روتین پوست چیست؟ راهکارهایی برای داشتن پوست سالم و خوب با روتین پوست

روتین پوست چیست؟ راهکارهایی برای داشتن پوست سالم و خوب با روتین پوست

پوست | مراقبت پوست

پوست بزرگ ترین و و حساس ترین اندام حیاتی بدن است که هر مشکلی درونی را نمایان خواهد کرد. با ماشینی شدن دنیای روزمره و آلودگی هوا این پوست است که بیشترین ضرر را از این آلودگی خواهد دید، مراقبت از سلامت پوست در هوای آلوده باید یکی از اهداف شما در روتین پوست باشد.

پوست بزرگ ترین و و حساس ترین اندام حیاتی بدن است که هر مشکلی درونی را نمایان خواهد کرد. با ماشینی شدن دنیای روزمره و آلودگی هوا این پوست است که بیشترین ضرر را از این آلودگی خواهد دید، مراقبت از سلامت پوست در هوای آلوده باید یکی از اهداف شما در روتین پوست باشد.

باید توجه داشته باشید رفتار پوست در موقعیت های متفاوت بستگی به نوع پوست و DNA شما دارد. بسته به اینکه چقدر در روز می توانید به پوست خود رسیدگی کنید یک پوست شفاف و زیبا خواهید داشت. داشتن یک دکتر پوست معتمد که راهکارهای درمانی را به موقع ارائه کند نیز مورد نیاز است. در کنار این ها دور ماندن از اشعه ی ماورا بنفش و مرطوب نگهداشتن پوست نیز بسیار مهم است.

هر کس با هر نوع پوستی همیشه دغدغه ی این را دارد که چه کاری می تواند از پوست او محافظت کند، انجام یک سری کارهای مهم به صورت مداوم باید در دستور کار قرار گیرد تا اثر بخش بودن روتین پوست را ببینید. روتین پوست با توجه به نوع پوست هر کس تغییر می کند اما در حالت کلی سه مرحله را در بر می گیرد.

روتین پوست اصطلاحی است که به انجام سه مرحله برای حفاظت از پوست گفته می شود:

  • پاکسازی (شست و شوی پوست)
  • بالانس کردن (استفاده از تونر)
  • هیدراته کردن (استفاده از مرطوب کننده)

هدف از روال مراقبتی پوست یا همان روتین پوست این است که پوست خود را در بهترین حالت خود نگهداری کنید و عیب های آن را کمتر در معرض دید قرار دهید. کریستینا هالی (Kristina Holey) متخصص مراقبت از مو در سان فرانسیسکو می گوید: کارهایی که برای مراقبت از زیبایی برای خود انجام می دهید موجب می شود که از درون نیز تغییر کنید. با توجه به افزایش سن، پوست شما نیاز دارد تا رسیدگی بیشتری به آن شود و این کار نیازمند صبر و حوصله است. راهکارهای زیادی برای جوانسازی پوست صورت وجود دارند که با کمی وقت می توانید آن ها را انجام دهید.

روتین روزانه مراقبت از پوست

قدم اول: جنس پوستتان را بشناسید.

با تشخیص جنس پوستتان شروع کنید. سپس خواهید دانست که چگونه از آن مراقبت کنید.

  • پوست خشک، پوست پوست، زبر و زمخت است.
  • پوست چرب، براق و روغنی است و منفذهای بزرگی دارد.
  • پوست ترکیبی یا مختلط یا T شکل، در برخی نقاط (گونه ها) خشک و در بقیه نقاط (پیشانی، بینی و چانه) چرب است.
  • پوست حساس پس از استفاده کردن لوازم آرایش یا فرآورده های دیگر ممکن است سوزش، سوختگی یا خارش داشته باشد.
  • پوست معمولی، یکدست، صاف و در برابر حساسیت مقاوم است.

قدم دوم: پاک کردن پوست

اولین قدم برای مراقبت روزانه از پوست پاک کردن درست و اصولی آن از انواع آلودگی ها است. با توجه به نوع پوستتان از انواع فوم، ژل و یا دستمال های مرطوب می توانید استفاده کنید. البته در هنگام استفاده از دستمال مرطوب با احتیاط باشید و آن را محکم روی صورتتان نکشید. اگر پوست صورت شما خشک، چرب یا مختلط نیست برای روتین روزانه میتوانید فقط از آب ولرم برای شستشو کمک بگیرید.

قدم سوم: تونر بزنید

خاصیت تونرها ( یا تونیک های پوستی ) بازگرداندن phپوست به حالت متعادل و مناسبی است که ممکن است با استفاده از شوینده ها به هم بخورد. به این ترتیب استفاده از تونر متناسب با جنس پوست شما رطوبت از دست رفته را به آن بر میگرداند. تونرها حاوی این مواد هستند: اسیدهای آلفا و بتا هیدروکسی برای از بین بردن سلول های مرده پوستی، بهبود بخشیدن پوست آسیب دیده در برابر آفتاب. استفاده از تونر برای پوست های چرب، خشک و مختلط از مواردی است که به شما کمک می‌کند پوست متعادل تری داشته باشید.

قدم چهارم: هیدراته کردن

ممکن است فکر کنید برای استفاده از مرطوب کننده بسیار جوان هستید یا اینکه پوستتان بسیار چرب است اما همه پوست ها به رطوبت نیاز دارند. مرطوب کننده ها کمک می کنند پوستتان از خشکی محفوظ بماند. مهم نیست چه نوع پوستی دارید، هر روز از مرطوب کننده استفاده کنید. زمانی که هنوز پوستتان از شستشو مرطوب است آن را به کار ببرید تا کمک کند تمام صورتتان مرطوب شود. اگر آکنه دارید یا پوستتان چرب است، مرطوب کننده ای بیابید که ملایم و فاقد چربی باشد تا منافذ پوستتان را مسدود نکند.

قدم پنجم: ضد آفتاب بزنید

ممکن است مرطوب کننده شما حاوی ضدآفتاب هم باشد. اما استفاده کردن از یک ضدآفتاب جدا نیز ایده خوبی است. آفتاب در عرض 15 دقیقه می تواند به پوستتان صدمه بزند. حتی اگر جوان باشید ممکن است مبتلا به سرطان پوست شوید. به دنبال ضدآفتابی با فاکتور حفاظتی SPF حداقل 30 باشید که با اشعه های UVA و UVB مبارزه کند. هر روز آن را استفاده کنید، حتی اگر هوا آفتابی نباشد و یا سرد باشد. اشعه های آفتاب می توانند از آب، ماسه و برف بازتاب کنند. هر 3 ساعت یک بار ضدآفتاب را تجدید کنید.

روتین شبانه مراقبت از پوست

شستشو و پاکسازی پوست

وقتی خسته هستید، خوابیدن با آرایش بسیار وسوسه کننده است. اما ماندن آرایش روی صورت موجب انسداد منافذ پوست و بروز آکنه می‌شود. یکی از اصلی ترین مراحل روتین پوست شبانه جهت مراقبت از پوست، پاک کردن آرایش است. هیچگاه با آرایش به رختخواب نروید. خوابیدن با آرایش اصلی ترین دشمن پوست شماست.

ابتدا با استفاده از پد و میسلار واتر مخصوص چشم یا محلول پاک کننده آرایش چشم، آرایش چشم ها را پاک کنید. پد را به میسلار واتر یا پاک کننده آرایش چشم آغشته کنید و روی چشم ها قرار دهید و یک دقیقه صبر کنید تا آرایش کاملا پاک شود.

از وارد کردن هر گونه فشار به چشم و مژه ها خودداری کنید. در صورتی که آرایش چشم هایتان کاملا پاک نشده بود مراحل بالا را دوباره تکرار کنید تا کاملا چشم هایتان پاک شود.در مرحله بعد با شوینده مخصوص نوع پوستتان، کل صورت و گردنتان را بشویید و به خوبی ماساژ دهید تا هرگونه آلودگی و آرایش و کرم پودر از روی پوست پاک شود.

استفاده از تونر برای پاک کردن کامل آلودگی ها

تونر را روی پد بریزید و همه قسمت های صورت را پاک کنید تا باقی مانده آرایش از روی صورتتان پاک شود و ph پوست تنظیم شود. تونر چربی های اضافی و آلودگی های باقی مانده روی پوست را پاک کرده و راه تنفس منافذ پوست را باز می کند.

سرم یا کرم شب

استفاده از سرم برای تغذیه پوست بسیار لازم است و باعث می شود مواد مغذی برای شادابی و جوانی پوست به سلول های پوست برسد. در این مرحله بسته به نوع پوست و نیاز آن، از سرم مناسب پوست استفاده کنید. به طور مثال برای سن بالای ۲۵ سال، محصولات ضد چروک و سفت کننده پوست استفاده شود، برای شفافیت پوست از سرم ویتامین c یا برای پوست های چرب از ضد جوش استفاده کنید. استفاده از سرم کاملا اختیاری است. اگر پوستتان به هیچ سرمی نیاز ندارد می توانید از آن صرف نظر کنید. بعد از استفاده از سرم باید مدتی صبر کنید تا سرم کاملا جذب پوست شود(به صورتتان دست بزنید اگر خیس بود کمی صبر کنید تا خشک شود و اگر خیس نبود مرحله بعد را انجام دهید.).

استفاده از کرم دور چشم را فراموش نکنید.

پوست اطراف چشم بسیار ظریف و حساس بوده و به همین دلیل همیشه توصیه می شود که استفاده از کرم دور چشم را جدی بگیرید. برای سن بالای ۲۵ سال از کرم دور چشم ضد چروک و برای قبل از ۲۵ سال از کرم های رطوبت رسان، ضد پف و تیرگی استفاده کنید. با انگشت حلقه مقدار کمی از کرم دور چشمتان بردارید روی استخوان گونه و بالای پلک را به صورت ضرب‌های و به حالت رفت و برگشت کرم دور چشم بزنید.

استفاده از آبرسان مناسب

آخرین مرحله روتین پوست شبانه استفاده از آبرسان است. آبرسان مناسب پوستتان را استفاده کنید تا پوستتان شاداب و درخشان تر به نظر برسد.


برچسپ ها:
برای داشتن پوست سالم چکار کنیم؟
برای مراقبت از پوست صورت چه کنیم
برنامه روتین شبانه مراقبت از پوست
برنامه روزانه مراقبت از پوست
راه های داشتن پوست سالم
روتین پوست
روتین پوست چیست؟
روتین مراقبت از پوست برای شادابی پوست

ارسال دیدگاه