پاک کردن خالکوبی و روش های از بین بردن تاتو – TATTOO REMOVAL METHODS

پاک کردن خالکوبی و روش های از بین بردن تاتو – TATTOO REMOVAL METHODS

لیزر | لیزر کیوسوئیچ

اگر میخواهیدخالکوبی خود را پاک کنید، خبرهای خوبی برای شما وجود دارد. تکنیک های پاک کردن خالکوبی با لیزر می توانند با کمترین عوارض جانبی، خال کوبی ناخواسته شما را از بین ببرند.مهمترین ویژگی خالکوبی ها کند عمق جوهر استفاده شده و مدت زمان آن است.

تقریباً 30٪ افراد در ایالات متحده حداقل یک خالکوبی دارند اما همه آنها از تصمیم خود خوشحال نیستند. حدود 25٪ از کسانی که دارای خالکوبی هستند می گویند از انجام آن پشیمان هستند و سعی می‌کنند تا برای پاک کردن خالکوبی های خود راهی پیدا کنند.

اگر در بین این 25٪ باشید، خبرهای خوبی برای شما وجود دارد. تکنیک های پاک کردن خالکوبی با لیزر می توانند با کمترین عوارض جانبی، خالکوبی ناخواسته شما را از بین ببرند.

مهمترین ویژگی برای پزشکی که میخواهد اقدام به پاک کردن تتو یا خالکوبی ها کند عمق جوهر استفاده شده و مدت زمان خالکوبی است.در ادامه می خواهیم بدانیم بهترین روش برای پاک کردن خالکوبی آبی و سیاه و سفید چیست؟

روش های از بین بردن تاتو

تاریخچه ی خالکوبی:

کلمه “خالکوبی” از کلمه تاهیتی tattau  و کلمه ( Polynesian مارکی) tatu که به معنی “علامت گذاری” است، گرفته شده است.اولین بار در سال 1769 توسط کاوشگر جیمز کوک پس از سفر به جنوب اقیانوس آرام ذکر شد. خالکوبی را به عنوان تزئینی در انسان که یک هنر قدیمی است و ریشه آن را می توان در دوران سنگ و برنز (12000 سال قبل از میلاد) ردیابی کرد.

جوهر تاتو، رنگ و اندازه ذرات ( Tattoo ink, color and particle size )

ابزارهای متنوعی برای تزریق جوهر تاتو به پوست وجود دارد. با این حال، وجه مشترک همه تکنیک های خالکوبی عمق قرارگیری رنگدانه ها است. ترکیب رنگدانه های آبی تاتو تقریباً شامل: آبی لاجوردی، آبی کبالت، فتالوسیانین مس و آلومینات کبالت است. رنگدانه های آبی از مواد معدنی شامل کربنات مس، سدیم است

سیلیکات آلومینیوم (لاجورد)، سیلیکات مس کلسیم (آبی مصری)، سایر اکسیدهای آلومینیوم کبالت و اکسیدهای کروم.

رنگهای آبی و سبز که احتمال کمترین واکنش آلرژیک را دارند، رنگدانه های فتالوسیانین مس هستند که نسبت به رنگدانه های کبالت یا فوق العاده دریایی پایدارتر هستند.

رنگدانه های فتالوسیانین مس دارای تاییدیه اف دی ای؛ برای استفاده در لنزهای تماسی و اسباب بازی ها و مبلمان کودک هستند.

تکنیک های پاک کردن خال کوبی در طول سال ها

روش های زیادی برای پاک کردن خالکوبی انجام شده است: درم ابریژن، سالابراشیون، سرما درمانی نیتروژن مایع، نیترات نقره، لایه برداری از اسید فنل یا تری کلرواستیک، آسیب حرارتی، کوتر حرارتی، الکتروکوتر، انعقاد مادون قرمز و برداشتن جراحی. همه این روش ها از تکنیک های قدیمی پاک کردن خالکوبی میباشند.

 

استفاده از لیزر در پاک کردن خالکوبی

ظهور لیزر گزینه های جدیدی را برای پاک کردن خالکوبی با لیزرهای موج مداوم مانند لیزر آرگون و لیزر دی اکسید کربن (CO2) به وجود آورد. اگرچه می‌توان نتایج عالی بدست آورد، اما جذب نور انتخابی وجود ندارد، ممکن است صدمات حرارتی غیراختصاصی به ساختارهای پوستی مجاور رخ دهد (به عنوان مثال جذب ملانین و هموگلوبین که منجر به آسیب رسیدن ناخواسته به بافت اطراف رنگدانه تاتو شود) و بیماران تحت درمان با لیزر موج مداوم معمولاً دچارزخم های ثانویه می شوند. به همین دلیل، از لیزرهای غیر Q-switched به ندرت برای درمان خالکوبی استفاده می شود.

بهترین گزینه های درمانی برای پاک کردن خالکوبی Best Treatment Options:

کاملاً ثابت شده است که لیزرهای Q-switched استاندارد ترین روش برای پاک کردن جوهر تاتو هستند. مکانیسم عملکرد، فوتوترمولیز انتخابی است.

سه نوع لیزر Q-Switched که بیشتر در پاک کردن خالکوبی استفاده می شود:

  •  (Q-switched) (QSRL) یاقوت چراغ قرمز
  • نئودیمیم Q- سوئیچ شده: گارنت ایتریوم-آلومینیوم (Nd: YAG) (نور مادون قرمز و سبز)
  • الکساندرایت QSAlex ) Q-switched ) چراغ بنفش / قرمز.

پاک کردن خالکوبی و روش های از بین بردن تاتو

هر یک از لیزرهای فوق واکنش متفاوتی به رنگهای مختلف جوهر به کار برده شده در تتوی موجود  نشان می دهند. نور توسط رنگهای مخالف جذب شده و توسط رنگ خاص خود منعکس می شود. خال کوبی های تیره معمولاً آسان تر از بین می روند زیرا نور را بهتر جذب می کنند.

رنگ تاتو مشخص خواهد کرد که چه لیزری یا رنگ روشن برای حل و از بین بردن تاتو لازم است. هر سه لیزر Q-switched می‌توانند نتایج عالی داشته باشند.

در درمان خالکوبی های آبی، آبی سیاه و خاکستری تیره با ریشه های مختلف با استفاده از لیزر QS Alexandrite (755 نانومتر نتایج بسیار خوبی بدست آمده است و این لیزر در پاک کردن خالکوبی موثرتر و بی خطرتر است.

درمان ایمن برای از بین بردن خال کوبی های سیاه و سفید(And safe treatment for removal of blue-black tattoos)

مطالعات اولیه با استفاده از لیزر Nd-YAG 1064 نانومتر نشان داد که این لیزر در از بین بردن جوهر تتوهای آبی تیره در خالکوبی های آماتور و حرفه ای بسیار موثرتر بوده است

یک مطالعه نشان داد که لیزر یاقوتی Q-switched و 694 نانومتر بیشترین میزان پاکسازی را در خال کوبی های سیاه و آبی دارد.

با این حال، نتیجه تحقیقات نشان میدهد که: مقایسه لیزر کیوسوئیچ Nd: YAG با لیزر الكساندریت Q-switched نشان داد كه نتایج بهتری با لیزر  Q-switched Nd: YAG  حاصل شده است.

لیزرهای Q-switched یاقوت و Q-switched alexandrite نیز به همین ترتیب در از بین بردن خال کوبی های سیاه و آبی پس از دو جلسه درمان نشان داد که لیزر یاقوت Q-switched برای از بین بردن رنگدانه بیشتر در هر دو جلسه مقایسه شد.

پاک کردن خالکوبی و روش های از بین بردن تاتو

گزارش شده است که لیزر Q: switched Nd: YAG نسبت به لیزر روبی Q-switched یک ماه پس از درمان تغییراتی در بافت پوست ایجاد می کند، اگرچه لیزر روبی Q-switched باعث hypopigmentation بیشتری می شود.

عواملی که ممکن است منجر به پاک کردن ناقص تاتو شود به ترکیبات رنگدانه، رنگ، عمق رنگدانه و سن خالکوبی و روش لیزر و شرایط بیمار بستگی دارد. با این وجود مقادیر رنگی سخت، عمیق و بیشتر ممکن است به انرژی بالاتر و درمان های بیشتری نیاز داشته باشند.

رنگهای تیره به طور موثری توسط تمام سیستم های لیزری Q-switched حذف می شوند اما جواب دهی رنگ های مختلف متغیر است. عمق و تراکم جوهر احتمالاً بزرگترین عامل تعیین کننده در موفقیت از بین بردن تاتو است.

 

پاک کردن خاکوبی و روش های از بین بردن تاتو

 

برخی از تاتوها در یک جلسه درمانی ناپدید می شوند و برخی دیگر برای برداشتن کامل به 12 روش درمانی یا بیشتر نیاز دارند. مراقبت از ناحیه تحت درمان مهمترین عامل در از بین بردن تاتو بدون اسکار است.

هرچه انرژی بیشتری مصرف شود، آسیب بافتی بیشتر بر پوست اعمال خواهد شد در نتیجه جوهر بیشتری به دام می افتد.

بهتر است به تکنسین اجازه داده شود که بیشتر محافظه کارانه رفتار کند تا پرخاشگرانه، برای پاک کردن خالکوبی به موقع و بدون زخم، پوست متوسط تا روشن، جوهر تیره اما نه متراکم (سیاه / قهوه ای)، عمق سطحی جوهر است. مکان های ترجیحی بازو، سینه، باسن و هرجای دیگر با گردش خون مناسب است.

 

عوارض جانبی ناشی از لیزر درمانی Q-switched

  • معمولاً عوارضی مانند خارش، پوسته ریزی، وزیکول و بولا، دیسکرومی کم و قابل پیش بینی هستند.
  • عفونت، زخم هایپرتروفیک و کلوئید بسیار نادر است.

درمان های پاک کردن خالکوبی و تاتو با لیزر Q-switched، اگر به طور مناسب و سریع انجام شود، هیچ عواقبی در طولانی مدت نخواهد داشت. در نتیجه بهترین روش برای از بین بردن تتو ها یا خالکوبی ها در متد های قدیم و جدید هستند.

 

نتیجه

چندین روش برای پاک کردن خالکوبی با درجات مختلف موفقیت در دسترس است.

همه این روشها با معایب قابل توجهی مانند درد، تغییرات رنگدانه ای نامطلوب، تخریب غیر انتخابی بافت، بروز زیاد اسکارهای آتروفیک یا هیپرتروفیک نامناسب و اختلالات رنگدانه ای همراه هستند و دیگر استفاده نمی شوند.

لیزرهای Q-switched به طور گسترده ای روش استاندارد مناسب برای پاک کردن خالکوبی های آبی در نظر گرفته می شوند. هر سه لیزر Q-switched می توانند مزایای قابل توجهی را با نتایج بالینی کم خطر و عالی به بیماران ارائه دهند.


برچسپ ها:
پاک کردن خالکوبی
چگونه خالکوبی را پاک کنیم؟
روش های از بین بردن تاتو
روشهای پاک کردن خالکوبی و تاتو
مزایای استفاده از لیزر کیوسوئیچ چیست؟

ارسال دیدگاه