ایجاد خشکی دستها بر اثر شستشوی زیاد و راههای درمان آن

ایجاد خشکی دستها بر اثر شستشوی زیاد و راههای درمان آن

پوست | مراقبت پوست

در طول ماه‌های سرد سال طبیعی است که دچار خشکی پوست شوید تغییرات آب و هوایی به خصوص هوای سرد و عاری از حدود و در فضا می تواند منجر به خشکی پوست شود کاهش رطوبت در هوا رطوبت پوست را از بین میبرد.

خشکی دستها هم آزاردهنده است و هم ظاهر دست شما را ناخوشایند می‌کند. پیشگیری از خشکی دستها و درمان آن، آنقدرها همکه فکر می‌کنید دشوار نیست.پس با ما همراه باشید تا شما را با بهترین راههای درمان آن آشنا سازیم.

دلایل خشکی دستها

آب و هوا

در طول ماه‌های سرد سال طبیعی است که دچار خشکی پوست شوید تغییرات آب و هوایی به خصوص هوای سرد و عاری از حدود و در فضا می تواند منجر به خشکی پوست شود کاهش رطوبت در هوا رطوبت پوست را از بین میبرد.

شرایط محیط کار

شرایط کاری نیز می‌تواند منجر به خشکی در سال شود شغل هایی که ملزم شستشوی بیش از حد ساز مانند پرستاری پزشکی معلمی و غیر ممکن است شاهد خشکی دستها باشند. کارکنان کارخانه های آرایشگران که مدام در تماس و در معرض مواد شیمیایی یا سایر مواد محرک هستند نیز دچار این مشکل خشکی دستها می شوند.

برخی بیماری ها

مبتلا بودن به بیماری خاص و یا مصرف داروهای خاص نیز همچنین ممکن است منجر به خشکی دستها شود و یا اینکه اطلاع به خشکی دستها را افزایش دهد برای مثال افراد با اختلالات خود ایمنی مانند دیابت یا لوپوس ممکن است میزان گردش خون در دست هایشان کاهش یابد این امر باعث می‌شود که میزان حساسیت دستانشان بیشتر شود و به راحتی آسیب پذیر باشند. اگزما و پسوریازیس مشکلاتی که باعث التهاب پوستی می شوند ممکن است منجر به خشکی دست ها پوسته پوسته شدن و ترک خوردن دست ها شوند.

ایجاد خشکی دستها بر اثر شستشوی زیاد و راههای درمان آن

شستشوی بیش از حد عامل خشکی دستها

درمان خشکی دستها ناشی از شستشوی مداوم دست ها در یک دوره …

با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا در این روزها و ایجاد درگیری ذهنی برای افراد راه های مختلفی جهت پیشگیری از ابتلا به این ویروس پیشنهاد شد یکی از این راه‌ها به همراه داشتن یک کرم یا محلول ضد عفونی کننده دست و همچنین جدی گرفتن شستشوی دست ها برای مدت ۲۰ ثانیه است.

اما شستشوی مداوم دست ها و قرار گرفتن دستها در معرض مواد بر پایه الکل می تواند باعث آسیب پوستی شوند این مشکلات می‌تواند شامل خشکی بیش از حد و یا در برخی موارد حتی باعث بروز زخم و ترک خوردگی نیز شود.

در این شرایط استفاده از یک کرم دست مناسب مابین نوبت‌های شستشو بسیار ضروری است. در ادامه به چند راهکار ساده برای مراقبت از دستها و درمان آسیبهای ناشی از شستشوی مداوم می‌پردازیم.

استفاده مداوم از صابون ها و مواد شوینده و ژل های حاوی الکل از دلایل شایع و مهم درماتیت خشکی پوست هستند.

این مواد می‌تواند باعث آسیب به پروتئین ها در لایه بالایی اپیدرمی شده و باعث ایجاد تغییرات در میزان چربی پوست تان شود در نتیجه دست‌ها قرمز و پوسته پوسته و خشک و ترک خورده شده و حالت بریده بریده پیدا می‌کنند.

ممکن است در این حالت احساس سوختگی خارش و سوزش در دستانتان داشته باشید در موارد شدید خشکی دستها پوست ممکن است حالت التهاب و درد داشته و پوسته پوسته شود.

این شرایط ممکن است برای هر شخصی که به صورت مداوم دستها را شستشو می‌دهد، ایجاد شود و هم اکنون همه در چنین موقعیتی هستیم.

راه های بسیار ساده و کاربردی برای درمان درماتیت و همچنین پیشگیری از آن وجود دارد بدین منظور همواره یک کرم دست بدون عطر همراه داشته و پس از هر نوبت شستشو استفاده نمایید.

اطمینان حاصل کنید که کرم دست تان حتماً بدون عطر باشد، رایحه و عطر به صورت بالقوه می تواند درماتیت را بدتر کنند بنابراین به عنوان مثال اگر کرم تان خوش عطر است متاسفانه بهتر است برای جلوگیری از اگزمای دست تان از آن دوری کنید.

همچنین پیشنهاد می شود برای تاثیر بیشتر کرم های مورد استفاده از یک جفت دستکش کتان استفاده کنیم این عمل کمک می کند تا کرم موثرتر باشد شب قبل از خواب یک لایه ضخیم از کرم دست روی دستتان بمالید سپس دستکش های کتان را به دست کنید این کار همانند یک ماسک قوی برای دست عمل می کند که می تواند دستان آسیب دیده تان را به خوبی تسکین داده و احیا کند.

همچنین پیشنهاد می‌شود که هنگام تمیز کردن منزل یا شستن ظرف ها برای محافظت از دست در برابر مواد شیمیایی و حساسیت زا و جلوگیری از خشکی دستها از دستکش استفاده کنید.

بیش از حد و تعداد دفعات مورد نیاز دست‌هایتان را نشویید.

زمانی که در بیرون از منزل به سر می برید از دستکش استفاده کنید.

هنگامی که در فصل سرد سال به سر می برید، این هوای سرد می‌تواند خشکی دستها و اگزمای پوست آن را بیشتر کند باقی قسمت های بدن مان با لباس محافظت می‌شود اما صورت و دستان مان در معرض سرما و باد و آلودگی قرار دارد بنابراین نیاز به مراقبت بیشتری دارد توجه داشته باشید که اگر خشکی دستها زیاد شده و منجر به ترک خوردن و خونریزی شود باید از یک پزشک یا متخصص پوست کمک بخواهید.

زمانی که اگزمای دستانتان بهبود یابد ممکن است نیاز به درمان با استروئید موضعی پیدا کنید که نیازمند نسخه پزشک میباشد مصرف استروئید باید برای دوره زمانی مشخص و تحت نظر پزشک باشد تا به علت استفاده از استروئید دچار اثرات جانبی بلندمدت نشوید.

هدف از استفاده پماد استروئید کاهش التهاب و کمک به پوست برای التیام و درمان است اگر این مشکل به موقع درمان نشود اگزما نه تنها باعث ایجاد ناراحتی و آزاردهنده می شود بلکه می تواند مخل فعالیت های روزمره تان شود و پوست نسبت به عفونت ها به شدت آسیب پذیر شود زیرا پوست دیگر قادر نخواهد بود تا به عنوان یک سپر دفاعی به خوبی عمل کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

اگر دلیل خشکی دستها و پوستتان اگزما یا سایر مشکلات پوستی باشد ممکن است با عوارضی همچون عفونت یا تغییر شکل و دفرمه شدن ناخن ها مواجه شوید.
برخی علائم ممکن است نشان دهنده یک مشکل جدی باشد. از جمله :

  • تغییر رنگ پوست
  • خونریزی
  • سرخی بیش از حد
  • مشاهده ترشحات
  • تورم

اگر مشکل خشکی دستها با مراقبت ها و درمان های خانگی بهبود پیدا نکرد و یا اگر هر یک از علائم برشمرده در بالا را داشتید حتما باید جهت مشاوره به پزشک مراجعه نمایید.

نکته آخر

در اکثر موارد خشکی دستها نرمال بوده و جای نگرانی ندارد این مشکل در مراحل اولیه می تواند به راحتی با استفاده از مرطوب کننده مناسب مهار شود اگر خوشگل دستانتان با راهکارهای خانگی برطرف نشود و یا اگر نشانه های دیگری را مشاهده نمودید مانند خونریزی و عفونت نیازمند مراجعه به پزشک خواهید بود.

جهت مشاوره رایگان می توانید با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.
33762625_013
3636_013


برچسپ ها:
اپیدرم
پوست
پوست خشک
ترمیم پوست
خشکی پوست
درمان خشکی پوست
درمان درماتیت دست
درمانگاه لاوین
دکتر علی جعفری
رشد و ترمیم
کرم دست
محافظت از پوست دست
مراقبت از پوست صورت و بدن
ویروس کرونا

ارسال دیدگاه