پف دور چشم و درمان قطعی آن با مزوتراپی، پلاسماجت و تزریق پی آر پی

پف دور چشم و درمان قطعی آن با مزوتراپی، پلاسماجت و تزریق پی آر پی

پلاسما جت | زیبایی

ساختارهای بافتی و عضلات نگهدارنده پلک به موازات بالا رفتن سن و در اثر تحلیل رفتن کلاژن ضعیف می‌شود. ضعیف شدن بافت‌ها موجب شل شدن و افتادگی پوست می‌شود. چربی موجود در ناحیه‌ی دور چشم به سمت زیر چشم حرکت می‌کند؛...

ساختارهای بافتی و عضلات نگهدارنده پلک به موازات بالا رفتن سن و در اثر تحلیل رفتن کلاژن ضعیف می‌شود. ضعیف شدن بافت‌ها موجب شل شدن و افتادگی پوست می‌شود. چربی موجود در ناحیه‌ی دور چشم به سمت زیر چشم حرکت می‌کند؛ جابجا شدن چربی در کنار جمع شدن مایع باعث می‌شود که زیر چشم متورم یا پف‌آلود به نظر برسد. امروزه روش های غیر جراحی همچون پی آر پی، مزوتراپی، پلاسما جت در رفع پف دور چشم موثر است.

دلایل ایجاد پف دور چشم

تغذیه و پف دور چشم

غذا سوخت بدن است و این سوخت تاثیر مستقیم بر تک تک بافت‌ها و سیستم‌های بدن دارد. تغذیه به دو طریق موجب پف زیر چشم می‌شود. غذا می‌تواند باعث التهاب و احتباس مایع شود. بعضی خوراکی‌هایی که می‌خوریم، التهاب را از بین می‌برند و بعضی دیگر بالعکس التهاب ایجاد می‌کنند. اگر نتوانید تعادل مناسبی را بین این دو گروه غذایی ایجاد کنید، زیر چشم‌هایتان پف خواهد کرد. پرمصرف‌ترین غذاهای ایجاد کننده‌ی التهاب عبارتند از:

  • قند و شکر
  • چربی‌های اشباع
  • کربوهیدرات‌های تصفیه شده
  • گلوتن: پروتئین موجود در گندم، جو دوسر، چاودار، جو و بعضی دانه‌های دیگر
  • کازئین: پروتئین موجود در لبنیات
  • نمک یا سدیم

وجود نمک برای حفظ تعادل الکترولیت‌ها ضروری است، اما زیاده‌روی در مصرف نمک عوارض خطرناکی را به دنبال دارد. التهاب و نفخ نشانه‌های قاطع زیاد بودن مقدار نمک و سدیم در رژیم غذایی است. بالا بودن میزان سدیم در بدن موجب احتباس مایع می‌شود، چون بدن به گونه‌ای خلق شده است که سموم و مقادیر زیاد هر نوع ماده‌ای را رقیق و از بدن دفع کند. با این توصیف اگر به غذاهای شور علاقه داشته باشید و نمک زیادی را در درازمدت مصرف کنید، چشمهایتان دائماً پف کرده و متورم خواهد بود.

آلرژی و پف دور چشم :

شروع سریع واکنش‌های آلرژیک التهاب قابل ملاحظه‌ای را ایجاد می‌کند. حتی واکنش نشان دادن به غذاهای آلرژی‌زای متداول نیز واکنش التهابی بدن را برمی‌انگیزد. التهاب در واقع بخشی از فرایند التیام‌بخشی بدن است. زمانی که بدن احساس می‌کند تحت حمله‌ای مانند عفونت یا آسیب‌دیدگی قرار گرفته است، سیستم ایمنی مقدار زیادی از مایعات التیام دهنده را به ناحیه‌ی درگیر می‌فرستد. این واکنش گاهی زمانی فعال می‌شود که هیچ آسیبی برای التیام دادن وجود ندارد. این واکنش همان واکنش آلرژیک یا حساسیت است. بسیاری از افراد به طور خفیف، متوسط یا شدید به گرده، عطر یا بو یا غذاهای خاص حساسیت دارند. از بعضی از این محرک‌ها می‌توان دوری کرد، اما تعدادی از آنها اجتناب‌ناپذیرند.

حرارت و پف دور چشم:

تا به حال دقت کرده‌اید که اشیاء هنگام داغ شدن چطور منبسط و بزرگتر می‌شوند. بادکنک می‌ترکد، قوطی کنسرو منفجر می‌شود و دور چشم پف می‌کند. گرما باعث انبساط می‌شود، حال اگر پوست زیر چشمهایتان نازک باشد، چشم‌هایتان در گرما متورم خواهد شد.

استرس + خستگی مزمن = پف دور چشم

استرس و خستگی مزمن سلامتی را در سراشیبی سقوط قرار می‌دهد. زمانی که بدن حس می‌کند، بخشی نیاز به التیام دادن دارد، گذرگاه‌های التهابی تحریک شده را فعال می‌کند. چنانچه دائماً با این محرک‌های استرس‌زا دست و پنجه نرم کنید، دور چشم‌هایتان پف‌آلود خواهد شد.

ژنتیک

پف  دور چشم و سیاهی زیر چشم تا حدی ارثی است. بنابراین اگر والدین یا پدربزرگ و مادربزرگتان از پف یا سیاهی زیر چشم نارحت بوده است، احتمالاً این مشکل را در DNA خود به ارث خواهید برد.

راههای رفع پف دور چشم

برخی از روش های درمان پف دور چشم عبارتند از:

مزوتراپی

تزریق مزوتراپی درمانی غیرجراحی برای از بین بردن پف دور چشم است. چند تزریق بسیار کوچک در فواصل دو هفته‌ای در کیسه چربی زیر چشم انجام می‌شود. مواد فعال موجود در محلول مزوتراپی دیواره‌ی سلول‌های چربی را حل می‌کند و گردش خون را بهبود می‌دهد. برای دستیابی به نتیجه‌ی مطلوب لازم است که دو یا چهار جلسه مزوتراپی در فواصل دو هفته‌ای انجام شود.

آمادگی قبل از درمان:

از یک هفته قبل از تزریق مزوتراپی مصرف داروهای ضدالتهابی (ادویل، ایبوپروفن، مورتین، الیو، سلبرکس)، آسپرین و ویتامین E را قطع کنید.
اگر سابقه تبخال (زخم سرد)، تبخال تناسلی یا زونا دارید، قبل از درمان نوعی داروی ضدویروسی مصرف کنید.

روش انجام مزوتراپی:

با توجه به میل بیمار و صلاحدید پزشک ممکن است که بی‌حسی قبل از تزریق اعمال شود. متخصص چند تزریق را با سوزن کوتاه مخصوصی انجام می‌دهد. احتمال دارد سوزن به تفنگی مکانیکی متصل باشد تا متخصص بتواند چند تزریق را پشت سر هم انجام دهد. تزریق بسته به عارضه‌ی تحت درمان در عمق‌های مختلف، از یک تا چهار میلیمتر انجام می‌شود. زاویه‌های تزریق مختلفی وجود دارد و ممکن است پزشک مچ دست را هنگام تزریق به سرعت بچرخاند. در هر تزریق فقط قطره‌ی بسیار کوچکی از محلول مزوتراپی وارد پوست می‌شود.

دوران بهبود و مراقبت بعد از مزوتراپی:

کیسه یخ را بلافاصله بعد از مزوتراپی روی موضع درمان بگذارید؛ همچنین کیسه یخ روش موثری برای کاهش ورم و قرمزی ظرف ۴۸ ساعت نخست بعد از مزوتراپی است. موضع درمان در صورت لزوم ظرف ۷۲ ساعت بعد از تزریق باندپیچی می‌شود تا نتیجه‌ی بهتری به دست بیاید. بیماران بعد از تزریق نیم ساعت تحت نظر گرفته می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که حساسیتی به مواد تزریق شده ندارند. کهیر زدن یکی از عوارض شایع بعد از تزریق مزوتراپی است که معمولاً به سرعت برطرف می‌شود. کلاریتین یا آنتی هیستامین برای رفع کهیر و حساسیت توصیه می‌شود. به بیماران توصیه می‌شود که ورزش و فعالیت‌های معمول خود را یک روز بعد از مزوتراپی از سر بگیرند. همچنین بهترین رژیم غذایی ظرف ۷۲ ساعت بعد از مزوتراپی، رژیمی با پروتئین بالا و کربوهیدرات پائین است.

عوارض جانبی و خطرهای احتمالی مزوتراپی برای رفع پف دور چشم

چنانچه برای تزریق مزوتراپی به متخصص مجرب مراجعه کنید، عوارض درمان حداقل خواهد بود. عوارض جانبی مزوتراپی عبارت است از:

  • حالت تهوع
  • درد
  • حساسیت
  • ورم
  • خارش
  • قرمزی
  • کبودی
  • برجسته شدن محل تزریق
  • ایجاد لکه‌های تیره روی پوست
  • راش
  • عفونت
  • باقی ماندن اسکار یا جای زخم

رفع پف دور چشم با پلاسماجت:

پلاسما چهارمین حالت ماده است که در اثر یونیزه شدن گازهای موجود در هوا با استفاده از یک دستگاه مخصوص ایجاد می‌شود. این دستگاه قوس الکتریکی کوچکی را ایجاد می‎کند که ناحیه‌ی درگیر را بدون تحمیل عوارض جانبی حرارت بالا به پوست اطراف درمان می‌کند. پزشک شبکه‌ی کوچکی را با یک هندپیس قابل حمل روی پوست می‌کشد تا پوست در اثر سوختن کورنوئوسیت‌ها منقبض و کشیده شود. پلاسماجت کمترین آسیبی به بافت اطراف نمی‌زند.

مراحل انجام پلاسما جت

متخصص ابتدا ناحیه‌ی درمان را به صورت موضعی بی‌حس می‌کند، سپس دستگاه را روی موضع قرار می‌دهد.
جرقه زدن پلاسما حرارتی را تولید می‌کند که کاملاً قابل تحمل است.
این جرقه واکنشی را در پوست ایجاد می‌کند که باعث تولید/ القاء کلاژن و در نتیجه جوانسازی پوست می‌شود.
در نتیجه‌ی اعمال ولتاژ الکتریکی، آبشاری از فرایندهای فیزیولوژیک رخ می‌دهد که باعث منقبض شدن غشاهای سلولی می‌شود. زمانی که بخش اعظم سلول‌های ناحیه‌ی درمان منقبض می‌شود، اثر پلاسماجت را می‌توانید با چشم غیرمسلح نیز ببینید.

مراقبت بعد از درمان پف دور چشم با پلاسماجت

اکثر بیماران می‌توانند فعالیت‌های روزمره‌شان را بلافاصله بعد از درمان ادامه دهند. هرچند بیماران ناراحتی مختصری را تا ۷ روز تجربه می‌کنند و لکه‌های قهوه‌ای رنگی روی پوستشان ایجاد می‌شود که شبیه رویه‌ی زخم است؛ این پوسته‌ها ۵ روز بعد از درمان می‌ریزد و پوست جدید زیری مشخص می‌شود. در این مرحله ممکن است ورم مختصری وجود داشته باشد. از بیماران خواسته می‌شود که یک تا دو هفته بعد از درمان به کلینیک مراجعه کنند.

تعداد جلسات درمان پف دور چشم با پلاسماجت

اگر فقط ناحیه‌ی بالای چشم یا پایین چشم درمان شده باشد، یک جلسه درمان کفایت می‌کند. تعداد جلسات درمان پلاسماجت به عامل‌های مختلفی بستگی دارد که پزشک آنها را در جلسه مشاوره توضیح می‌دهد. چنانچه بخواهید هم بالا و هم پایین چشم را درمان کنید، احتمالاً باید دو یا سه جلسه درمان انجام شود. در هر حال پزشک تعداد جلسات لازم درمان را در جلسه‌ی مشاوره تعیین می‌کند.

زمان مشاهده نتایج درمان پف دور چشم

نتایج درمان پلاسماجت بلافاصله مشخص نمی‌شود. سریع‌ترین زمان مشاهده‌ی نتایج تقریباً هفت روز بعد از درمان است و موضع درمان به طور مستمر ظرف سه ماه آتی بهبود می‌یابد.

ماندگاری نتایج پلاسما جت

ماندگاری نتایج پلاسماجت برای درمان پف دور چشم بیشتر از دو سال است. بعد از این مدت می‌توانید درمان را در صورت تمایل تکرار کنید.

عوارض جانبی پلاسماجت

عوارض جانبی پلاسماجت برای رفع پف چشم زودگذر است و شامل ورم کردن و قرمز شدن ناحیه‌ی درمان به مدت دو تا سه روز می‌شود. فرایند التیام شامل پوسته‌ریزی ناحیه‌ی درمان به مدت یک هفته است. به بیماران توصیه می‌شود که به هیچ وجه موضع درمان را دستکاری نکنند و پوسته‌ها را نکنند. گاهی اوقات ورم و قرمزی طولانی مدتی بعد از درمان و در دوران بهبود ایجاد می‌شود، به ویژه اگر پلاسماجت بر روی پلک یا ناحیه‌ی نزدیک به چشم انجام شده باشد. بهبودی کامل برخی بیماران ۱۰ ـ ۷ روز طول می‌کشد. آرایش کردن از ۲۴ ساعت بعد از درمان بدون مانع است و قرمزی پوست را می‌توان با آرایش پوشاند. رفع پف چشم بلافاصله بعد از درمان محسوس است و نتایج ظرف دو تا چهار هفته‌ی آتی بهبود می‌یابد.

رفع پف دور چشم با پی آر پی

مراقبت قبل از پی آر پی

پرهیزهای زیر را از یک هفته قبل از درمان رعایت کنید: داروهای غیراستروئیدی ضدالتهاب (NSAIDS) مانند ایبوپروفن، مورتین، الیو، ناپروسین و آسپرین. مصرف تایلنول اشکالی ندارد.
بعضی مکمل‌های غذاهایی مانند ویتامین E، ویتامین A، روغن بذر کتان و دیگر مواد مغذی ضدالتهابی
استروئیدهای سیستمی: پردنیزون، دگزامتازون
از یک روز قبل از درمان آب فراوان بنوشید تا خونگیری راحت‌تر انجام شود.
مصرف آرنیکا را از دو روز قبل از درمان شروع کنید، ۵ pellet آرنیکا را سه بار در روز مصرف کنید. استفاده از آرنیکا در روز درمان و دو روز بعدی خطر کبودی را کاهش می‌دهد.

روش انجام پی آر پی

PRP مخفف “پلاسمای سرشار از پلاکت” است. در ابتدا مقدار کمی خون از بیمار گرفته می‌شود، سپس خون در سانتریفیوژ چرخانده می‌شود تا پلاسمای غنی از پلاکت از دیگر اجزاء خون جدا شود. پی آر پی که حاوی غلظت بالایی از هورمون‌های رشد و فاکتورهای دیگر است، در ناحیه‌ی چشم تزریق می‌شود. تزریق پی آر پی باعث جوانسازی ناحیه‌ی درمان می‌شود و رشد کلاژن جدید و بهبود خاصیت کشسانی را به دنبال دارد. به علاوه سوختن چربی زیر چشم بعد از تزریق PRP تسهیل می‌شود. لازم به ذکر است که پی آر پی اقدامی پیشگیرانه و یا درمانی موثر برای رفع پف متوسط زیر چشم است. نتایج پی آر پی در سنین کمتر از سی سال ظرف چند روز مشخص می‌شود. اما مشاهده نتایج در سنین بالاتر مدت بیشتری طول می‌کشد و ممکن است لازم باشد که چند تزریق برای کاهش چشمگیر پف دور چشم انجام شود.

مراقبت بعد از پی آر پی

ورم، قرمزی و التهاب مختصری بعد از تزریق ایجاد می‌شود که بعد از چند روز برطرف می‌شود.
کبودی چند هفته دوام دارد. برای رفع سریع‌تر کبودی می‌توانید از کرم یا ژل آرنیکا استفاده کنید.
در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار نگیرید و هر روز از ضدآفتاب فیزیکی استفاده کنید تا از تغییر رنگ دائمی پوست جلوگیری کنید.
به مدت ۴۸ ساعت از دستکاری یا فشار دادن موضع درمان خودداری کنید.
سعی کنید به پشت و به صورتی بخوابید که سرتان بالاتر از بدن قرار بگیرد. روی شکم نخوابید.
ناحیه‌ی درمان را ماساژ ندهید.
غذای سالم میل کنید و آب بدن را تامین کنید، حداقل ۱٫۸ لیتر آب در روز بنوشید.

ماندگاری نتایج درمان پف دور چشم با پی آر پی

تقریباً دو سال طول می‌کشد تا کلاژن تولید شده توسط بدن تحلیل برود؛ بنابراین نتایج پی آر پی ماندگاری دو ساله دارد.
آیا تزریق پی آر پی دردناک است؟
خیر، این تزریق هیچ دردی ندارد، فقط ممکن است ناراحتی خفیفی را هنگام گرفتن خون حس کنید.

تزریق پی آر پی چقدر طول می‌کشد؟

درمان پی آر پی حدوداً ۴۰ دقیقه زمان می‌برد. موضع درمان معمولاً سی دقیقه قبل از تزریق بی‌حس می‌شود تا دارو در این مدت اثر کند. آماده‌سازی محلول پلاسمای غنی شده با پلاکت نیز ۱۰ ـ ۵ دقیقه طول می‌کشد.

تعداد جلسات لازم پی آر پی برای درمان پف دور چشم

حداقل باید سه جلسه درمان برای دستیابی به نتیجه‌ی مطلوب انجام شود.


برچسپ ها:
از بین بردن پف زیر چشم
افتادگی و شل شدن پوست
برای برطرف کردن پف چشم
برطرف کردن پُف زیر چشم
پف چشم و درمان آن با ساده ترین روش
پف دور چشم
پف دور چشم؛ علائم
پف زیر چشم
پف زیر چشم که خود را به‌صورت حلقه‌های تیره نشان می‌دهد نیز بیشتر ظاهر می‌شود. اما باید دید چطور می‌توان از شر آن خلاص شد؟
پف زیر چشم نشانه چیست و چگونه درمان می شود؟
پف زیر چشم نشانه چیست؟
پف زیر چشم نوزادان و کودکان دلیلش چیست؟
تشدید پف چشم در گرما
تورم دور چشم‌ها
چه بیماری هایی باعث ایجاد پف زیر چشم می‌شود؟
چه علائمی دارد و چگونه درمان می شود؟
حلقه‌های سیاه دور چشم
خستگی چشم چیست
درمان پف چشم و نکته های آب و هوایی موثر در پف چشم
درمان پف زیر چشم
درمان پف زیر چشم با چند توصیه ساده اما موثر
درمان پف شدید زیر چشم
درمان چروک دور چشم
درمان خانگی سریع برای از بین بردن پف زیر چشم
درمان قطعی و پزشکی پف زیر چشم با لیزر
راه های درمان و پیشگیری از قرمزی چشم
رفع افتادگی پلک چشم
روش آسان و موثر برای تقویت بینایی چشم با ورزش و تغذیه
سلامت چشم
سیاهی دورچشم
سیاهی و کبودی زیر چشم نشانه چیست؟
شالازیون چشم چیست؟/ بهترین درمان های گیاهی و خانگی آن کدامند؟
عامل رشد اپیدرمال (EGF) چیست؟
علائم پف زیر چشم
علائم و دلایل تیرگی و پف زیر چشم
علت پزشکی پف زیر چشم
علت پف چشم
علت پف زیر چشم
علت پف زیر چشم چیست؟
علت پف زیر چشم چیست؟ آیا نشان دهنده وجود بیماری است؟
علت پف زیر چشم می‌تواند دلایل زیادی باشد
علت و راه های درمان پف زیر چشم
علت و رفع خستگی چشم
علت ورم چشم
علل و درمان آن
علل ورم چشم
عوامل ایجاد پف زیر چشم
عوامل موثر در ایجاد پف چشم و درمان پف چشم
قرمزی چشم چیست؟
قرمزی چشم نشانه چیست؟ | علت
کاهش ورم چشم
کم کردن پف زیر چشم
معمولا با افزایش سن
مهم ترین علت های ورم دور چشم و موثرین راه های درمان آن
ورم چشم
ورم چشم چیست و برای کاهش ورم چشم چه باید کرد؟
ورم چشم چیست؟
ورم چشم و پلک
ورم چشم یا پف چشم
ورم چشم یا پف چشم در بعضی افراد نگران کننده است
ورم زیر چشم نشانه چه بیماری است؟

ارسال دیدگاه