵ روز از بین می رود. این زخم نباید به هیچ عنوان کنده شود چون باعث ایجاد لکه دایمی در ناحیه خال می شود. اطراف خال مختصری قرمز و ملتهب می شود که در عرض چند ساعت بر طرف می گردد
  • استفاده از یک کرم ضد آفتاب مناسب با پوست (با صلاحدید پزشک) ضروری است.

برداشتن خال با آر. اف

یکی از روش های بسیار مدرن که در بسیاری از مراکز زیبایی به منظور برداشتن خال از آن استفاده می شود روش رادیوفرکانسی یا آر. اف است. تکنولوژی آر. اف متکی بر تولید و انتقال امواج مایکرووِیو بر سطح پوست است. در این روش به آسانی می توان عمق آسیب بافتی را تعیین نمود و در صورت آگاهی پزشک از ساختمان های پوست و تسلط کافی بر تکنولوژی آر. اف RF احتمال ایجاد اسکار یا جای زخم تقریبا صفر است. از آنجا که اساس آر. اف بر ایجاد حرارت نیست معمولا بهبودی و ترمیم ضایعه ی ایجاد شده از سایر روش ها سریع تر است. قیمت مقرون به صرفه ی روش آر. اف از دیگر نقاط قوت این تکنیک است. توانایی آر. اف در برداشتن خال های اطراف چشم و پلک (حتی لابه لای مژه ها) منحصر به فرد است و با هیچ روش دیگری به خوبی آر. اف نمی توان خال های این نواحی را برداشت. بر این اساس بهترین روش برداشتن خال و ضایعات مشابه پوستی آر. اف است.

برداشتن خال گوشتی صورت با آر اف

از ضایعات دیگری که به خوبی با آر اف قابل برداشتن است Skin Tag یا میخچه های پوستی است. همچنین زگیل ها نیز به خوبی با آر اف قابل برداشتن است. البته در زگیل های راجعه، با توجه به ماهیت ویروسی بیماری بهترین روش استفاده از لیزر و از بین بردن ویروس در عمق پوست می باشد. برای حذف خال با روش آر اف یا لیزر در صورتی که منعی از نظر پزشکی وجود نداشته باشد با یک بی حسی موضعی بدون هر گونه درد یا خونریزی در مدت کوتاهی ضایعه از پوست حذف می گردد. معمولا طی ۲ هفته بهبودی اولیه حاصل خواهد شد.

 


برچسپ ها:
آشنایی با روش های مختلف خال برداری و مقایسه آنها با یکدیگر و مناسب ترین روش خالبرداری به همراه مزایا و معایب هر یک و مراقبت های قبل و بعد از خالبرداری
آیا برداشتن خال باعث تبدیل آن به بدخیمی می شود؟
امروزه برداشتن خال بسته به نوع خال به روش های مختلفی انجام می شود اما هر کدام مراقبت های خاص خود را می خواهند که به آن ها اشاره می کنیم.
انواع خال
انواع خال ها
انواع روش های برداشتن خال و مراقبت های آن
انواع روش های خال برداری و لک برداری با دستگاه rf و کوتر
انواع روش‌های برداشتن خال صورت : روش طبیعی، روش سوزاندن، با لیزرو روش جراحی می باشد که استفاده ازهر کدام روشها بنا به سن بیمار و عمق و نوع خال متفاوت است.
با لیزرو روش جراحی می باشد که استفاده ازهر کدام روشها بنا به سن بیمار و عمق و نوع خال متفاوت است.
برداشتن خال
برداشتن خال با لیزر
برداشتن خال با نیتروژن مایع
برداشتن خال صورت
برداشتن خال صورت به روش جراحی
برداشتن خال صورت به روش سوزاندن
برداشتن خال صورت/ انواع روش ها
برداشتن خال صورت/ راه های برداشتن خال صورت
بررسی انواع خال
بهترین روش خال برداری
بهترین روش خال برداری این روزها خال برداری با استفاده از دستگاه RF می باشد.
پاکسازی پوست
پرکاربردترین روش برای برداشتن خال روش جراحی است.
جراحی برداشتن خال
جراحی خال
خال
خال برداری
خال برداری | بهترین روش خال برداری
خال برداری با آر اف
خال برداری با لیزر
خال برداری با لیزر چگونه انجام می شود؟
خال برداری با لیزر و توصیه های بسیار مهم
خال برداری صورت
خال چیست
خال شایع ترین و متداول ترین ضایعه ی پوستی است. در واقع یک جور تومور پوستی است که از سلول هایی به نام ملانوییت (سلول رنگ دانه)
خال صورت
خال ها را چگونه بر می دارند؟
خال های اکتسابی
خال های خطرناک کدام هستند؟
خال های مادرزادی
خال و خال برداری
خال و فن آوری های جدید برای برداشتن خال
خالبرداری
خالبرداری با دستگاه rf
خال‌های ملانوسیتی
درمانگاه لاوین
دکتر علی جعفری
رادیو فرکانسی یا RFبهترین روش خال برداری
راه های برداشتن خال
راه های برداشتن خال صورت
روش برداشتن خال
روش برداشتن خال از طریق جراحی
روش سوزاندن
روش طبیعی برداشتن خال صورت
روش های مختلف برداشتن خال و مزیت ها ی آن
روش های مختلف خال برداری
روش‌های برداشتن خال صورت
زیبایی پوست و صورت
سالم ترین روش برداشتن خال + عوارض و نکات برداشتن خال
سوزاندن خال
شایع‌ترین خال‌ها
علت برگشت خال
علت برگشت خال بعد از برداشتن آن چیست؟
عوارض برداشتن خال
فواید خال صورت
قیمت برداشتن خال
قیمت و هزینه برداشتن خال
متد جدید برداشتن خال صورت و بدن
مراقبت های بعد از خالبرداری
مراقبتهای بعد از برداشتن خال
مزایا و هزینه برداشتن خال
هزینه برداشتن خال با دستگاه rf

ارسال دیدگاه