کلاژن چیست؟ راه هایی برای افزایش سطح کلاژن

کلاژن چیست؟ راه هایی برای افزایش سطح کلاژن

پوست | مراقبت پوست

چندین روش طبیعی عالی و غیر تهاجمی برای تقویت کلاژن وجود دارد، اما چندین افسانه نیز در اطراف آن وجود دارد. افراد ممکن است بخواهند قبل از افزودن هر نوع درمان کلاژن به روال شخصی خود، در مورد گزینه های زیادی برای تقویت کلاژن خود بیابند.

کلاژن پروتئین مهمی است که بدن برای حفظ جوانی و سالم نگاه داشتن پوست به آن نیاز دارد.

چندین روش طبیعی عالی و غیر تهاجمی برای تقویت کلاژن وجود دارد، اما چندین افسانه نیز در اطراف آن وجود دارد. افراد ممکن است بخواهند قبل از افزودن هر نوع درمان کلاژن به روال شخصی خود، در مورد گزینه های زیادی برای تقویت کلاژن خود بیابند.

کلاژن چیست؟

بدن با افزایش سن، کلاژن کمتری تولید می کند و باعث ایجاد چین و چروک و مفاصل سفت می شود.

کلاژن رایج ترین و فراوان ترین شکل پروتئین در بدن است.

در بسیاری از بافت های ماهیچه ها ، استخوان ها ، تاندون ها ، رگ های خونی و دستگاه گوارش یافت می شود.

با این حال، هنگامی که افراد در مورد اهمیت کلاژن صحبت می کنند، به طور کلی به فواید آن برای پوست اشاره می کنند.

کلاژن برای پوست چه کاری انجام می دهد؟

با افزایش سن، بدن آنها کلاژن کمتری تولید می کند. این عدم وجود کلاژن منجر به علائم متداول پیری می شود. چین و چروک ها ،پوست های زوزه کشنده که خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده اند، و مفاصل سفت و سخت همه نشانه هایی هستند که بدن باعث تولید کلاژن کمتری می شود.

وقتی سطح کلاژن زیاد باشد، پوست نرم، صاف و محکم است. این ماده به سلولهای پوستی کمک می کند تا خود را تجدید و ترمیم کنند. کلاژن همچنین به مرطوب نگه داشتن پوست کمک می کند. به همین دلیل است که کلاژن ها طی سالها به عنوان یک ماده مهم برای مراقبت از پوست دیده می شوند.

راه های تقویت کلاژن

روش های زیادی برای تقویت سطح کلاژن وجود دارد. فرد به سادگی می تواند غذای متفاوتی را به رژیم غذایی خود اضافه کند، یک مکمل مصرف کند یا یک عمل جدید را به کارهای روزمره خود اضافه کند.

1) اسید هیالورونیک

اسید هیالورونیک ترکیب مهمی برای کلاژن موجود در پوست است. این ماده در غذاهای سرشار از اسیدهای آمینه مانند لوبیا، سبزیجات ریشه و سویا یافت می شود. افزودن اسید هیالورونیک به رژیم از طریق غذا به راحتی می تواند به تقویت سطح این ماده کمک کند. اسید هیالورونیک نیز به عنوان مکمل موجود است.

2) ویتامین C

ویتامین C یکی از ویتامین های شناخته شده است. بدن انسان قادر به ویتامین C نیست، بنابراین دریافت آن از رژیم غذایی بسیار حائز اهمیت است. ویتامین C بخش مهمی از یک رژیم غذایی سالم است و می توان در غذاهایی مانند مرکبات و سبزیجات برگ سبز یافت. تحقیقات ژورنال آنلاین پوست هند نشان می دهد که ویتامین C نیز در محافظت از پوست و ایجاد کلاژن بیشتر در بدن نقش مهمی دارد. بسیاری از شرکت های مراقبت از پوست به دلایل مناسب ویتامین C را به کرم های محافظ خود اضافه می کنند.

ویتامین C را می توان به عنوان یک مکمل یا به پوست اضافه کرد و در بسیاری از غذاها یافت می شود.مرکبات، سبزیجات دارای برگ سبز، پاپایا، توت فرنگی و کلم بروکلی همه سرشار از ویتامین C هستند.

3) ژل آلوئه ورا

افراد غالباً از ژل آلوئه ورا برای درمان پوست بعد از آفتاب سوختگی یا برای تسکین بثورات استفاده می کنند. اما تحقیقات جدید ارسال شده به پوست، بالینی، آرایشی و بهداشتی، نشان می دهد که آلوئه ورا ممکن است فواید بیشتری داشته باشد. محققان به جای اینکه منتظر ظاهر شدن آسیب های پوستی و درمان آن با آلوئه ورا موضعی باشند، عصاره آلوئه ای به نام آلوئه استرول را به مردم دادند تا به صورت خوراکی مصرف کنند.

نتایج نشان داد که تولید اسید هیالورونیک و کلاژن تقریباً در شرکت کنندگان دو برابر شده است. همچنین کاهش قابل توجهی در چین و چروک صورت مشاهده شد. به نظر می رسد که آلوئه در واقع سلولهای صحیح را برای رشد تحریک می کند.

افراد ممکن است استفاده از محصولات مراقبت از پوست حاوی آلوئه را بسیار مفید بدانند و می توان از آن به عنوان کرم موضعی استفاده کرد یا به عنوان یک مکمل خوراکی مصرف کرد.

4) جینسنگ

جینسنگ قرن هاست که در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد. مطالعه ای که در سال 2012 به ژورنال تحقیقات جینسنگ ارسال شد، نشان داد که جینسنگ باعث افزایش میزان کلاژن در جریان خون می شود.
جینسنگ همچنین دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است. محققان همچنین خاطرنشان كردند كه جین سنگ ممكن است پتانسیل جلوگیری از پیری سلولهای پوستی را داشته باشد. جینسنگ اغلب به شکل چای، تنتور و مکمل ها یافت می شود.

5) آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان ها موادی هستند که به محافظت بدن در برابر رادیکال های آزاد کمک می کنند. رادیکال های آزاد مولکول هایی هستند که می توانند به بدن آسیب برسانند. همه آنتی اکسیدان ها باعث افزایش تولید کلاژن نمی شوند، اما به کلاژن موجود می توانند به بهترین کار ممکن کمک کنند. انواع مختلفی از آنتی اکسیدان ها وجود دارد که می توانند به روش های مختلفی پوست را محافظت و جوان سازی کنند. آنتی اکسیدان ها به وفور در طبیعت و مواد غذایی یافت می شوند.

طبق تحقیقات ارسال شده به پزشکی مکمل و جایگزین مبتنی بر شواهد، غذاها و نوشیدنی هایی که حاوی آنتی اکسیدان هستند، شامل موارد زیر است:

  • بلوبری
  • چای سبز (یا EGCG ، مؤثر آن)
  • yerba mate
  • عصاره شیرین بیان
  • عصاره توت
  • عصاره انار
  • عصاره قهوه
  • آستراگالوس
  • دارچین
  • روغنهای اساسی ریحان ، پونه کوهی و آویشن

6) رتینول

رتینول نوع دیگری از آنتی اکسیدان است که معمولاً برای تقویت سطح کلاژن در پوست استفاده می شود. این امر به افزایش طول عمر کلاژن کمک می کند، همچنین باعث مسدود شدن آنزیم های خاصی که باعث از بین رفتن آن می شوند، آن را به عنوان یک گزینه عالی برای بسیاری از کیت های مراقبت از پوست تبدیل می کند.

7) درمان نور قرمز

برخی از درمان های پوستی مانند میکرودرم ابریژن، لایه برداری شیمیایی و تجدید لیزر ممکن است منجر به عوارض شود. پس از این درمان ها، پوست به زمان زیادی برای بهبودی نیاز دارد.

مطابق مطالعه‌ای که در سمینارهای پزشکی جلدی و جراحی انجام شده است، درمان نور قرمز یک روش سریع و مطمئن برای افزایش کلاژن در پوست است.

درمان نور قرمز یا لیزر درمانی با سطح پایین (LLLT) نشان داده شده است که باعث افزایش رشد کلاژن و بهبود چین و چروک و خاصیت ارتجاعی پوست می شود. درمان با نور قرمز روشی غیر تهاجمی برای تقویت کلاژن است که عوارض جانبی ندارد. کیت های درمانی با نور قرمز از طریق پیشخوان در دسترس هستند و افراد می توانند درمان را در خانه انجام دهند.

8) از پوست در برابر محیط محافظت کنید

زدن ضد آفتاب به پوست در برابر آسیب در معرض آفتاب و اشعه UV کمک می کند.

سلول های پوستی همیشه در یک چرخه ایجاد و از بین می روند. با این حال، برخی از عوامل مانند محیط زیست، وضعیت را بدتر می کند. هوای شدید، آلودگی، قرار گرفتن در معرض آفتاب و حتی ذرات گرد و غبار می تواند به پوست آسیب برساند.

سلولهای آسیب دیده باید تعویض شوند و این باعث کاهش سطح کلاژن می شود. یک راه حل آسان برای این کار، تمیز نگه داشتن پوست است. شستشو و لکه دار کردن روزانه می تواند به محافظت از کلاژن موجود در پوست کمک کند.

در روزهای آفتابی، مردم همیشه باید از ضد آفتاب مناسب استفاده کنند. آنها همچنین باید در صورت امکان از صورت خود با کلاه محافظت کنند. در روزهای بسیار روشن، عینک آفتابی می تواند به محافظت از کلاژن ظریف اطراف چشم نیز کمک کند.

بهترین ها در مورد کلاژن

یکی از بزرگترین اسطوره ها در مورد افزایش سطح کلاژن این است که می توانید آن را مستقیماً روی پوست بمالید. سالهاست که کرم های بدن، لوسیون ها، پمادهای دارویی و مرطوب کننده های حاوی کلاژن ادعا می کنند که باعث افزایش سطح این ماده می شوند.

با این حال، در حقیقت، مولکول های کلاژن برای عبور به لایه های پایین پوست بسیار بزرگ هستند و فایده ای ندارند. این بدان معنی است که برخی از کرم های موجود در بازار که حاوی کلاژن هستند ممکن است هدر دادن پول باشد.

اسطوره دیگر کلاژن اطراف، اضافه کردن کلاژن به یک فنجان قهوه صبحگاهی است، بنابراین به عنوان مکمل عمل می کند.

تحقیقات ارسال شده به Drug Design، Development، and Therapy نشان داده است که کافئین در واقع تأثیر منفی بر روند پیری پوست دارد. این بدان معنی است که کلاژن اضافه شده به یک فنجان قهوه ممکن است به سادگی آسیب های ناشی از کافئین را به حداقل برساند.

اگر کلاژن و سلامت پوست یک نگرانی اصلی است، ممکن است برای افراد بهتر باشد که از مصرف کافئین به طور کلی خودداری کنند.


برچسپ ها:
چه موادی حاوی کلاژن هستند؟
راه های کلاژن سازی
فواید کلاژن
کلاژن
کلاژن سازی

ارسال دیدگاه