لک ها و تیرگی های پوست (علل ایجاد و روش های درمان لک ها در نواحی مختلف بدن)

لک ها و تیرگی های پوست (علل ایجاد و روش های درمان لک ها در نواحی مختلف بدن)

پوست | مراقبت پوست

به هر نوع علامت یا تغییر رنگ در پوست لکه گفته می‌شود. لک ها و تیرگی پوست بر اثر افزایس تولید ملانین اتفاق می افتد. این لک ها می‌توانند از قهوه ای تیره تا روشن باشند و می‎‌توانند از نظر اندازه متفاوت باشند برای مثال می توانند قسمت کمی از بدن یا قسمت های بیشتری را تشکیل دهند.

لک ها و تیرگی پوست بر اثر افزایس تولید ملانین اتفاق می افتد. این لک ها می‌توانند از قهوه ای تیره تا روشن باشند و با توجه به رنگ پوست فرد بررسی می‌شود و می‎‌توانند از نظر اندازه متفاوت باشند یعنی برای مثال می توانند قسمت کمی از بدن یا قسمت های بیشتری را تشکیل دهند. به هر نوع علامت یا تغییر رنگ در پوست لکه گفته می‌شود.

اختلالات پوستی از نطر علائم و شدت بسیار متفاوت است. آن ها می‌توانند موقتی یا دائمی باشند و ممکن است بدون درد یا دردناک باشند برخی از آن ها دلایل موقعیتی دارند و برخی دیگر ممکن است ژنتیکی باشند.

برخی از بیماری های پوستی جزئی هستند و برخی دیگر می‌توانند زندگی را تهدید کنند. تیرگی پوست را میتوان با دارو ها و تغییر سطح برخی هورمون کاهش داد.

علل ایجاد لکه های پوستی

علائم تیرگی پوست :

تیرگی پوست علائم متفاوتی دارد و ممکن است یک سری علائم دیگر هم به همراه داشته باشد که باتوجه به بیماری پوستی نوع این علائم متفاوت است.

این علائم میتوانند علائم دیگر پوستی مانند احساس سوزش، خارش، قرمزی و … باشند و یا علائم غیر پوستی مانند یبوست، افسردگی، فشارخون بالا، کاهش اشتها و … هستند.

علاِئم تیرگی پوست

علل ایجاد لک ها و تیرگی پوست:

اختلالات پوستی دلایل متفاوتی دارند که به آن ها میپردازیم و در ادامه راه ها و روش های درمان آن رابیان می کنیم :

آکنه :

معمولا روی صورت، گردن شانه ها، قفسه سینه و قسمت فوقانی کمر قرار دارد. جوش های پوستی ممکن است سرسیاه یا سفید باشند. جوش ها یا کیست های عمیق در صورت عدم درمان ممکن است جای زخم ایجاد کنند و یا پوست را تیره کنند.

جوشها و لک

نور آفتاب :

اشعه ماورای بنفش درون نور خورشید توسط پوست جذب می‌شود و باعث آسیب پوست می‌شود و از طرفی نور خورشید برای تولید ویتامین D در بدن مناسب است.

لایه خارجی پوست دارای سلول هایی است که که حاوی رنگدانه ملانین هستند، ملانین از پوست در برابر اشعه ماورای بنفش محافظت می‌کند. آفتاب می‌تواند باعث سوختن پوست و خشک شدن آن شود و قابلیت ارتجاعی آن را کاهش دهد و منجر به پیری زودرس شود.

نورآفتاب باعث ایجاد لک در نقاط مختلف پوست می‌شود که برای جلوگیری از این مشکل میتوانند از کرم های ضدآفتاب با SPF مناسب استفاده کنند.

آفتاب سوختگی

مشکلات هورمونی :

تیرگی پوست می‌ تواند بر اثر مشکلات هورمونی باشد این تیرگی بر اثر کاهش تولید هورمون های ترشح شده از غده های فوق کلیه، پرکاری تیروئید، بارداری، قرص های ضدبارداری خوراکی و … باشد.

ژنتیک :

برخی از تیرگی ها و لک های پوستی ژنتیکی هستند. مثل کک و مک ، نوروفیروماتوز، گزرودرماپیگمنتوزوم و…

زخم ها و لک ها

التهاب و التیام زخم :

تیرگی ممکن است بعد از التیام یک التهاب ایجاد شود، مانند اگزما، سوختگی، برش، نیش حشرات و…

دیابت :

کسانی که بیماری دیابت دارند نیز ممکن است بر روی سطح پوست آن ها لکه های تیره به وجود آید.

عوارض جانبی دارو :

مورد بعدی دلیل بعضی از تیرگی ها ی پوستی مصرف بعضی از داروها می‌باشد که رنگدانه های پوستی را افزایش می‌دهد، مانند داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی

 

تا این بخش با تیرگی پوست و علایم و علت های آن بروز آن آشنا شدیم در ادامه با راه های جلوگیری از آن ها و درمانشان میپردازیم :

 

روش های مختلف جلوگیری و درمان تیرگی پوست :

در بعضی از موارد چند راهکار وجود دارد که افراد می‌توانند برای جلوگیری از تیره شدن پوست انجام دهند مانند استفاده از کرم های ضد آفتاب با SPD مناسب، کلاه آفتابگیر، عینک آفتابی و…

کرم های روشن کننده :

کرم های روشن کننده در رده درمان های اولیه برای لک ها و تیرگی های پوستی هستند که حاوی هیدروکینیون هستند که باید درست و طبق دستور پزشک مصرف شوند.

میکرودرم ابریژن :

در روش میکرودرم ابریژن از ابزاری با سایندگی کم استفاده میشود تا پوست را به آرامی سمباده بکشد. لایه های ناهموار و ضخیم را از بین ببرد و لایه های جوان را نمایان کند. از این روش برای درمان جای زخم ، اسیب آفتاب و … استفاده می‌شود.

هیدرودرم ابریژن

هیدرودرم ابریژن :

از هیدرودرم ابریژن می‌توان به عنوان یک مرحله مقدماتی برای درمان صورت، دقیقا مانند یک اسکراب استفاده کرد و جذب بهتری را برای تمام مواد مغذی بعدی ایجاد خواهد کرد. این روش بیش از حد لایه برداری نمی‌کند و به پوست آسیب نمی رساند.

هیدرودرمی پوست

لیزر ( لیزر لایه بردار IPL ) :

اشعه لیزر باعث می‌شود تا باقی مانده سلول های پوستی مرده را پاک کند و پوست را به مرور روشن می‌کند، این کار باید بسیار با احتیاط انجام شود، این روش روشی بدون عارضه است.

لیزر CO2 فرکشنال :

لیزر CO2 فرکشنال یک دستگاه درمانی جدید برای ترمیم بافت آسیب دیده است. این یک روش غیر تهاجمی است و برای از بین بردن لایه خارجی پوست استفاده می‌شود.

لیزر برای رفع لک ها و تیرگی پوست

لیزر های QS :

لیزری غیر تهاجمی است که پالسی با شدت بالا را ایجاد می‌کند. این نوع لیزر ها قادرند قطعات کوچک رنگدانه ای را خرد کنند و باعث تحریک کلاژن سازی شوند.

لیزر qs برای لک ها و تیرگی پوست

لیزر ER:YAG :

این روش هم مانند روش های قبل غیر تهاجمی است. از این لیزر استفاده های متفاوتی می‌شود که یکی از آن ها درمان تیرگی است که با گرم کردن باعث از بین بردن سلول های مشکل دار و رفع آن خواهد شد.

رفع لک با لیزر


برچسپ ها:
راه های در مان لکه های پوستی
راههای داشتن پوست صاف
علاِم تیرگی پوست و راههای درمان لک
علل ایجاد لک های پوست
علل ایجاد لک و درمان آن

ارسال دیدگاه