ژلاتین چیست؟ 10 مورد از فواید ژلاتین برای سلامتی

ژلاتین چیست؟ 10 مورد از فواید ژلاتین برای سلامتی

پوست | مراقبت پوست

اسیدهای آمینه موجود در غذاهای مبتنی بر ژلاتین به ماده، منبع ژلاتین و نحوه پردازش تولید کننده آن بستگی دارد. استخوان ها و اندام برخی حیوانات همچنین حاوی اسیدهای آمینه موجود در ژلاتین هستند. بیشتر افراد آن قسمت های حیوان را نمی خورند،

ژلاتین یک دسر طعم دار و رنگارنگ را به خاطر می آورد. با این حال،این ماده در سوپ ها، آبگوشت ها، سس ها، آب نبات های لثه، مارشمالوها، مواد آرایشی و داروها رایج است.

پروتئین زیاد آن، ژلاتین را برای افرادی که در حال بهبودی از یک بیماری هستند، انتخابی محبوب کرده است. برخی افراد این ماده یا اجزای آن را به عنوان مکمل مصرف می کنند. ژلاتین و کلاژن حاوی پروتئین های مشابه هستند، و آزمایش های آزمایشگاهی نشان داده اند که مصرف ژلاتین به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متنوع ممکن است مزایای مشابهی را ارائه دهد.

تولید کنندگان با پردازش استخوان های حیوانات، غضروف و پوست ژلاتین تولید می کنند. افراد همچنین می توانند آن را از ماهی تهیه کنند.

این فرآیند کلاژن را استخراج می کند (پروتئین فیبری که عضلات، استخوان ها و پوست حیوانات را به هم وصل می کند) و آن را به ژلاتین تبدیل می کند، ماده ای بدون بو و بدون رنگ با بافت ژله ای است.

در این مقاله با فواید احتمالی سلامتی ژلاتین آشنا شوید.

اسیدهای آمینه موجود در ژلاتین

ژلاتین به دلیل داشتن پروتئین زیاد می تواند مزایای سلامتی را فراهم کند. پروتئین از اسیدهای آمینه مختلفی تشکیل شده است و ژلاتین حاوی چندین مورد از آنها است.

اسیدهای آمینه موجود در غذاهای مبتنی بر این ماده، منبع ژلاتین و نحوه پردازش تولید کننده آن بستگی دارد. استخوان ها و اندام برخی حیوانات همچنین حاوی اسیدهای آمینه موجود در ژلاتین هستند. بیشتر افراد آن قسمت های حیوان را نمی خورند، اما می توانند با خوردن ژلاتین آنها را بدست آورند.

رایج ترین اسیدهای آمینه موجود در آن عبارتند از:

  • گلیسین
  • پرولین
  • والین
    والین یک اسید آمینه ضروری است که بدن انسان قادر به تولید آن نیست. این بدان معنی است که باید از رژیم غذایی تهیه شود.

برخی از اشکال ژلاتین نیز حاوی موارد زیر است:

  • لیزین
  • آلانین
  • آرژنین

برخی افراد این مواد را به عنوان مکمل غذایی مصرف می کنند، اما ژلاتین می تواند یک منبع جایگزین باشد.

10مورد از استفاده ها و مزایا

ژلاتین ممکن است تعدادی از مزایای سلامتی را به همراه داشته باشد.

1. بافتهای سالم بدن

یک فنجان 240 گرم (گرم) یک دسر ژلاتین 0.82 گرم پروتئین را فراهم می کند.

دستورالعمل های رژیم غذایی برای آمریکایی ها 2015-2020 توصیه می کند که بزرگسالان بسته به سن و جنس خود هر روز 46-56 گرم پروتئین یا 10-35٪ از کالری روزانه خود را مصرف کنند.

پروتئین یک ماده مغذی است، به این معنی که بدن برای عملکرد به مقادیر قابل توجهی از آن نیاز دارد.

پروتئین ها برای:

  • ساخت و نگهداری بافت های بدن
  • عملکرد مناسب اندامهای مختلف
  • انرژی

پروتئین ها از اسیدهای آمینه مختلف ساخته شده اند. بدن انسان مقداری اسید آمینه ایجاد می کند، اما بیشتر افراد باید از طریق رژیم غذایی خود مقدار بیشتری مصرف کنند.

گوشت منبع پروتئین است، اما از نظر چربی غیر سالم می تواند سرشار باشد. ژلاتین یک منبع پروتئینی است که حاوی چربی نیست.

یک مطالعه 2017 نشان داد که یک مکمل ترکیبی از ویتامین C و ژلاتین ممکن است به جلوگیری یا ترمیم بافت های بدن در ورزشکاران کمک کند. با این حال، این مطالعه به جای مصرف رژیم غذایی، مکمل ها را مورد بررسی قرار داد.

2. مراقبت از پوست

کلاژن ظاهر سالم و جوانی به پوست می بخشد. با افزایش سن، کلاژن را از دست می دهند. پوست آنها سفت تر می شود و چین و چروک و خط ایجاد می شود.

ژلاتین ممکن است روشی طبیعی برای تقویت کلاژن و بهبود ظاهر پوست باشد. یک مطالعه سال 2016 نشان داد که مصرف کلاژن باعث افزایش رطوبت صورت و کاهش چین و چروک در انسان می شود.

با این حال، متخصصان مطمئن نیستند که مصرف ژلاتین تأثیر یکسانی خواهد داشت. کلاژن چه کاری انجام می دهد، و آیا مکمل ها می توانند کمک کنند؟

3. هضم

ژلاتین حاوی گلوتامیک اسید، ماده ای است که می تواند به تقویت روکش مخاط مخاطی در معده کمک کند. این می تواند به هضم غذا کمک کند.

همچنین ممکن است با تحریک تولید آب معده به هضم غذا کمک کند. ژلاتین همچنین به آب متصل می شود، که ممکن است به غذا کمک کند تا از طریق دستگاه گوارش حرکت کند.

4. کاهش درد مفاصل

کلاژن موجود در ژلاتین ممکن است درد مفاصل همراه با التهاب را کاهش دهد.

طبق کتابخانه ملی پزشکی، برخی مطالعات بالینی نشان می دهد ژلاتین ممکن است باعث کاهش درد و بهبود عملکرد مفصل در افراد مبتلا به آرتروز شود. با این حال، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

ژلاتین ممکن است به درد مفاصل کمک کند، اما داروهای خانگی دیگری نیز وجود دارد.

5. مدیریت قند خون

یک مطالعه نشان داده است که گلیسین، که یک اسید آمینه در ژلاتین است، ممکن است به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند تا وضعیت خود را مدیریت کنند.

افرادی که گلیسین را به عنوان یک درمان در نظر گرفتند، افت سطح A1C و التهاب آنها را مشاهده کردند، اظهار داشتند که گلیسین ممکن است به جلوگیری از عوارض مانند آسیب بافت کمک کند.

با این حال، برخی از محصولات مبتنی بر ژلاتین، مانند آب نبات های لثه، قند بالایی دارند. اینها منبع مناسبی از ژلاتین برای مبتلایان به دیابت نوع 2 نیست.کدام غذاها می توانند به کاهش قند خون کمک کنند؟

6. قدرت استخوان

ژلاتین حاوی لیزین است که به تقویت استخوان ها کمک می کند. همچنین به بدن در جذب کلسیم کمک می کند، که به تقویت استخوان ها کمک می کند و از ریزش استخوان جلوگیری می کند. بعضی از افراد برای کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان، ژلاتین مصرف می کنند و همین امر باعث ضعف یا شکنندگی استخوان ها می شود.

یک مطالعه در سال 2001 تفاوت معنی داری در تراکم استخوان بین موش هایی که ژلاتین مصرف کرده اند و افرادی که منبع پروتئین دیگری مصرف کرده اند نبود.

با این حال، تحقیقات دیگر، که در سال 2017 منتشر شد ، نشان داد که وقتی موش هایی که کمبود منیزیم دارند ژلاتین مصرف می کنند، این تأثیر مثبتی در یک جنبه چگالی استخوان دارد.

با این حال، تحقیقات بیشتری برای تأیید اینکه آیا خوردن این ماده خوراکی می تواند سلامت استخوان را بهبود بخشد، لازم است. پوکی استخوان چیست، و چگونه می توانید از بروز آن جلوگیری یا درمان کنید؟

7. کیفیت خواب

گلیسین موجود در ژلاتین ممکن است در بعضی از افراد کیفیت خواب را بهبود بخشد. در مطالعه‌ای که در سال 2006 منتشر شد، افرادی که حدود 3 گرم (گرم) گلیسین را در طول خواب مصرف کرده بودند، گزارش دادند که خواب بهتر و احساس صبحانه تر و سرحال تر است. سال بعد، یک مطالعه دقیق تر یافته ها را تأیید کرد و نشان داد که گلیسین می تواند به عنوان یک تقویت کننده خواب نقش داشته باشد.

با این حال، این مطالعات مصرف ژلاتین را برای بهبود خواب توصیه نمی کند. چه نکاتی می تواند به بهبود کیفیت خواب کمک کند؟

8. کاهش وزن

برخی دانشمندان گفته اند که ژلاتین به دلیل داشتن پروتئین زیاد و محتوای کم کالری ممکن است به کاهش وزن کمک کند. پروتئین به افراد كمك می كند احساس كامل كنند و باعث می شود كه پرخوری كمتر شود. با این حال، یک مطالعه در سال 2011 که با مقایسه اثرات رژیم غذایی پروتئین شیر ژلاتین با رژیم غذایی پروتئین شیر دیگر، نشان نداد که افراد با گزینه ژلاتین وزن بیشتری را از دست می دهند. علاوه بر این ، برخی از منابع ژلاتین، مانند آب نبات های جویدنی و باتلاق، قند بالایی دارند. افراد باید در صورت امکان از منابع سالم و کم قند ژلاتین استفاده کنند. وزن یک شخص چقدر است؟

9. مو

برخی از افراد کپسولهای ژلاتینی را به این امید که لیزین موجود در آن باعث رشد مو می شود، می گیرند. در سال 2004 ، دانشمندان شاهد افزایش قابل توجهی در طول ساقه مو پس از دریافت مواد مشتق شده از آن به مدت 10 روز بودند.

با این حال، این تضمین نمی کند که مصرف کپسول های ژلاتینی باعث بهبود رشد موهای فرد می شود.

10. ناخن

در دهه 50، مطالعات مختلفی حاکی از آن است که مصرف ژلاتین ممکن است به جلوگیری از شکننده شدن ناخن ها کمک کند. با این حال، به نظر نمی رسد هیچ مدرک فعلی این کاربرد را تأیید کند.

نکاتی در مورد استفاده از ژلاتین

ژلاتین در بسیاری از مواد غذایی پرادید موجود است، اما اضافه کردن آن به راحتی در خانه نیز آسان است. برای مثال ، پاشیدن پودر ژلاتین در یک اسموتی، می تواند یک تقویت پروتئین اضافه کند.

به صورت ژله خوراکی

ژلاتین می تواند شکل و بافت را به موزهای شیرین و خوشبو و ژله اضافه کند.

برای استفاده از پودر ژلاتین، ابتدا لازم است که آن را در آب سرد “شکوفا” کنید، سپس آب حل کنید تا حل شود. دستورالعمل های سازنده را برای زمان بندی و کمیت ها دنبال کنید. استفاده بیشتر از آب ، قوام نرم تری خواهد داشت.

خطرات

همه غذاهایی که حاوی ژلاتین هستند سلامت نخواهند بود. افراد باید میزان چربی و قند را بررسی کنند، به خصوص اگر از نظر سلامتی خاصی داشته باشند.

کیفیت ژلاتین موجود در مواد غذایی ممکن است به این موارد بستگی داشته باشد:

سلامتی حیوان از آن ناشی می شود

روش پردازش سایر مواد موجود در یک ظرف یا محصول

برخی از مردم ابراز نگرانی کرده اند که مصرف ژلاتین ممکن است خطر برخی از بیماری های ناشی از حیوانات مانند انسفالوپاتی اسفنجی گاو (BSE) را افزایش دهد.

اما طبق گفته سازمان غذا و دارو (FDA)، ژلاتین حاصل از گاوها مجاز است، تا زمانی که تولید کنندگان آن را طبق دستورالعمل های ایمنی پردازش کنند.

اطلاعات کمی در مورد عوارض جانبی مصرف ژلاتین وجود دارد. مؤسسه ملی بهداشت (NIH) خاطرنشان كرد كه مصرف این ماده از طریق دهان احتمالاً بی خطر است. آنها اضافه می کنند که احتمالاً مصرف 10 گرم به عنوان مکمل تا 6 ماه بی خطر است.
ژلاتین محصولی مبتنی بر حیوانات است. به عنوان بخشی از رژیم های گیاهی وگان یا گیاهخواری مناسب نیست. افرادی که مایل هستند بدون استفاده از محصولات حیوانی، همان بافت را به مواد غذایی خود اضافه کنند، می توانند از آگار، محصول مستقر در جلبک دریایی استفاده کنند. با این وجود، این مقدار پروتئین مشابه ژلاتین نخواهد داشت.

خلاصه

ژلاتین ماده ای با پروتئین بالا است که می تواند باعث تقویت طعم ، بافت و ارزش غذایی غذاها شود.
مصرف آن ممکن است به روش های مختلف برای سلامتی افراد مفید باشد، اما برای تأیید بیشتر این موارد تحقیقات بیشتری لازم است. مکمل ها یکی دیگر از راه های بدست آوردن فواید غذایی آن است.
FDA مکمل ها را تنظیم نمی کند، بنابراین کیفیت آنها تضمین نمی شود. برخی ممکن است با داروها در تعامل باشند یا برای افراد خاص نامناسب باشد. افراد باید قبل از استفاده از مکمل ها با پزشک خود صحبت کنند و فقط مقدار توصیه شده را مصرف کنند.


برچسپ ها:
ژلاتین
ژلاتین چیست؟
عوارض ژلاتین
فواید ژلاتین
کاربردهای ژلاتین

ارسال دیدگاه